Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 1644 ggr
LaZyTwiZt
1

Kastrera eller inte.

Hej! Jag och min sambo har olika åsikter hurvida vi ska kastrera våran hund eller inte, han är 6 månader med väldigt mycket ”jobb” i sig. Han är energisk och kräver mycket. Han är en blandras av amstaff, mastiff och staffe. Han är mycket snäll och kommer bra överens med alla hundar och människor han träffar. Mycket kärlek i honom. Min sambo argumenterar för att han kommer bli lättare att hantera, kunna ha han lös i skogen och lättare att gå i koppel ifall man möter en löpande tik och man slipper juckandet och revirpink. Jag argumenterar för att allt handlar om disciplin, lydnad och struktur så är detta inget problem. Vi vet inte ens än om han kommer att vara ”jobbig” i situationer med tik. Och att det känns oetiskt att kastrera honom i förebyggande syfte och för att ”det blir enklare” Vad anser ni?

taxarärbäst
2

Kastrering är djurplågeri i mina ögon jag kastrerade min hund av medicinska orsaker inte på grund av beteendet

JoannaLi
6

Jag håller helt med dig. Låt hunden växa färdigt, utvärdera, ta ett beslut. Du kan också lägga fram hälsoriskerna med att kastrera tidigt, såsom ledfel, inkontinens och rädslor.

Changrila
2

Jag håller helt med dig, av samma orsaker som #2 nämnde.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

LaZyTwiZt
0

Hej! Tack för svar! Ja jag har sagt så eftersom vi är extremt osams om det här nu. Men då har hon tydligen läst att man ska kastrera vid 6mån ålder

flocken
0

O jag har kastrera alla mina hanar mellan 6-7 mån. Varför? Blandraser o ska ej avlas på. Tar mitt ansvar o förhindrar fler oönskade blandisar. Varför ska min familje hund gå o vara super kåt o inte få något? Bättre att lindra plågan o ha en harmonisk kompis. Jag märker direkt på mina dagishundar vilka som är kastrerade o ej. De som fortfarande har kulorna kvar kan inte leka så fort en tik är nära. En tik som inte löper. De blir helt maniska. Eller så juckar de på hanar. Brukar säga det till de som funderar på kastrering men velar " skulle du vilja gå o vara sugen jämnt o inte få något? Du skulle oxå bli knäpp tillslut" 😄 Men alla hanar är olika, precis som tikar. Precis som vi människor tycker olika.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Sunflower_
4

#5 Det går alldeles utmärkt att förhindra oönskade kullar utan att behöva kastrera. Man behöver bara ta sitt ansvar som hundägare och ha koll på sin hund. Det finns absolut situationer där kastrering kan vara ett bra alternativ, tex översexuallitet eller extrem stress på grund av löptikar som du nämner. Dock är det långt ifrån alla okastrerade hundar som hela tiden ”går runt och är super kåta”. Och med tanke på alla negativa bieffekter och risker det finns med kastrering är det ett beslut man inte borde göra lättvindigt. Dessutom försvinner inte könsdriften garanterat för att du kastrerar. De kan fortfarande bli påverkade av löptikar. Ts, jag håller helt med dig, fortsätt stå på dig mot din sambo. Det finns massor av forskning som visar på att kastrering bidrar till diverse hälsorisker (speciellt om de kastreras så tidigt) och risken att utveckla rädslor och andra problembeteenden. Om ni väljer att kastrera så borde ni absolut låta hunden växa färdigt innan. Bättre att fokusera på träning med hunden än att försöka lösa diverse problem med kastrering, det är oftast lönlöst.

CayKantos
1

Min hund är okastrerad, visst har han hormoner och är hanig, men det svåraste för honom är faktisk kastrerade hanhundar. Dessa är dom endaste hundarna han har svårt att kontrollera sig runt. Löptikar luktar gott men det går att träna, leva och ha kuö tsm, låser sig ej och blir ej upphetsad. Flera kastrerade hundar jag träffat har svårt med vikten, enormt tråkig päls som lätt tovar och tappar färg och gläns. Vissa kan även ha svårt med andra hundar JUST pga att dom ej har ngn specefik doft, som tex min hund som reagerar så starkt på kastrerade, han tror lixom det är den godaste damen i stan. Vilket kan bli enormt jobbigt för den kastrerade, därför vi jobbar på det :) Jag tycker du tänker helt rätt, inte kastrera om inte det finns en verklig orsak till det, vilket intresse i löptikar inte är (en bra orsak alltså) om inte det är på en manisk och ohälsosam nivå

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

flocken
0

O jag har aldrig stött på de problemen med en kastrerad som ni nämner. Egentligen verkligen intressant. Varför vissa hundar fortsätter som inget hänt o andra får bieffekter.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Rafflan
3

Jag ser inget fel i att kastrera om man vill det.

