Hantera höglöp med hanhund?
Min hane är strax under 2 år gammal, i området är två tikar i höglöp. Vi möter dem överallt utomhus, på bussen osv. och en sitter och gnäller på balkongen rätt mycket om dagarna. Det finns alltså inget sätt att stänga ute doften av löptik (åker vi hemifrån lugnar grabben sig snabbt) och jag blir GALEN! Min hane gnäller just nu timmar i streck, står jämt vid dörren, vill inte vila och vill inte äta och han får ordentligt med motion och hjärngympa varje dag. Detta har nu pågått i snart fem dagar
Jag anar att mycket är för att han är unghund, men hur ska jag hantera detta på ett bra sätt (OBS. jag vill inte ha tips om kastrering, inte heller kemisk), då han ju faktiskt måste lära sig att fungera även när granntikarna löper. Jag försöker få honom mer harmonisk genom att åka iväg när jag kan och motionera ordentligt och försöka få honom att slappna av hemma med ben och olika övningar. Gnyendet känner jag bara att jag inte står ut med och stoppar med tillsägelse, vilket hjälper en stund sedan sätter han igång igen.
Någon som har förslag på vad jag ska göra? Detta är min första egna hanhund och jag är rätt vilsen 🤔
Helt ärligt, översexualitet är något som kan behandlas med kastrering. Jag är helt för att skippa kastreringen, är inne på min andra okastrerade hane varav den nuvarande bor med en okastrerade tik så är absolut inte anti okastrerade hanar, men det förutsätter ju att de inte mår dåligt av det. En hund som inte äter eller vilar mår inte bra. Men man kan ju prova stressdämpande (Adaptil, MaxRelax, Zylkene osv) och hormonlugnande (munkpeppar) och se om det hjälper.
Det som hjälpte mig en del när min var galen på detta sätt (gnällde vid dörren om dagen, råmade som en ko om natten) var att ta med honom i bilen och rasta honom på annat ställe, sen rakt in i lägenheten direkt väl hemma. Det blev lindrigare då jämfört med om man rastade honom i området så han fick nosa på deras fläckar och följa deras dofter liksom. I övrigt var det bara att stå ut. Jag sov även över hos föräldrarna när det var som värst pga att jag samtidigt hade mycket på jobbet och behövde sova.
Jag tycker inte man ska ta till kastrering så lättvindligt dock. När min var 1,5år ungefär så var det sådär, sen igen ungefär ett år senare vid ett tillfälle. Men den gången gav han sig efter en stund och la sig faktiskt och sov istället. Och nu ett år senare har jag faktiskt inte märkt det igen. Jag tror definitivt det KAN avta i grad iom att de blir något äldre och mer mogna. Samt att man då är lite konsekvent och ignorerar gnället. Sista gången det hände la jag mig med öronproppar. Han råmade inte så jättelänge, men sen låg han och gnällde och flämtade, men efter ca 2 timmar somnade han. Nästa natt la han sig och sov efter en rätt kort stund.
Min var likadan fast värre, sög av sig själv (om man ens får skriva ut så?), juckade på kuddar, täcken, allt. Han kastrerades och mår nu skitbra, Översexuella hundar ska INTE avlas vidare på då det är ärftligt så både jag och hunden är nöjda med detta.
Testa munkpeppar, det testade vi, samt max relax och massa olika andra lugnande (receptfria) medel.
Ha ha ha! På allvar? Du filmade möjligtvis inte? 😂
Finns en video med en ko som dricker mjölk från sitt eget juver. Den är också kul. 😃
#4 tror inte jag filmade men skällde ut han gjorde jag det var det vidrigaste jag varit med om.
Men alltså, du menar att han slickade eller? För suga kan de väl inte. Eller kan de? 🤔
Kan trösta dig med att min hund fick nattlig pollutioner när han var ung. D.v.s. han låg och sov och spratt förskräckt upp av att han fick sädesuttömning. Han stod bara där och juckade och såg dum ut. Fick fläckar på min olackade parkett.
Det tar ju en stund för hundar. När det hänt ett par gånger ledde jag resulut in honom i duschrummet och där stod han tills det var klart. Provade även att avleda med leverpastej och sånt och den slickade han glatt i sig, men det hade ju inte den stoppande effekt jag hoppats på. Han verkade helt obrydd om vad som hände i den bakre delen!
En gång hände det på min gamla segelbåt. Ni vet, bara sitthöjd i ruffen, två britsar med en smal gång emellan. Jag sov i förpiken och vaknade av att min väninna som sov på en av britsarna ropade på klingande skånska: "Hemul, hemul! Jag tror Caesar kissar!". Det gjode han alltså inte. Han stod där i mittgången mitt framför henne och juckade och skvätte ikring sig. Jag ville bara dö.☺️
Tack för alla svar, har fått lite perspektiv nu kan jag säga 😃 Gnällandet har gått ner idag (han har sovit nätterna igenom hela veckan och juckar aldrig) så nu är det mer hanterbart. Nu får jag hoppas på att lyckas träna bort detta och att han börjar äta normalt igen vilket är största bekymret just nu, han äter dock på kvällarna.
Jag anser inte att kastrering ska göras lättvindigt utan medicinska skäl, särskilt inte på en hormonell unghund samtidigt som jag inte helt utesluter alternativet om detta skulle bli ett bestående problem, därför undanbad jag mig att få det som råd.
Tycker Jazzyjeffs råd lät bra. Förutsatt att du har bil, förstås. Själv har jag ingen erfarenhet. Inte ens hunden jag berättade om var besvärlig med löptikar.
#6 Jo han sög, alltså han drog bak förhuden och sög av sig själv.
Men fy hahahah hanhundar är så äckliga 🤮
Hihihi! Trodde inte de kunde! 😂
Har aldrig varit med om annat än att de knölat ihop en filt och juckat mot den, typ. Men jag har sett en filmsnutt där en kossa dricker mjölk från sitt eget juver. Det är väl lite liknande. 😛
Alltså, hade du filmat hade du kunna få feta inkomster från Youtube ju! 😃