Stressig på nya ställen
Min hund är väldigt kontaktsökande och följsam hemma och när vi går max ca 5 km hemifrån. När vi kommer längre bort så blir hon nästan okontaktbar och stressig. Luktar överallt och har svårt att fokusera på någonting. Någon som vet hur man kan lugna henne så att hon inte är så stressad på nya ställen/för långt hemifrån? Hon är ca 13-14 månader och är väldigt känslig rent allmänt. Jag brukar ignorera henne mest när hon blir så och stanna upp och sätta mig ner tills hon lugnat sig och tar då kontakt. Har testat att försöka få hennes intresse när hon är sådär uppe i varv men hon blir ännu mer stressad då.
Hur länge har du haft hunden, vad är det för ras o vad säger uppfödaren?
Har haft henne sen hon var nio veckor :). Hon är en BC, och hon är väldigt olik sina syskon i sitt sätt att vara. Uppfödaren har jag inte pratat med om det :).
Hur aktiveras hon?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Prata med uppfödaren, denne känner ju släkten bättre än någon annan och vet säkert hur du ska hantera problemet :)
-
Mina schäfrar beter sig likadant när dom kommer på en ny plats. När vi varit där några gånger, blir dom bättre.
#3 löpning/promenader på ca 7 km vardagar, plus lösspring ute någon timme. Mycket nosaktivering såsom nosework, spår och kantarellsök. Leksaksuppletande är en favorit. Sen lydnad eller trixträning några gånger i veckan. Förberedande moment inför vallning. Mycket träning inför saker hon har svårt med såsom bilåkning. Sen skvallertränar vi, balansövningar dagligen, passivitetstränar, varsagslydnad såsom följsamhet och inkallning. Ja, det är lite gott och blandat :). Följer ett träningsprogram från en hundcoach 😊
#4 får göra det :) #5 vad knas, undra om det är vanligt och vad det beror på? Kanske otrygghet av känslan att vara ”långt ifrån lyan”.
#6 Låter väldigt mycket, får hon bara vara o få vara hund?
#6 för det är ju en bc. Finns risk för att du fått en bc som måste få valla.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#8 japp, har två vilodagar i veckan då det enda hon får göra är tugga ben, vila/sova och rastas för kissande. :) Och på vardagar så får hon sova minst 4 timmar dagtid. Brukar också låta henne bara vara ibland när vi är ute och ”göra ingenting” . #9 jag vet, men varken hon eller jag är redo för att åka iväg och träna vallning än. Hon är livrädd för att åka bil bl.a. Jag vill gärna valla med henne, men som det ser ut nu så klarar hon inte av det enligt mig. Om inte fåren och kurserna kunde vara här hemma på tomten dvs. Skulle inte ha skaffat en BC om jag inte hade tänkt valla :)
#10 att sova 4h på dagtid låter på tok för lite. Min hund som också är av krävande typ är vaken ca 5-6 timmar på dagarna.. Det låter som att du bör hitta ett sätt för att aktivera med kvalitet och inte gå på kvantitet. Jag förstår att det är en bc men desto viltigare att lära den att slappna av.
Vad säger uppfödaren om hunden, är syskonen likadana?
#11 MINST 4 timmar, oftast blir det mellan 6-9 timmar, hon sover ca 12 timmar på natten också :). #12 hon sticker ut väldigt mycket från kullsyskonen. Dom är inte ett dugg intresserade av att använda nosen tex.
Men nu till varför jag skapade tråden, hur jag kan göra för att lugna henne i situationer där hon blir stressig (långt hemifrån). Någon som har något bra knep?
#14 gå/åk till nya ställen och passivitets träna henne, tex sitt och bara titta, ge henne ett ben att tugga på, eller liknande :)
#15 tack :) får gå än så länge då hon är rädd för att åka bil, men båt funkar 😅
#16 du verkar även träna endel, kan vara en stress att hon är van att på nya ställen då ska det hända något och så taggar hon till och stressar upp sig? att hon behöver bli van att nya ställen betyder inte träning eller något, det kan vara en vanlig promenad :)
#7 eller bara, jippie, vad händer här. Måste kolla allt, NU!
#18 haha ja, förmodligen :D