Men du har helt rätt, hunden kommer vara precis likadan som nu, problemen sitter i att det är en unghund och vilka raser det är i honom, har inget med hormonerna att göra. Så om ni väljer att kastrera kommer ni ha exakt samma problem att jobba med efter kastreringen som ni redan har ;)

JoannaLi
7

Jag lånar alltid gladeligen ut mina hanar till folk som säger att okastrerade hanar inte kan blablabla runt tikar. Min nuvarande hane fick helt plötsligt hem en tik, som i upptäckte några dagar senare var i löpen. Helt ointresserad tills höglöp, under höglöpen sansade han gärna efter och ville gärna ragga (likaså tiken på honom), om inte jag harklade mig eller bad dem gå och lägga sig, varpå de gjorde det. Han presterade precis som vanligt, både i vardag och träning. Inget yl, inga pip, åt som vanligt, ingen stress, ingen tjuvparning 😂 de bodde tillsammans hela löpet. Visst finns det såklart hundar med sjuka beteenden kring vissa typer av hundar, och det är jättetragiskt, och dessa kan dra nytta av att kastreras. Men det har du inte en aning om när hunden är 6 månader. Det är därför jag säger låt hunden mogna, utvärdera, ta beslut. Du kan alltid kastrera sen, men du kan aldrig ångra en kastrering.

hemul
1

#5 Vet inte om blandraser är kåtare en rensasiga, men jag har bara haft okastrerade hanar. Jag har varit med om vid ett (1) enda tillfälle att en hund blivit superkåt och oregerlig. Lugnade sig dock när vi kom bort från platsen som jag antar var inkissad av löptik. Inga kvarstående men mer än hos matte som vid tillfället var yngre och blygare än nu och fick stå ut med förbipasserande ungdomars glada tillrop då de noterade hundens tillstånd (praktstånd). 😉

Visst har de visat iver och intresse när det träffat löptikar, men de har släppt det så fort tiken försvunnit och även accepterat att jag bett dem sluta, även om de kanske sneglat lite lystet på damen i fråga.

Jag VET att en del blir skogstokiga, men man ska nog inte förutsätta att alla blir det. Kanske ska man fundera på varför en del hanhundar blir så besatta och inte kan släppa det?

taxarärbäst
1

#10 min familj har alltid haft okastrerade hanar och det har aldrig varit ett problem! Inget ylande och lidande så alla kan ju inte ha sån otur

Retriever456
1

Om ni skulle bestämma er för att kastrera så tycker jag att det är så viktigt att ni väntar, vänta tills han är färdigväxt och färdigutvecklad i huvudet. Jag tycker att kastrera innan dom är 1 år ska man inte ens få göra, det är hormoner dom behöver för att utvecklas och deras muskler behöver växa färdigt osv. Om man kastrerar en hund i tidig ålder ”stannar” dom lite i detdär valpiga. Vänta, se hur det utvecklar sig och försök träna bort ”problemen” om det uppstår några och om inte det går, kör.

LaZyTwiZt
0

Hej! Tack igen för alla svar. Vi kommer ingen vart i diskussionen och det är antingen eller. Enda anledningen verkar vara för att det ska bli lättare. För han är hyperaktiv av sig. Detta ska då enligt henne försvinna vid kastrering. Men jag anser att vi måste aktivera honom. Vilket inte är så svårt. Är det någon som kan länka eller vet något om detta? Som jag ser det, om han skulle bli lugnare så är det en bieffekt av att han blir deprimerad.

LaZyTwiZt
0

Aktivera honom mera ska det stå. och det är inte promenader utan att hitta på saker som att tex spåra så han får använda huvudet, eller leka kurragömma med oss osvosv

Jojaton
4

En hund med för mycket energi behöver mer aktivering, inte bli av med testosteron. Vissa hundar blir lugnare av kastrering men långt ifrån alla. Var har hon fått infon att hyperaktivitet försvinner vid kastrering?

Johanna - Instagram

Oklartliv123
3

Låter som att hunden behöver aktiveras, inte bli av med bollarna

flocken
2

Aktivering. Ja inte har mina kastrerade blivit lugnare. Jag går nästan milen o vad gör inte hundarna lösa? Mkt aktivering ger lugnare hundar

…………………………………..

