Vilket täcke?
Börjar se ett behov av ett täcke till lilla vovven nu. Han är en Västgötaspets, så pälsen är funktionell, men han är väldigt slim=inte mycket fett som skyddar mao. Det är när han still som jag märker att han fryser, och iom att jag är hästmänniska blir det en hel del stillasittande i stallet, och då tycker stackarn det är kallt. Han har ett enda täcke, och det är ett supertjockt vintertäcke, vilket känns lite överdrivet nu med bara ca 6 minus. Har funderat på något i fleece, men blir det snöklumpar i det? Annars kanske något i ull, det värmer ju även när det är fuktigt. Han är inte så förtjust i att ha på kläder/reflexväst, så passformen är mycket viktig (dröm vore om bensnören inte är nödvändigt), det måste vara bekvämt. Ja, som ni märker är jag borta i täckesvärlden, och skulle uppskatta lite input:)
Back On Track är bra, det värmer utan att överhetta hunden. Nättäcke eller fleecetäcke verkar passa dina behov bäst.
Kan också tipsa om Back on Track, har nättäcke därifrån till min sheltie. Dock behövs nästan bensnören (om man inte kan ha svansen i "rygghålet") för att det ska sitta på plats. Finns i nättäcke, fleece, vintertäcke och regntäcke med/utan foder.
Pomppa Jumppa kanske kan var nått annars? Har inte bensnören, är i fleece.
Johanna - Instagram
Jag gillar BoT men tycker att de har dålig passform och då har jag ändå någon form av "standardexteriör" på mina hundar. En typisk spets, en Rhodesian ridgeback, belgare (tidigare hundar) och nu labbe och cairn. Den enda hunden de har suttit BRA på är cairnen, han har så käck svans att sätta i hålet. 😉
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3 man kan förbättra passformen mycket genom att klippa bort trekanten under svansen :) Funkar utmärkt på min AST-mix.
#4, Aha! Ska kolla upp det! 👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
varför lägger man äns kläder på hunden när den har päls ??
#6 Um, min corgi har päls men de fäller all underull två gånger om året, vilket innebär att under förvintern blir han fruktansvärt frusen. Han vill inte gå ut och leka ens för att han tycker det är för kallt. Dessutom cyklar jag året om med honom sin cykelkorg och när det är minusgrader så skriker han av kyla om han inte har sin fodrade overall på sig (jag utsatte honom självklart aldrig för det utan kläder igen). Och nakna hundar då? Ska de gå omkring i 10 minus i vårt vinterland utan någon form av skydd mot kylan
Men ja, min corgi med rejäl päls har en stickad tröja, en regnjacka (som dubblar som reflexjacka då den är helt ofodrad) och fleccefodrad oveall med långa ben för då kan hans ägare som är fattiga studenter ta sig runt med honom i cykeln utan att han lider.
#6 jag skrev i mitt inlägg varför det är nödvändigt. Men som sagt har han inte mycket värmande fett på kroppen, och har dessutom nyligen fällt ur underullen, skulle det vara bättre om jag gjorde honom tjock med följande ledproblem och alla hälsoproblem som kommer med övervikt? Han klarar sig fint med sin päls när han väl satt den, och i rörelse är det inga problem. Men det är väl inte så konstigt att han fryser när han skall ligga stilla på ett betonggolv i ett stall med minusgrader inomhus? Dessutom är det inte bra att ligga still och frysa för att sedan direkt ut och springa i skogen, sträckningar i muskler osv. Man ska inte vara så snabb med att döma;)
Hoppas du hittar ett bra täcke, men framförallt - har du möjlighet att skydda honom från betonggolvets kyla så gör det mycket. En bit av ett liggunderlag isolerar bra och är lätt att flytta på, till exempel. Tills vidare skulle jag hellre sätta på värsting-täcket än att låta honom ligga utan. Blir han för varm så märker du nog det….
#10 jo, han fick ligga på ett av hästarnas täcken, det uppskattades, men smart med liggunderlag! Jo sant, tänker bara så att jag inte hämmar sättningen av vinterpälsen om jag pälsar på honom för mycket, är det möjligt? Är ju så för hästar nämligen. Om inte annat dröjer det nog ingen längre stund förrän nytt täcke är införskaffat.
Alltså, hunden bor väl inomhus i övrigt? Det sabbar i så fall pälssättningen mycket mer än att han har täcke vid behov. En häst eller en hundgårdshund är ju en annan situation än med en som till stor del vistas inne.
Back on track funkar jättebra på hundar med stubbsvans, sitter verkligen superbra, har nättäcke till båda mina stubbisar innan/mellan/efter träning :)
-
#12 jamen såklart, så långt tänkte inte jag..;) #13 nice att höra! Ska se om jag kan pallra mig till butik och kolla på bot täcken.
14 om du lr någon du känner ska åka till ullared gekås så hade dom back on track täcken 😌