Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1600 ggr
One.Gibbis
0

Hundmöten — hur gör ni?

Hej! Hur gör ni när ni får hundmöte? Det är inte ett jätteproblem för oss, men jag tycker inte att något sätt riktigt klickar. Min hund blir ändå pipig (ibland skäller han), och stressar upp sig. Förvisso mer eller mindre beroende vilken hund. Har tänkt att det kan ha att göra med löptikar, men är inte riktigt säker. Han har å andra sidan alltid varit lite småpipig. Hur gör ni? Jag kan tycka att det är annorlunda för var gång. Ibland är det bäst att bara gå, andra gånger stanna. Vissa gånger be honom göra något. Vad har ni för metod, om ni har en särskild, och hur började/introducerade ni denna? Saker som jag noterat faktiskt gör hundmötena enklare är: * Att han har fått mycket aktivering (2-3h utomhus sammanlagt, plus någon mental aktivering, ofta sök eller klickerträning på ~15min) * Ett slakt/icke spänt koppel * Att jag står mellan min hund och den andra hunden * Att jag själv är lugn Många gånger tror jag faktiskt att det är så pass enkelt att jag är stressad, vilket även gör honom det, och därmed blir han mindre tålig för ytterligare påfrestning. Men det är svårt när jag upplever att han har svårt att hantera en situation, men är oförmögen att hjälpa honom. Känner mig som en dålig matte… 😞

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

[IdaSoren]
1

Skvallerträning är det som har funkat absolut bäst för oss. Min hund kunde ha svårt för hundmöten förut, hon flåsade och ville springa mot den andra hunden och var ofta okontaktbar. Efter vi började med skvaller så skvallrar hon helt enkelt, även om hon vid vissa möten (det är väldigt varierat mellan olika möten hur hon reagerar, vilket jag tror är naturligt) flåsar samtidigt som hon skvallrar, men hennes spontana reaktion när hon ser en annan hund är att ta kontakt med mig, vilket har underlättat något enormt. Ibland bryr hon sig inte alls och då bryr inte jag mig heller, då går vi bara vidare som ingenting.

Fisherling
1

Jag pockar på uppmärksamhet och belönar med godis under tiden vi går förbi. Hur frekvent beror på hur intresserad Asni är av den andra hunden. Jag tittar aldrig på den andra hunden, eftersom min uppmärksamhet göder deras; tittar jag tittar de och blir mer intresserade, för jag tittar ju och då MÅSTE det vara intressant. 

Vi har några riktigt otrevliga hundar här i området som jag skyndar förbi, och mina töser har fattat att de där hundarna är det lika bra att undvika.

JoannaLi
0

Jag ser till att vi är på gott avstånd, tar över Ossa till sidan ifrån den andra hunden, och plockar upp bollen. Beroende på den andra hundens beteende kan jag belöna då och då under mötet, eller spara till slutet. Målet är att inte behöva plocka upp boll, men det får ta tid. 

I hundmöten ska vi gå i bubbla, där ingenting utom han och jag finns. Givetvis måste jag hålla ett halvt öga och öra ute för den andra hunden, men främst så förlitar jag mig på att om jag och min hund är så oinbjudande vi bara kan så kommer vi klara oss majoriteten av gångerna.

Elsis matte
1

Jag har inte heller någon speciell metod, utan anpassar mig till situationen - den mötande hunden, hur miljön ser ut, min hunds dagsform och stressnivå. Så det kan bli att vi går i båge, står stilla, att han får göra en uppgift. Är enda alternativet att mötas rakt på så kör jag en godismagnet, dvs han får gå och gnaga godis från min hand genom mötet, för i nuläget kan han inte hålla ihop annars.

One.Gibbis
0

Tack för alla tips!! 😃 #1 har provat skvallerträning, men det har inte varit något som har fungerat. Kanske pga just det som #2 säger. Blir liksom bara ännu mer fokus på den andra hunden. Har heller aldrig varit jättestrikt med att man inte får hälsa på andra hundar på promenaderna (det har kommit först nu, när han har en umgängeskrets), så det finns alltid en gnutta förväntan som spelar in antar jag. #3 Förstod inte riktigt om du belönar med leksak eller godis. Men ifall du belönar med leksak, händer det att det blir för mycket aktivitet- så att det slår över i negativ stress? Det händer mig ibland när jag belönar med kampleksak, och han stissar upp sig för mycket, vilket syns I nästa hundmöte (blir skällig). När det är lagom blir det dock bra. Är som att han kan få ur sig en del av den spänningen som byggs upp under hundmötet, och det ser jag bara som positivt. :) #4 Precis. Men jag måste nog jobba på att vara mer närvande i själva hundmötet och inte ge upp för tidigt. Men att gå i båge/alt byta sida om vägen är en jättebra grej som har hjälpt oss många gånger. Att bara acceptera att hundmötet inte gick bra och gå vidare är också något som hjälper, fast det är svårt… 😂

Majken!
0

Jag går bara på, min hund är inte helt bekväm kring andra hundar i möten så känner jag att hon är på väg att öppna munnen så påminner jag henne med koppel och halsband att hon behöver vara tyst och hålla ihop. Vi bor trångt, det finns sällan möjlighet att ta ut avstånd i våra möten, men går det så är det en bra lösning för min hund.

Therese
0

Min hund bryr sig sällan om mötande hundar, men ibland kan han bli lite pipig om han ser en som han gärna hade velat gå fram till. Antingen går vi bara på, han kan då kolla bakåt ett slag men går ändå med, om hunden ska åt samma håll som oss kan jag stanna till så att de kan gå förbi så min hund slipper nackspärr 😂

One.Gibbis
0

#6 #7 Tack för svaren! ☺ Har provat att försöka göra oss till ett "team" varje gång vi möter en hund, och tycker det funkat bra hitintills. Med inställningen att vi tar oss igenom det tillsammans, liksom. För tidigt att utvärdera effekten ännu, men det jag har sett fram tills nu är positivt! 👍