Lavine
1

#14 Jag säger inget om just denna hund ska kastreras eller ej, tycker han är för ung för det just nu i vilket fall, men inte blir kastrerade hundar deprimerade för att de är kastrerade. Försök att inte se  på detta som om det vore en människa.

Karmatarerskanise
4

En sådan blandning behöver både mycket motion och få jobba med huvudet. Lydnadär viktigt att jobba med hela tiden nu. Tillgodoser man hundens behov blir det mindre energi som används till "Att vara jobbig" Okastrerade hanar går bra att ha lösa, s0 länge man har lyckats träna hunden till att lyda. Precis samma träning krävs om hunden kastreras. För övrigt är han fortfarande en valp. Valpar är krävande, underbara, pest, mysiga och ibland är man redo att lämna bort dom ;) Förstod din sambo inte vad valp innebär? Valpen är fortfarande samma raser med samma behov av motion och mental träning, samma behov av lydnad fortfarande en jobbig valp även om han kastreras. Jag har aldrig varit med om att kastrerade hundar blivit mindre valpiga eller mindre krävande. Hennes argument håller inte tyvärr. Så stå på dig :)

hemul
3

#14 Den enda länken jag har sparat (men det är lätt att googla upp mera) och den handlar mest om "övermaskulina" hundar, men nackdelarna som beskrivs är desamma oavsett varför man kastrerar.

https://andershallgren.se/en/2014/12/11/2014_december_tank-efter-innan-du-kastrerar-din-hund/

[Tismon]
3

Vissa typer av cancer har visat sig var högre hos kastrerade hanar (en pdf kommer laddas ned) http://mercola.fileburst.com/PDF/HealthyPets/61314_Pets_Lead%20Article_VizslaStudy.pdf Här har man studerat hundar med hjärt tumörer och kommit fram till att risken att utveckla sådana tumörer är större hos kastrerade hanar https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10225598 Genom frågeformulär där över 10 tusen hundägare svarat på har kastrerade hanar visat sig vara mer aggressiva, rädda och svårare att träna (en pdf kommer att laddas ner) http://www.atftc.com/health/SNBehaviorBoneDataSnapShot.pdf 14 år av forskning, med ca. 4000 hundar med osteosarcoma (ben-cancer) och lika många individer utan så är risken dubblad för att kastrerade/steriliserade hundar utvecklar denna typ av cancer https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9691849 Med 759 kastrerade/steriliserade golden retrievers och hela golden retrievers så har det visat sig att 10% av de tidigt kastrerade hundarna hade lymphosarcoma (en typ av blodcancer om jag har förstått det rätt) vilket är 3 gånger mer än hos hela hundar https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0055937 Både tikar och hanar kastrerade/steriliserade i en tidig ålder har större risk att lida av höftledsdysplasi https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3506104 Här är bara några länkar till vetenskapliga studier som visar de negativa aspekterna med kastrering men du kan googla och få upp långt fler

LaZyTwiZt
0

Tack alla för era svar! Jag vet inte vart hon får den informationen, men det är det som hon trycker mest på. Att han kommer bli lugnare. Och att han är en svår hund. Nu har jag läst på så mycket att jag känner detta har blivit en etik fråga för mig. Jag vill verkligen inte kastrera för jag ser verkligen inte vitsen med det. Om han nu är översexuell och blir totalt manisk och sönder stressad kan jag tänka mig en kastrering. Men då är det tydligen försent? Tack för länkarna, jag har personligen bara sökt på svenska därav haft svårt att finna något. Men ska definitivt söka på engelska och finns studier!

Jojaton
1

#23 Om hon trycker på det så får hon väl ta fram källor för sitt påstående :)

Johanna - Instagram

jenmjao
3

Jag kastrerade min hund när han var 1,5år ungefär. Han var innan det besatt av löptikar men jag kan hälsa att efter det är han besatt av jakt istället, så nej er hund kommer förmodligen inte kunna vara lös utan träning och med bara kastrering. 
Och nej man slipper inte revirpink med kastrerad hane, min revirpinkar fortfarande. Och nej juckande slipper man inte heller, min hund juckar på mitt täcke om han inte fått göra tillräckligt, eller om han fått tänka för mycket.

jenmjao
2

#23 Nej det är inte försent att kastrera en översexuell hund, jag gjorde det och det var inte försent han levde med att vara översexuell i över ett halvår så det var ett rätt rotat beteende.
Och det är inte säkert att hunden blir lugnare, min hund var lugnare innan kastreringen och efter fick han kamplust och jävla anamma, så jag skulle inte gå på den heller.