Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1254 ggr
Zorros
0

Ge medicin tablettform

Någon som har något tips på att ge medicin i tablettform? Han får inte inta den i samband med mat så det är lite problematiskt. Jag försöker hålla igen munnen och klappa på halsen så han ska svälja men varje gång jag trott att nu gick det så spottar han sen ut den.

Fisherling
0

Jag brukar lägga in den under tungan och sedan stänga munnen tills de sväljer. När tabletten ligger under tungan är det mycket svårare för dem att undvika att svälja, iallafall i min erfarenhet.

Lona
1

Vad är det för medicin? Det brukar vara ok att man lindar in den i en liten skinkbit, en klutt mjukost eller liknande. Större chans då att den hamnar där den ska i rätt skick än om den blir tuggad eller smälter i munnen men det är ju olika beroende på individ.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Frida B
0

Lägg den i en klick smör och stoppa in i munnen och håll igen. Smör gör den hal :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

kinjelooo
0

Jordnötssmör funkar även på den svåraste hunden :)

Zorros
0

Det är mot magkatarr/magsår och han ska inte äta en timme innan eller en timme efter intag av tabletten.

Hornslandet
0

Kolla med vet om "inte äta" betyder att du inte får ge den i maten, eller om det betyder att han absolut inte får äta nått annat än tabletten. Logiskt sett kan jag tänka mig att en liten bit mat/godis runt tabletten borde vara okej..? Men jag hade frågat vet.

Zorros
0

Vad jag fick sagt så ska ingen mat alls i samband med tabletten tas då den ska hinna ”Linda in” eller lägga sig som en hinna så att det han sen äter inte ska påverka magsåret när de hamnar i magen. Jag ska prova att lägga tabletten under tungan som någon skrev och hoppas det gör någon skillnad.

Nettis!
0

Jag brukade lägga medicinen väldigt långt bak i munnen, höja huvudet lite och massera halsen. Hade en schäfer tidigare som var expert på att hitta medicinen i mat och godis.

hemul
1

Som Nettis.

Hundar är lätt. Försök få i en katt en tablett! Hua.

Frida B
2

Hellre pyttelite jordnötssmör än ingen tablett. Men testa att stoppa ner tabletten i munnen, håll igen och spruta in lite vatten försiktigt. Då brukar dom svälja.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[134643]
1

Har avmaskat sisådär 100 olika hundar i somras tror jag på jobbet, minst. Öppnar munnen med vänster hand runt överkäken på hunden, har tabletten mellan ringfinger och långfinger på höger hand och stoppar ner så långt som möjligt i halsen. Stänger munnen, håller upp huvudet och drar bestämt från hakan ner under halsen. De enda gångerna det misslyckas är om man inte får in tabletten tillräckligt långt. Hade även en hund som hade stålkäkar, så där fick även husse hjälpa till med underkäken för att öppna munnen.

Chinesecrestedlover
0

Har tidigare öppnat munnen, stoppat tabletten långt in och masserat halsen tills de svalt. Det var oftast så jag gjorde med förra hunden Cain (han var inte så matglad och dessutom allergisk = inte det enklaste att hitta något han faktiskt ville ha) när han skulle få sin ångestdämpande medicin (åt antidepressiva tabletter p.g.a. sin extrema osäkerhet). 

Ianto får oftast sin tablett (kortison mot kronisk mag-/tarminflammation) på maten (då märker han oftast inte att den ligger där och äter upp den av bara farten😃). 

Med  Sookie som får tabletter 4ggr/dag så är det numera (sedan hon vande sig att hon ska ha medicin) så enkelt att jag håller fram tabletten/tabletterna och så tar hon de helt själv❤️ Jätteduktig liten tjej😍, ibland får jag dock stoppa in tabletterna ändå dvs. de gånger när hon är så trött på morgonen att hon knappt orkar öppna ögonen när jag kommer med hennes medicin, haha. Hon får två olika kramplösande mediciner eftersom hon drabbades av kraftiga kramper (som hon inte kunde komma ur, blev sövd och låg inlagd m.m.).

Maleficum
0

De gånger Fjant inte ville ta sin medicin själv (hjärtmedicin) så stoppa jag in den så långt bak i svalget jag kunde och höll igen munnen och tippa upp nosen pyttelite (man ska tänka på att inte luta upp huvudet för mycket för det kan göra det svårare att svälja för dem).

Efter några gånger så räckte det med att bara säga "ska jag stoppa den i halsen på dig" för att han själv skulle ta den de gånger han inte sluka den direkt :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu