Hundnamn
Hej jag har en fråga, såhär är det att jag har sätt en sjukt söt hund på blocken /en svart spets/ och den verkar bra på alla sätt den är lydig, gillar människor hundar, marsvin kaniner och andra djur och kan vara ensam hemma i några timmar iaf inte lixom 5 timmar men den kan iaf va ensam hemm lite, och den verkar jätte jätte bra. Men🙁jag gillar bara inte namnet det är varken fult eller fint men jag vill döpa min hund till nåt annat helt enkelt, hunden är sju månader och jag undrar om man ens kan byta namn på den om den kommer lyssna om jag döper den till det?
Man kan när som helst döpa om en hund.
Det är bara att vänja in det nya namnet som man gjorde när hunden lärde sig sitt första namn.
Min hund lyssnar både på sitt namn och en hel bunt med smeknamn.
Han heter Pitcher men lyssnar även på Grisen, Skrot, Snutt och Bus.
Glöm inte bort att kolla upp hälsan på hunden du är intresserad av.
Lätt att glömma det när hjärtat smälter bort av söta bilder.
// Harley
De hundar jag passat har nog lärt sig vilket tonfall jag använder när jag vill dem något (=säger deras namn). De lyssnar oavsett om jag hade sagt deras namn eller vattenflaska liksom. Ett namn betyder ju inget för hunden, den har inget koncept av vad ett namn är. Men däremot har hunden lärt sig att just det ordet betyder att matte/husse vill mig något. Det är med andra ord inga problem att ge hunden ett nytt namn. Godis brukar vara en jättebra metod för det mesta ;)
Baserat på ditt tidigare inlägg känns det rent spontant som att du inte vet vad du söker. Nyligen ville du ha en Australian shepherd och nu är du inne på en spets, två helt olika hundar med olika egenskaper. För att vara ärlig tycker jag du ska vänta med att köpa hund tills du har läst på mer och vet vad du vill ha.
Men som svar på din fråga, ja. Man kan byta namn på en hund.
Håller 100 med #3 Och ja man kan ändra tilltalsnamnet.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Vem har sagt att man inte kan gilla två hundar även fast dem är olika
Jag måste säga bara för att en hund klarar X timmar så betyder inte det att den gör det i nya hemmet. Så min fråga är hur fixar du hundvakt ? Sen har jag med sett inlägg mitt tips är skaffa inte hund bara för att för det är inte kul att behöva omplacera hunden igen. Bättre du väntar o verkligen funderar ut vilken ras o vad du ska göra mer med den.
TS, får jag fråga hur gammal du är? Har du den ekonomi som krävs och möjlighet att lösa passning/rastning när du är i skolan eller på jobbet?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#7 Nyfiken i en strut snokade lite och TS är född -05.
// Harley
#5, Jo, man kan givetvis gilla hundar även om raserna är olika, jag tror att vi är flera medlemmar här som har olika raser som kompletterar varandra (jag själv är en av dem).
Men återigen - du har hittat en "sjukt söt hund på Blocket", visserligen är den enligt annonsen en trevlig hund, men hurdan hund är det egentligen du vill ha om du inte tittar på utseendet? Vad vill du göra med den?
Fall inte för en gullig hund på Blocket, fundera över vilken ras som kan tänkas passa dina önskemål, därefter letar du efter seriösa uppfödare av rasen och så småningom kanske just Den Rätta Hunden hamnar hos dig, med alla förutsättningar för ett bra och positivt hundägande där ni passar ihop perfekt.❤️
#8, Misstänkte nåt sånt.🙂
TS (nu spammar jag tråden), ni kan förstås skaffa en hund i familjen, jag förstår att du vill ha en hund nu och inte om flera år, men det är i så fall ett beslut som hela familjen bör vara med och fatta. Ansvaret, både ekonomiskt och i övrigt, kommer att ligga på dina föräldrar eftersom du är minderårig.
Om inte hela familjen är med på ett genomtänkt hundköp just nu, passa på att läsa och lära dig mer om hundar! Både om olika raser men även om hunduppfostran, träning och så vidare.
