Veterinär - felbehandling eller inte?
Hej! Ska försöka göra en lång historia kort och hoppas någon här kan hjälpa mig med lite synpunkter och åsikter om händelsen.
I fredags kväll märkte jag att min Chihuahua tik på 9 år läckte från vulvan, det luktade riktigt illa och jag tänkte direkt livmoderinflammation och skyndade mig att ringa den enda jouröppna kliniken inom 15 mils radie. De sa att vi kunde avvakta till lördag morgon och komma in då eftersom hon inte hade feber och varet inte var blodblandat. Sagt och gjort så åkte vi in morgonen efter och de började undersöka henne. De kunde då inte se något var eller liknande men vi sa att vi fortfarande kände lukten av det och att vi var helt säkra att det kom från vulvan då vi sett det med egna ögon (veterinären envisades med att det var analsäckarna det kom ifrån). De beslutade att ta röntgenbilder på buken men där kunde veterinären tydligen inte se om livmodern var förstorad eller inte och de verkade lite vilsna med hur de skulle gå vidare.
De tog ett blodprov för att kolla sänkan och i det tillfället började hon läcka igen och vi skyndade oss att tillkalla veterinären igen så hon kunde kolla på det och då beslöt hon för att lägga in hunden och operera bort livmodern. Vi kunde komma tillbaka dagen efter och hämta henne och de skulle ringa när operationen var klar.
De ringde kl 20.30 på kvällen och berättade att hon hade en kraftigt förstorad livmoder och att det var bra att vi åkt in med henne då det kunde gått mycket värre snabbt. Vi hämtade henne dagen efter och summan slutade på 39 500 kr som vi fick betala självrisk + 25% av, alltså kring 10 000 kr. Vi åkte hem och allt var frid och fröjd men hunden var otroligt trött hela tiden, men antog det var på grund av kraftiga smärtstillande hon fick. Men hon vägrade äta och knappt dricka under alla dessa 3 dagarna vi hade henne hemma, fick tillslut tvångsmata henne med majsvälling ur en spruta för att hon skulle få något i magen. Men i tisdags blev det värre, då såg jag att operationssåret hade läckt lite så jag gjorde rent det ordentligt och höll koll på henne och tempade henne så hon inte hade feber. På kvällen hade en varböld bildats och jag ringde snabbt kliniken som sa åt oss att komma in dagen efter.
Jag åkte dit igår morse och efter 3 timmars väntan fick vi komma in och då pulserade det ut blodblandat var ur såret så fort hon rörde sig och de beslöt att lägga in henne igen och öppna såret och göra rent och sen sätta henne på antibiotika. De skulle ringa mig när de öppnat upp för att meddela läget. Jag frågade redan där och då om priset för detta då vi redan gått högt upp för vad försäkringen täcker och veterinären visste inte, det var inte så vanligt att patienterna kom tillbaka med sånt här efter en sån operation, men hon trodde inte det skulle överstiga förra summan iaf. Jag hade ju inte så mycket mer val än att lämna henne där och åka hem igen. Hela dagen satt jag orolig och väntade tills de äntligen ringde vid kl 21 och sa att infektionen låg i buken och att de varit tvungna att öppna upp enda in till buken och bränna om allt och sy om med annat material. Och meddelade sedan att detta skulle kosta runt 20 000.
Min fråga nu är, hur kan detta ha hänt? Hur kan hon ha fått en så kraftig infektion INUTI buken? Varför behövde de öppna upp enda in och sy om med annat material och bränna om allt om det gjorts rätt första gången? De sa själv att det inte var vanligt att patienten kom in igen efteråt och då tycker jag det låter som att något råkat blivit fel vid första operationen?
När jag pratat med andra som gjort samma operation på grund av samma åkomma har alla fått antibiotika med hem och ge den första veckan för att förebygga eventuell infektion som kan uppstå vid en sån operation, brukar man det? Vi fick bara smärtstillande och Metacam ordinerat.
Historian blev inte så kort ändå, men hoppas någon orkar läsa igenom och berätta sina synpunkter, erfarenheter eller liknande om detta.
Jag upplever lite att kliniken inte vill ta på sig något ansvar alls för det här och kommer yrka på att det kan hända och är en olyckshändelse, vilket jag hade kunnat köpt om de inte hade behövt bränna om och sy om all med annat material vid det andra ingreppet. De sa uttryckligen själva att problemet låg i buken och att de fick åtgärda detta, då låter det som att de kanske inte bränt ordentligt eller sytt med fel material om de var tvungna att byta, eller?
Mvh orolig matte som hoppas att lillan får komma hem idag och kan börja må bättre.
Numera försöker man undvika att skriva ut antibiotika i förebyggande syfte så där tycker jag inte att de har gjort fel. Det beror förstås lite på hur allvarlig livmodersinflammationen var och så vidare. Svårt att säga om de gjort något fel men det kan bli sekundära infektioner om man har otur, även om kliniken gjort allt rätt. Om jag vore som du så skulle jag börja med att be att få ut journalen. Hoppas att tösen din kryar på sig snabbt nu!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Min första fråga är, ni hämtade hem henne på söndagen, och hon ville fortfarande inte äta och dricka på måndagen, ringde ni och pratade med veterinären då?
En infektion är en komplikation som kan uppstå efter operation, det är ovanligt, men behöver inte betyda att veterinären gjort något fel. Och om hon började få infektionen redan under måndagen (eftersom hon verkade må dåligt redan då) är det inte konstigt om infektionen spridit sig in i buken tills onsdagen.
Vet inte vart du bor, men hade det vart ett dygnet runt öppet djursjukhus hade dem tagit in dig under kvällen/natten och inte sagt avvakta till nästa dag, men din klinik kanske inte har möjlighet att ta emot/operera på natten :/
Okej, är inte jätte positiv till att använda antibiotika i onödan så därför tyckte jag inte det var konstigt alls först, men sen när andra ifrågasatte det så blev man ju fundersam och om det hade varit värt det för att motverkat denna infektionen som blev. Men har pratat med kliniken nu och vi skulle försöka lösa det med kostnaden och försäkring och få prata med veterinären som utförde ingreppet så vi får lite svar och information om vad som hänt och varför och ska begäran journalen så jag har den ifall något annat händer. Men lillan verkar må bättre nu iaf och vi är på väg att hämta hem henne :)
Infektioner är alltid en risk vid operation och behöver inte betyda att det gjorts något fel. Däremot kan jag ju tycka att antibiotika skulle kunna varit på sin plats vid en buköppning hos en tik med pyometra (inte vid kastrering av frisk tik). Dock inte säkert att antibiotika i tablettform hade rått på en djup postoperativ infektion heller.
TS, hur mår din lilla tjej?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com