Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2418 ggr
Alex&company
0

Hundvakt vid sjukdom?

Jag har problemet att ca 2-3 gånger om året blir jag rejält sjuk i drygt en vecka. Alltså ordentligt verkligen. Totalt täppt, halsfluss, feber och så extrem muskelvärk på det. Att gå ut med hunden ca 5 minuter åt gången fyra-fem gånger om dagen är vad jag klarar, absolut inget utöver det. Ingen lek, ingen nosework, ingen snufflemat ingen annan typ av stimuli. Det går inte rent fysiskt för mig. 

Första tre-fyra dagarna går hur fint som helst, han är tränad att kunna ta det lugnt men nu är vi inne på dag fem med så gott som noll hjärngympa och promenader och det känns inte rimligt och jag märker att hans tålamod är slut. Jag är på väg att bli bättre nu så imorgon tar vi oss till rastgården men inför nästa gång måste jag hitta en lösning.

Är det rimligt att lämna hunden hos hundvakt ett par timmar några av de dagarna jag är sjuk eller åtminstone ha någon som rastar hunden en timma om dagen? Eller är det naivt att tro att en hundvakt skulle vilja ta hand om en hund när ägaren är sjuk och hunden kanske har virus/bakterier på sig? 

Jag har tyvärr varken vänner eller familj nära nog för att de skulle kunna gå på promenad eller passa när jag är sjuk.

Randomel93
1

Man kan ju alltid fråga för det är nog olika från person till person hur orolig man är att bli smittad, jag hade nog inte brytt mig så mycket om den biten. Det svåra är nog att få till att någon är hundvakt på kort varsel som jag misstänker att det kan bli i ditt fall? Men jag tycker du ska testa nästa gång, hunden får aktivering och du kanske frisknar till snabbare om du får vila ordentligt :)

Alex&company
0

#1 Att hitta hundvakt är nog lugnt, jag bor centralt i en större stad, däremot undrar jag hur lockande det låter typ "ah hej, jag ligger här med halsfluss, sugen på att ta hand om min hund som är i samma hem där jag hostar och snorar?" xD

hemul
2

Jag tror faktiskt inte smitta överförs på det sättet, inte så lätt ivf. Det hade varit större risk om det varit ett barn du ville ha hjälp att passa. Då kan ju barnet vara smittat, men ännu inte sjukt, och kanske föra smittan vidare. Så länge du inte snyter dig i hundens päls tror jag det är rätt lugnt faktiskt. Ni kan ju undvika närkontakt vid överlämnandet, hundvakten behöver inte komma in till dig o.s.v. Det är nog det som utgör smittorisken. Sånt där brukar ju röra sig om luftburen smitta.

Randomel93
2

#2 Hahaha, du behöver kanske inte formulera dig riktigt så bokstavligt ;) Nejmen skicka ut en förfrågan, ta lite kontaktuppgifter från folk som kan tänka sig vara intresserade så får du en lista att ringa när krisen är där, det värsta du kan få är ett nej

Lussan20
1

Hejsan!

Vet hur svårt detta är då jag varit mycket sjuk och legat ofta på sjukhus. Jag har fått legat ensam på akuten för att hundarna behövt sin vård, mat, rast och slippa vara ensamma.

Man kan få vänta upp mot 10 timmar innan man får komma in på akuten för vård. Nu är min sista hund så gammal att man kan lämna henne några timmar i nödfall. Men sist jag skulle till annan stad då vården saknas här fick jag kalla in yngsta sonen på hans semester, han har ca 8 mil fram och tillbaka, man får ha mat, bensinpengar, parkeringspengar i beredskap.

Men oftast har det löst sig med olika former av bekymmer, att ge en skön kvällspromenad istället för kl 10 promenaden går så bra, även leka inne, leta foder, träna olika saker även om man är soffliggande.

Som du får det ska du absolut försöka få tag i en bra person som kan hämta hunden under dagen, en långpromenad räcker långt de dagar du är så där sjuk. Om man inte kramas utan hämtar vid dörren så är faran liten för smitta. Jag har förr gjort så med andras hundar, de blir överlyckliga då man kommer! Men man måste själv känna stort förtroende för hundvakten. Önskar dig lycka till, bra att du tänker på din hund så mycket, men vi är ju själva bara människor, var rädd om dig! Mvh/WL🌺

Elsis matte
2

Jag fick ringa in akut hundvakt när jag fick vinterkräksjukan, för det var inte att tänka på att ens gå utanför porten. Det gick bra, både att få hundvakt och ingen smittoöverföring. De gjorde någon studie på terapihund som visade att de inte bär på mänskliga smittor i pälsen, något som har varit en invändning tidigare.

Zadeira
1

När min daghunds husse var singel och sjuk gjorde jag ofta så att jag tog hunden några timmar de dagarna och promenerade lite extra. Sjukdom i sig skiter jag i, jag kan bli sjuk ändå själv så det spelar ingen roll, och då kan jag lika bra ställa upp så att hunden får lite aktivering.

monstermash
1

Jag har en 4 mån valp. Blev rejält sjuk i början av juni och i 1v kunde jag inte ens klappa valpen. Det gick någon dag, men 10 min kel med henne gjorde att jag sov i flera timmar. Nu har jag familj och grannar som genast ställde upp, annars hade hunden åkt tillbaka till uppfödaren åtminstone tills jag blev frisk! Jag kunde knappt stå upp, läkarna hittade inget fel heller när jag sökte akut. Jag var frisk en vecka, drog visdomständer och fick komplikationer igen. Hunden fick återigen vara hos hundvakt till och från en vecka. Tack och lov kunde min mor ta semester och ha henne halva tiden (vi bor ihop) och valpen har umgåtts med grannarna regelbundet sedan hon kom hem. Så jag förstår dilemmat fullt ut. Skaffa hundvakt om du behöver det och det är det bästa för både dig och hunden. Ingen av er mår bättre av att du leker martyr och hunden blir understimulerad - dessutom frisknar du till snabbare om du får vila ordentligt och dessutom slipper oroa dig för hunden. Vissa dagar var min hos hundvakt över dagen och kom hem på kvällen och sov, det kan ju vara ett alternativ för dig kanske? Eller bara långpromenad och lite hjärngympa! Skulle dock rekommendera en regelbunden hundvakt så du är trygg med att hunden är trygg! Jag vet att min äääälskar grannarna och trivs utmärkt där så jag slapp oroa mig. Du behöver ju inte gå in på detaljer utan bara nämna att du är sjuk och behöver hundvakt/hundrastning. :)

Hornslandet
0

Tror inte man ska vara oroad för att hunden ska bära med sig smitta sådär. Det är nog ingen större risk. Inget fel att lämna bort hunden till hundvakt en stund så du får vila om det blir så lång sjuktid att det inte funkar! 

Men det kan ju även vara smart att tänka ut grejer man kan fixa åt hunden utan ansträngning när man blir sjuk. Om man förbereder det kanske det går bra att "orka" ge till hunden när man väl är dålig alltså. Kan ju vara allt från preparerade kongar i frysen med mat i till andra "självaktiverande" grejer åt hunden. De kan ju ligga där redo att plockas fram när man är sjuk. Förstår att du inte orkar göra nått med hunden när du är så sjuk, men att slänga åt den en kong lär ju gå? Eller annat.