Hund som bökar på natten
Hej, Fått hem en omplaceringshund för några dagar sedan som inte är lugn på natten. Han går runt och skäller vid ljud och när vi rör oss i sängen. Tips på vad vi bör göra? Ignorera och hoppas att det går över ? Vi har stängt dörrarna så att han bara är i vardagsrummet där min man sover.
Säg till hunden att gå och lägga sig, alternativt träna med godis belöning, själv hade jag sagt till den att gå och lägga sig, de vet inte om vilka beteenden som inte är okej om man inte säger till om det.
#1 Man kan ju inte räkna med att en nyhemkommen omplacering kan signalen "gå och lägg dig", det hjälper inte att säga till om hunden inte förstår. Jag skulle inte börja dra fram godis mitt i natten heller. Omplaceringar kan vara nervösa i början, men brukar slappna av allt eftersom. Ni kan testa sätta en Adaptiladapter i det rum hunden sover för att minska oron. Se till att hunden är välmotionerad och mentalt stimulerad så underlättar det också nattsömnen.
Min omplaceringshund skällde också på många ljud i början, både på natten och dagen. Det är helt nya ljud för hunden och det tar ett tag innan dom vänjer sig vid dom. Min hund vande sig rätt snabbt och nu 2-3 månader senare skäller hon inte på något ljud alls. Det som funkade för min hund var att varje gång hon skällde så sa jag med en lugn, glad röst att "det är bra nu, det är okej". Då slutade hon oftast eftersom hon insåg att matte inte är upprörd över ljudet så det är inget att oroa sig över. Jag hade avvaktad och se om skällandet minskar och om det inte gör det hade jag sett över andra möjligheter.
Att ha en svag belysning nattetid kan också hjälpa, det gör omgivningen lite tryggare. Om ni har grannar som kan tänkas bli störda så sätt upp en lapp i trappuppgången att ni är medvetna om problemet och jobbar på att lösa det. Folk är betydligt mindre griniga när de vet att den man försöker åtgärda det som stör.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag har haft två omplaceringar som vaktat mot trappuppgång. Svag belysning, bakgrundsljud om möjligt (radio typ) och så att stänga ifrån ytterdörren om möjligt. Att göra en tydlig markering om att nu går vi ifrån utomstående, stänga in oss i sovrummet till exempel.
Med Arrak, där det mest handlade om osäkerhet, satte jag nolltolerans. Ljud på nätterna uppskattas inte, vi är trygga. "Ge dig!" och så godis hos mig.
Ossa, som vaktar för vaktandets skull, utan att egentligen vara överdrivet osäker, behöver jag bara uppmärksamma. "Tacktack, det räcker nu." Då är han nöjd. Någon gång gav jag även godis, bara för att driva in att det är hos mig som saker händer.
Så prova er fram ni :D
Adaptil är bra, om det handlar om osäkerhet till exempel!
Och lapp i trappuppgången är alltid bra för grannsämjan.
Ett problem kan du vara att han inte ser hela familjen och därför blir orolig?
Prova låta honom ha tillgång till alla sovrum och om han piper, locka och håll ner handen över sängkanten så han känner att ni är där och nära :)
När vi flyttade till vår nuvarande villa var min hund lite obekväm de första veckorna. Han vandrade runt under nätterna när han inte kunde finna ro och skällde åt allt möjligt.
Det var inte särskilt svårt att få bukt på problemet dock, vi köpte en enkel matta från Ikea och det blev hans plats. Varje gång man gav honom kommandot "gå och lägg dig på din plats" lade han sig på mattan. Han lade sig även där självmant varje kväll, och där stannade han hela natten.
Jag uppfattar det som att han var ängslig över miljöbytet och inte kände sig som hemma, eller som att han inte hade en egen plats. Lycka till med er hund!
min storasysters hund är en omplacerings hund och herregud va hon är omöjlig dygnet runt! på natten bryter hon sig ut ur sovrummet, bajsar över allt och skäller konstant om nätterna :/ stackaren har bytt hem 4gånger men nu har hon levt med oss i 2år så fattar inte vad som är problemet
Vi gjorde så här.
Att ta en långpromenad runt 7 sen sista natt-kisset nära hemmet då stirra hon inte upp sin oro.
Stängde sovrumsdörren, hunden sov med oss. Vi tog har alltid haft vattenskål inne i vårat sovrum. Efter stänkt så lugna våran oroliga fd hund ner sig och sov.
Våran vuxna omplaceringshund åt bara nattetid i början så även matskålen tog vi in.
Man får göra det tryggt och man kan säga här gå o lägg dig. Vill man ha hundfritt i sängen så kan det hjälpa med att ha hundbädden nära sängen och ha en arm ut så hunden känner närheten. Många tar omplaceringshund tror att dom slipper valpstrul man får en klar ensamtränad hund, det stämmer inte alltid in. Jag tycker man bör vara hemma första tiden som med valp beroende på hur trygg hunden är varierar där med tiden. Jag var arbetslös när vi skaffa våran hund och det var tur det hon var en orolig hund i början det tog väl 6 mån innan hon blomma upp och ville leka, kunde vara hemma själv samt åt o bajsa normalt. Lycka till med eran :)