Hanhund stressad över löptik
Jag har blivit tvungen att flytta hem till mamma igen och hennes tik har nu kommit in i höglöp. Allt har gått bra hittills men nu har min stackars Pepsi blivit helt knäpp. Han ska gå i avel så en kastrering är inte aktuellt (för tillfället iallafall, fortsätter han lida med andra tikar så går hans välmående självklart först) och vi har ingen möjlighet att bo någon annanstans. Vi har en hund på varje våning men det innebär att han blir helt ensam så fort jag är på jobbet (jobbar natt så det är svårt att undvika) och han är helt ifrån sig. Han ligger och gnäller och ylar konstant, matvägrar helt och vill inte lämna huset. Jag har försökt motionera honom hårt men han bara vägrar allt, oavsett om vi är nära huset eller några mil bort. Jag tycker att det är hemskt att se honom så här och vill hjälpa honom men jag har ingen aning om vad jag ska göra. Fick höra om att det finns läkemedel, typ adaptil eller könshormonssäkande men är lite osäker på det. Någon som har några råd eller erfarenheter?
Hur gammal är han nu? Unghanar kan bli extra tossiga innan de har "landat" hormonellt (tänk tonårskillar med hormonerna sprutandes ur öronen). Han kommer förhoppningsvis att lugna ner sig så småningom. Jag har inte testat det på hanhund, men på "hingstiga" valacker kan munkpeppar hjälpa. Vet även en del som använt det på tikar med jobbiga skendräktigheter även om det inte alltid hjälper. Var noga med att inte vara för pjåskig med honom, det ÄR synd om honom men ibland kan det snarare hjälpa att vara lite sträng. Givetvis inte straffa/korrigera honom, mer säga ifrån tydligt att "nu räcker det!". OM han skulle fortsätta bli lika påverkad av löptikar även när han är helt vuxen så bör han inte gå i avel, tyvärr. Svårhanterlig könsdrift är i hög grad ärftlig och inte önskvärt (även om många dessvärre avlar på det ändå).
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1 Han är bara 10,5 månad så precis i den "hormoner ur öronen" åldern. Jag hoppas att det blir lugnare, vilket han har alla förutsättningar för. Men ska kolla upp munkpeppar, det kanske är något för honom. Jag är nog rätt normal med honom tror jag, han får ligga och gnälla men inte sitta och tokskälla eller rusa omkring i huset.
Och jag kommer självklart hålla stenkoll på alla aspekter av honom, då jag enbart tänker bidra med hans gener till rasen om han kan föra goda saker med sig. Övermaskuliniseringen av hundar (och detsamma med tikar såklart) är något jag är väldigt emot i svensk avel.
Tack så mycket för dina tankar, allt stöd i det här är uppskattat.😂
Både provat munkpeppar och max relax av samma anledning. Funkade inte alls, blev kastrering. Men min hund skulle inte gå vidare i avel.
Hoppas det funkar på din! Tror munkpeppar var rätt billigt, Max relax fanns på granngården och är helt klart värt att testa. Det hjälpte lite vid hundmöten t.ex, inte helt då det "gått för långt" men den där toppen på dalen blev lite mindre spetsig och det gick att kontrollera bättre 😃
Har tiken löpskydd? spraya luktspray så han kanske inte känner lukten av henne så bra?
#4 En hund kan känna skillnad på lukten från cancerceller och vanliga celler, och de kan känna pyttelite sprängmedel som ligger inuti en fylld oljetanker… Tror tyvärr inte luktspray kommer göra någon skillnad :P Dessutom tas lukten av hormoner upp via vomeronasalorganet, och inte nosen. De är därför väldigt svåra att dölja.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#4 Ja, Iris har haft tikskydd under all tid då hon varit fertil och de vistats någorlunda nära varandra. Men de är väldigt kreativa när det kommer till att ta av dem tillsammans, så det är inte pålitligt längre. Dessutom är det som #5 säger, hans reaktioner förändras inte oavsett hennes klädsel :/. Men tack ändå
#6 tänkte mer att tikskyddet kanske minskar lukten lite, vet att tikskydd inte skyddar emot parning :)
Tror inte mycket kommer hjälpa. Vi hade grannhund kastrerad sen han var unghund han led när våra tikar löpte. Matvägra o grät allmänt vissen såg han ut före o efter löpet. Vi var ofta rastare så jag försökte lägga lite krut på göra promenaden givande med långpromenad och godis/mat-letare ute. Hjälpte lite han åt något iaf. Nu bor han på landet och slipper tryna efter våra flickor 😋 Om du hittar en lösning som hjälper så får du gärna skriva det ☺
Jag har fått höra från en annan som har hane och tik i samma bostad att det funkade med Aptus Relax, finns på tex apotea! Hon sa att det gjorde så hanen blev som sig själv igen, innan var han mkt stressad pga löpet :)