Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3006 ggr
[Malin_kost]
1

Köpa hund på blocket?

Vi har letat länge efter en svartjaktlabrador och äntligen ha jag hittat en annons på blocket i falkenberg då jag bor i Norrköping så kan vi inte åka och häsla på innan man hämtar valpen.

Jag har också sökt upp mamman och pappan till kullen och pappan har A höfter och exemplariska armbågar och ögon! Medan mamman som har D höfter(vilket uppfödaren hävdarn är för att tiken är 6 år och ska ha sista kull)

men har exemplariska ögon och armbågar.

Finns det någon risk att köpa från blocket och vad ska man tänka på.

Jojaton
8

Jag hade absolut inte köpt en valp efter en förälder som har D-höfter.

Johanna - Instagram

flocken
4

Alla mina hundar kommer från blocket. Men likväl med privatpersoner som med uppfödare måste man välja rätt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Retriever456
1

Båda mina hundar kommer från blocket, en vuxen omplacering och en valp. Det är viktigt att kolla bakrunden oavsätt om det är från privatperson eller uppfödare. Ända risken jag tänker på är smuggelhundar men det är ganska enkelt att ta reda på om det är eller ej.

Randomel93
2

Men röntgas dom inte mycket tidigare än 6 år och efter att ha hunnit få flera kullar? Om Skk har gjort graderingen så måste det varit för flera år sedan, eller missförstår jag vad du skriver? För om uppfödaren säger att hon nu har D-höfter vid sex års ålder så tror jag tyvärr hon ljuger..

JoannaLi
3

Blocket är det väl inget fel på, köpt två av tre hundar därifrån. Däremot så får man ju vara mer noggrann när man inte har skk att luta sig på. Dock D-höfter hade jag inte köpt av, oavsett ålder eller vad annat de nu försöker dra.

Estellee13
2

Hade inte köpt valp från en mamma med D höfter. Har du kollat på uppfödare i skks uppfödarregister på köpahund.se? Finns massor av seriösa uppfödare där av labrador.

Magrat
2

Inget fel med blocket, två av mina har jag hittat där och kunnat göra efterforskningar på skk (renraser bägge två) Däremot med D-höfter, aldrig i livet oavsett ursäkt.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Lona
8

En bra hund har inte D-höfter, oavsett hur gammal den är. Min nioåriga labbe röntgades nyligen, hennes A-höfter såg lika fina ut nu som när hon var 1,5 år.

Vem är det som fött upp valparna? Skicka gärna PM om du inte vill skriva här, alternativt vad föräldrarna heter.
Är valparna reggade i SKK alternativt ett seriöst retriever/jakthundsregister? Att avla på en tik med D-höfter är inte vettigt nånstans. Tyvärr har jakttypen vuxit i popularitet de senaste åren vilket får även de som inte är så insatta i rasen eller är kunniga inom jakt att avla på sina (undermåliga) tikar.

Det finns en "jaktlabbeuppfödare" i Halland (dvs i närheten av Falkenberg) som blåser folk så det visslar om det. Hundarna är inte renrasiga och han blåljuger om deras härstamning mm. Dessutom föds de upp under vidriga förhållanden.
Skulle det vara den personen ni har stött på så åk möjligen dit, dokumentera eländet och anmäl sedan till Länsstyrelsen och farbror Skattmasen (pengarna brukar hamna direkt i fickan på uppfödaren och vrickat nog så är straffen för den typen av brott betydligt grövre än brott mot djurskyddslagen . Köp inte valp från en sådan uppfödare, det stöttar den vidriga djurhållningen och indirekt sponsrar ni faktiskt djurplågeri! 

Att åka från Norrköping till Falkenberg för att träffa uppfödaren och valparna är inte långt och jag känner faktiskt ingen uppfödare som skulle sälja till en valpköpare som inte varit och kollat innan.
Jag vet att jag låter rätt negativ och kritisk, det är jättebra att ni frågar så ta inte illa upp!
 Vill ni ha tips på vettiga uppfödare så hojta, det är inte ont om jaktlabbar - tvärtom faktiskt.
Även om labben hade blivit uppdelad på två raser show vs jakt så skulle båda kvala in på SKKs topp 10-lista var för sig, det reggas alltså många varje år. Däremot har många av uppfödarna som krav att man ska jaga med hunden eller åtminstone aktivt träna apportering med den.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
10

Ok, jag kikade på annonsen - köp inte! Det är lyckligtvis inte idioten jag skrev om i inlägget ovan men annonsen innehåller en del felaktigheter och det är inte några seriösa uppfödare om man ser till hur de avlar. Skippa, det finns definitivt valpar med bättre förutsättningar.🌺

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Malin_kost]
4

Tack för all hjälp ska fortsätta leta efter fler kennlar!