Unghund som sover dåligt...
Hej! Har en hund på ca 1.5år, en okastrerad hane. Sedan han var valp har han sovit med oss i vårat sovrum och alltid sovit djupt alla nätter. Nu sedan ca 2v tillbaka gnäller och stressar han halva nätterna och jag kan inte sätta fingret på varför. Han är inte nödig och jag tror inte att något i sovrummet har förändrats. Misstänker absolut inte att han är sjuk då han mår kanon/är sig själv resten av dygnet. Kan det vara hormoner som spökar? Någon som känner igen sig?
Löptik i närheten?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1 bor på landet och har endast 1 tik i närheten men den löpte för ca 1 till 2 månader sedan
Garanterat löptik.
Låter exakt som att det är en löptid i området, kanske det finns någon ni inte har koll på?
Låter verkligen som löptik för mig också, haha. Men jag hade trott att han skulle vara gnällig inomhus även på dagen då, men det kan säkert variera.
Så länge han är bra i magen så.
Om ni bor på landet kanske det springer vilt runt huset på nätterna som han reagerar på? Det har mina hundar gjort.
När grannens tik löper är han orolig dagtid och äter väldigt lite. Vi har mycket rådjur och annat vilt runt huset men hittills har han visat 0 intresse för allt vilt förutom att jaga fjärilar 😂😬
Har dock beställt hem munkpeppar för att testa om det kan lugna honom om det gäller löptikar. Vill gärna inte kastrera honom om det går att undvika🙂
Det blir ofta bättre med åldern också. Min var helt tokig första gången det var nån löptik i huset här, sen mindre nästa gång och nu i veckan händer det igen, men han kan chilla mestadels iaf. som 3,5åring snart..
#9 låter hoppfullt 😁
Abropå detta. Vi har som sagt nån slags löptiksproblem här i huset nu, är jag 99,999999999% säker på. Min hund ligger just nu och gnäller vid ytterdörren/hallen. Kommer ibland och kollar på mig, frågande.
Han har inte gnällt alls hela dagen, inte hela dagen igår heller. Fastän jag sitter hemma och jobbar och bara går normala promenader i närområdet, där jag märker att han är VÄLDIGT sniffig av sig.
Men precis som igår kväll sent, så ligger han nu också och gnäller. Samma sak, men bara på kvällen. Och igår blev han tyst och sov när vi rastat och väl gick och sov. Undrar varför det är på det viset? En snabb rastning nu och antagligen tror jag att han går och lägger sig när jag gör det. Vi får se.