Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 867 ggr
Wilola
0

Skällande i lägenhet

Mina grannar har börjat klaga på att min hund gärna larmar när han hör något i trapphuset. Hur kan man träna bort skällandet?

Hornslandet
1

Håller han på länge eller skäller han några gånger bara? Ärligt talat så tycker jag grannarna reagerar lite väl starkt isf, det är ju inte konstant trafik i ett trapphus direkt.

Men jag tränade på detta genom att helt enkelt visa för min hund att jag också hört och visste att de var där. Helst innan han reagerat, men även efter, så sa jag bara "jag vet, de får vara där". Efter ett tag slutade han faktiskt reagera och larma. Nu tror jag mest han kan skälla till om det är nytt folk som kommer in (nåns gäster tex), men då väldigt lite. Och sällan blir ju det.

Wilola
0

#1 Jag tycker egentligen att de överreagerar lite, för han slutar liksom när man ber honom. Men enligt dem ska hundar vara helt tysta i lägenheter och jag vill inte få problem med hyresvärden så 🙄

Chinesecrestedlover
1

#2 Först vill jag bara säga, grattis till en så ehm…rolig granne 😉 Jag hade tidigare en granne (som tack och lov flyttat nu) som klagade på att mina hundar skällde konstant när jag lämnade de ensamma. Mina hundar har aldrig haft några problem att lämnas ensamma så…kändes rätt förvånande. Jag spelade in mina hundar vid flera tillfällen (bara för att se exakt hur mycket han överdrev, om jag skulle behöva bestrida något eller så). 

Mina hundar (eller framförallt äldsta tiken) skällde kanske på sin höjd tre gånger/"alla" timmar (runt kanske max 3-5 h) jag var borta och kanske max en minut/gång. Detta var "hej då matte", "kolla en katt" (eller något sånt kanske, misstänker jag, vid de fåtal tillfällen hon skällde "i mitten" av inspelningen) och "hej matte" (när jag kom hem igen). Detta var då enligt hans uppgift "konstant" så ehm… han kanske borde bo ute i skogen kände jag då. 

Ganska snart efter att denna granne äntligen flyttat så skaffade jag min första papegoja (nu har jag två), så nu jäklar kan här låta ibland😂, men ingen granne har sagt ett ljud. Man får ju liksom räkna med lite ljud när man bor i lägenhet och i tätbebyggt område. Jag älskar inte när grannarnas ungar är ute och skriker😉…men det betyder ju inte att jag klagar på ljudet, det hör ju liksom till när man bor nära andra människor. 

Mina tips blir; be någon kompis/hjälpsam granne att ex. ringa på dörren, "stampa lite extra" eller dylikt när den går förbi dörren eller liknande (när du vet vilken tid detta kommer ske) och belöna då din hund för att den håller sig tyst och lugn. Belöna såklart även om det händer saker som han normalt reagerar på, när du inte tränar ihop med en kompis/granne. 

Ytterligare en grej du kan försöka med är att du (gärna innan han hunnit reagera) hör något du tror att han kommer reagera på, var snabb och ex. kasta ut små godisbitar över golvet = ändra hans förväntan. Så han börjar associera "ljud i trapphuset" med godis, belöning och nu kommer det hända trevliga grejer😃. 

Lycka till (och beklagar, vet att det kan kännas väldigt stressande med en klagande granne). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Hornslandet
1

#2 Såna personer ska inte bo i stan eller lägenhet alls IMO. Det låter lite i lägenhetshus, vare sig det är en hund som skäller några gånger eller nån som har musik, renoverar, stampar på ett golv, whatever.

Men ja, testa "berätta" för din hund varje gång att du har hört det, och den inte behöver larma. Alternativt kan du ju alltid prova med att ha nån grej framme som du manar hunden att springa och hämta när den reagerar på ljudet. Kanske kan du få hunden att förstå att om den kommer med grejen när det låter i trapphuset, så får den belöning.

Jag tror inte på att fya eller neja i den här situationen, utan snarare försöka styra om beteendet till nått önskvärt.

Själv tänker jag dock inte att problemet är att hunden associerar detta med nått negativt. Den larmar ju bara, den är väl inte rädd eller tycker det är läskigt?

taxarärbäst
1

Jag hade det problemet första veckan i lägenheten så jag köpte ett antiskäll halsband som funkade hur bra som helst hunden skäller aldrig inomhus mera! Och när jag ska handla utan att ta med honom så lägger jag bara på halsbandet men har stängt av det

Chinesecrestedlover
0

#5 Det skulle jag absolut inte rekommendera!

Sådana saker bygger på obehag och skrämsel m.m. vilket aldrig är en bra idé och med lite otur kan det få väldigt otrevliga effekter för hundens psyke = man kan få andra problem med sin hund p.g.a. det obehag den upplever i samband med att den tvingas ha ett sådant halsband på sig. 

Sedan är jag helt emot idén med att "straffa" bort saker man inte gillar, det är ingen bra eller snäll metod att använda sig av. 

Mycket förlegad syn på hur man ska uppfostra och träna sina hundar bygger på den typen av tänk och dessa metoder har gång på gång motbevisats av positiv förstärkning, som är den bästa metoden att använda sig av. 

Alltså det är betydligt snällare och mer effektivt att belöna det som ett djur gör bra än att påpeka allt den gör fel…samma sak med barn eller vad som helst. 

Man lär sig mer av att få veta vad man gör rätt, än att något obehagligt händer om man gör fel. Sen slipper man även få diverse psykiska besvär "på köpet" av dessa obehagliga straff också. 

Tro mig att ha en hund som mår psykiskt dåligt/är psykiskt instabil är ingen rolig sak (hade tidigare en extremt osäker hund med alla möjliga slags problem), att riskera att hunden blir osäker eller på andra sätt påverkas negativt av ens träningsmetoder är ingen bra idé. 

Belöning är nyckeln till framgång när det gäller träning av djur och för att förändra ett beteende och få djuret att göra det man vill, istället för det man inte vill; så är det alltid bäst att visa på ett bra sätt vad man förväntar sig av djuret.

taxarärbäst
0

#6 svårt att träna bort något när jag inte är med hunden! Så det var det enda alternativet för mig

Mitchika
4

Vet du vad hyresvärden anser om saken? Kan du inte kontakta denna före dina grannar gör det och förklara situationen? 🙂

En vettig hyresvärd bör ju ha inställningen att i lägenhetsboende så låter det och såvida inte hunden står och skäller oavbrutet i timtal på dagarna eller skäller under nätterna så borde det inte vara något problem.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows