Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 693 ggr
LinaCaster
0

Gå i koppel/hundmöten

Vet inte exakt i vilken grupp jag skulle skriva om detta i så hoppas detta går fint!

Jag har en Aussie hane på nu C. 10 månader, och han har på senaste tiden börjat nosa otroligt mycket på exakt allt och ska hälsa på allt och alla. Han är ju dock stor nu och det är extremt halt där jag bor vilket leder till att han nästan drar omkull mig när jag inte är redo. 

Jag har arbetat med att vända om när han drar och ge han beröm/godis när han går på avslappnat koppel. Detta fungerar till viss del, han har blivit mycket bättre med mig (värre om någon annan går med honom dock). Däremot älskar han lukter, hundar och människor, speciellt andra hundar. Så får vi möte kan han börja med sitt slitande igen. Han blir helt okontaktbar. Låter han aldrig hälsa heller för vill inte att han ska lära sig att han får som han vill om han drar. 

Han kan ignorera människor om jag har godis, men oavsett om jag har köttbullar eller t.ex. korv med mig så väljer han alltid andra hundar framför allt.

Så det var hundmöten, men sedan om vi inte har möte så kanske han inte drar lika mycket, men kan inte gå fem sekunder utan att ha nosen i marken. Får han då upp ett intressant spår av något, så börjar han dra.

Så alltså, tips på hundmöten och hur jag kan få honom att gå med mig och inte huller-om-buller med nosen i marken. Tack på förhand.

JoannaLi
1

Hundmötena säger jag bara, skvaller på ordentligt avstånd. Till drh andra - varför får han inte nosa? Det är ett viktigt beteendebehov för hundar. Absolut, jobba med att han inte ska dra, men jag hade låtit honom nosa.

kinjelooo
0

Han blir könsmogen och börjar upptäcka nya dofter, viktigt att han får nosa. Låt honom nosa fritt på t.ex. e promenad om dagen. När det kommer till hundmöten så säger jag belöningssystem/belöningsutveckling. Ett godis intryckt i munnen kommer ALDRIG bli roligare än en annan hund, oavsett vilka gourmé köttbullar du har i fickan. Du får lära din hund att det är kul hos dig. Lek med godiset, låt honom jaga det, kasta det, använd fantasin. Gillar han leka med leksaker är det ännu bättre. Så mitt tips är läs på om belöningsutveckling.