Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 521 ggr
[Tismon]
1

Valp som mobbar vuxen hund

Så jag passade min kusins valp förra veckan och det gick ju inte alls särskilt bra. Den har en del problem och jag hade gärna hjälpt dem (som separationsångest bla). Problemet är att min egna hund får lida för det, därför är jag numera tveksam till att passa valpen. Den skäller något fruktansvärt och det är supersvårt att få den tyst. Särskilt när den får syn på min hund. Min hund tycker det är fruktansvärt jobbigt och försöker gömma sig och hålla sig borta medans denna valpen försöker aktivt hitta honom så att den kan förfölja och skälla på honom. Vi har prövat ha galler mellan två rum. Det är det som fungerar bäst, dock får den chansen smiter den in och börjar igen. Får den syn på honom genom gallret börjar den också skälla. Vi har prövat ha dem i samma rum på varsin ände och valpen i bur med filt över. Då försöker valpen aktivt se honom och skulle min hund göra minsta ljud eller rörelse börjar valpen skälla igen. Har ni några tips på hur man kan få dem att komma överens? Edit: Tillägger att valpen är 6 månader och en hane, om det skulle ha relevans

Michaela-N
3

Valpar mobbas inte. Den testar var gränserna går precis som människobarn och ser det som en lek. Avskärma inte, låt din hund få en chans att säga till själv med morr eller till och med ett nyp. Ger den lille inte med sig eller är din vuxna hund för snäll för sitt eget bästa är det du som får sätta gränser.

[Tismon]
0

Jaha. Det är lite det som är problemet, min hund är för snäll för sig egna bästa och har själv svårt att säga ifrån. Av den anledningen särade jag på dem. Hur kan jag sätta gränser?

Hornslandet
0

Jag hade då testat att (om valpen inte ger sig och den vuxna hunden inte säger ifrån) helt enkelt ta valpen i de lägena och hålla den i knät tills den varvar ner.