Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1539 ggr
SparklingTindra
0

Alaskan Husky - Blandras lr renras?

Jag undrar bara lite smått; är Alaskan Husky en renras eller är det en blandning mellan Siberian Husky och Alaskan Malamute? Jag känner en tjej som har en alaskan husky och hon säger att den är renrasig men den finns inte med i nån av mina hundlexikon. Är det någon som vet hur det ligger till med det?Glad

AnneN
0

Alaskan husky är blandras vad jag vet

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vattnadal
0

Det är en blandras, men inte mellan sibbe och malamut. En alaskan husky avlas enbart för dragegenskaperna, och ser helt olika ut, beroende på vilken typ av drag de avlas till. Många raser har använts i dem från början, allt för att förbättra uppfödarens linjer ur dragsynpunkt.

Kör man sprint på kortare distanser är det en hund med kort päls, ofta mycket fågelhund i den. Medel och långdistansarna ser ofta mer ut som sibbar, fast gängligare och långbenigare. Nu för tiden kallas sällan fågelhundblandningar för alaskan husky, utan Husky/hound.

Vi har både rasrena huskys och alaskans.  För jämförande foton kan du kika på våra hundar på hemsidan.

Om en alsakan husky är renavlad på alaskan huskys i många generationer så är den ju på ett vis rasren, men mer hundtyp än ras… Man vet ju vad man får i en sådan, en härlig hund, som lever för att dra. Kan fungera som aktiv sällskapshund, men är troligen dålig på att vara ensam och på att vara lös.

Rasren och godkänd ras enligt FCI och SKK tror jag, och hoppas jag inte att den blir. Då kommer den troligen att bli avlad till sällskap och utställning, som siberian huskyn blibit, och därmed förstörd.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Zebben
0

Det är en blandras. Och då inte mellan Siberian Huskey och Alaskan Malamute utan med Huskey och någon annan ras som kan tillägga lite snabbhet i hunden.

Huskey och vorsteh är en vanlig mix som kallas Alaskan Huskey

Zebben
0

#2 Så bra att Du var vaken! Du har nog bäst kunskap och koll på detta än någon annan på Hif. Skrattande

Vattnadal
0

#4 Jag har ju båda sorterna i alla fall, och så min lille Vidar, som jag själv inte riktigt vill kalla alaskan husky, utan "alaskan husky bastard" då han har lite för mycket tjoho i sig, och inte ritkigt är av samma typ som de andra. Fast han är en jäkel på att dra, stor, stark och snabb!

MVH Elin

SparklingTindra
0

Okå, då vet jag.

Zebben
0

Ha ha ha…  såå ska jag börja kalla alla dessa flerraskorsningar. En rottisblandis med en hel del tjoho i sig. SkrattandeSkrattandeRäcka ut tungan

lill-jarven
0

#5 Haha isåfall är även Indra alaskan husky bastard :)

Vattnadal
0

#8 Jo, av det lätta gardet. Vidar är ju en rallytraktor på 35 Kg. fast då är ju en del av hans tjoho grönis och så en gnutta gnäll-schäfer. Det är det som är så toppen med dessa draghundsbastarder, att de kan se så olika ut, och fungera helt olika, men ändå har de det där gemensamma, glädjen att springa tillsammans och dra!

MVH Elin

lill-jarven
0

#9 Ja precis! Fast Indra har faktiskt också grönis i sig men det syns inte ;) och belgisk vallhund haha.
Hon är hälften så stor som Vidar ^^ Setter och BC generna som syns där. :)