Det har du garanterat nytta av när det äntligen blir dags för en egen hund.👍
Det kan man absolut göra, jag gillar alla hundar jag möter men det innebär inte att alla hundar passar min livsstil.
Kort och gott, du beskriver en mindre version av Australian shepherd som din drömras, och nu vill du ha en spets? Jag tror även andra på det här forumet finner det lite underligt. För mig låter det endast som att du vill ha en fyrbent vän och ger blanka fan i vilka egenskaper den har, vad den är avlad för, vilken slags aktivering den kräver, etc.
Jag vill sluta med att nämna att jag inte försöker göra dig ledsen, jag förstår att det är svårt att ta kritik. Jag tycker du ska tänka igenom det här en extra gång och läsa på om raserna.
Önskar att jag aldrig skrev att jag hittade en sjukt söt hund på blocket😭😢de e ju självklart viktigare hur hunden är
Ni som skrev att jag helt plötsligt ville ha en spets från att en miniversion av aussie så är det inte jag kan mycket om spetsar mycket mer än vad jag kan om min ”drömras” jag vill inte ha den här hunden för att den är sööt utan för att den har en bra personlighet både rasen och just den hunden jag såg
Hundar har i årtusenden avlats för olika ändamål. Därför har de olika egenskaper inom de olika raserna. Olika energinivåer, olika intressen, olika samarbetsförmågor, olika kroppsspråk, olika lätt eller svårt till ljud med med mera.
En ras är en ras av en anledning. Jag kan inte skaffa mig en husky bara för att de är fina; deras egenskaper passar inte in i mitt liv och vad jag vill göra med min hund. Om jag skaffade en husky skulle nog både jag och hunden bli väldigt olyckliga.
Läs på mer om hundar, raser, deras ursprung och funktioner. Sen kan du sätta dig och göra en lista på vilka egenskaper du vill se i din hund och vad du vill göra med den. Sen, när det är gjort, kanske vi kan hjälpa dig att hitta en passande ras.
#14 det verkar ju som om du har en Australian shephard på din profilbild? Var det inte du som sa att dem var så jobbiga?
#15 Jag kan ju inte svara för fisherling men jag tror det kan ligga till så här. Jag rekommenderar sällan min ras till andra för att jag vet vad den kräver. Italiensk vinthund kan jag ibland rekommendera, men borzoi har jag nog aldrig rekommenderat trots att det är en underbar ras. För jag vet att de är kattlika jaktidioter som vill springa som galningar. Och det kan vara svårt att lösa. De är även väldigt speciella i mentaliteten, väldigt mycket katt över dem. Passar mig som handen i handsken, men jag varnar ofta för rasen när folk faller för deras utseende. Det är ingen lydnadschampion som med säkerhet kommer gå klockrent lös. Det är mycket jobb, och då kan jag oftast säga att det är en väldigt jobbig ras.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#15 Jag har faktiskt två, eftersom rasen passar mitt liv perfekt. Jag jobbar på att kvala in till Agility-SM med min äldre tik, vi tävlar klass 2 lydnad och mästarklass rally och nästa år hoppas jag på att debutera i appellklass brukssök. Valpen ska förhoppningsvis utbildas till räddningshund, utöver samma tävlande som den äldre hunden.
Olika raser passar olika personer. Aussie passar mig.
Passar Aussie inte dig ska du absolut inte ha en Aussie då kommer du ångra dig efter allt gullighet för det är mycket jobb med en Aussie! Fisherling passar med en Aussie men gör du det? Gör tester och läs på om rasen så vet du om du passar eller inte! Aussie är en otrolig jobbig, krävande och aktiv ras är du lika aktiv och kan vara med hunden och lära den i flera timmar?? Det behövs mycket mental träning och kan bli väldigt aggresiva om dom inte blir tränade så man måste tänka sig för är det här verkligen hunden jag passar med? Du kanske passar med en ras som inte är lika krävande? :)