Göra eget hundgodis
Tränar en hel del med min unghund och börjar bli less allt dyrt godis 😂 ibland tränar vi med mat också. Ni som gör eget hundgodis hur gör ni? Han är inte kräsen så det mesta går nog hem!
Att klippa till varmkorv eller grillkorv är snabbt enkelt och går alltid hem vid träning av hund och det är behändigt med att ha en påse till hands också det är rätt billigt också.
Ett gott skratt förlänger livet
Min hund älskar kokt lammhjärta.
// Harley
Antingen blodpudding, Köttbullar eller torkad kyckling brukar jag göra. Allt är uppskattat. 👍 Allt torkas i ugnen här hemma.
Ni som torkar blodpudding eller inälvor hur gör ni det? Samt hur länge håller det sig sen? ☺️
Jag brukar göra egna småköttbullar åt hundarna när vi äter något med köttfärs. Det går enkelt att rulla små bullar av ren nötfärs och frysa in på bakplåtspapper. Sedan tar jag fram och kokar det jag behöver direkt från frysen. På samma sätt kan man göra med all sorts kött eller inälvor. Tärna och frys, de små bitarna kokar man sedan på nolltid. Håller ett par dagar i kylen om det inte går åt.
Jag tärnar och torkar Majstor burkmat i ugnen. 200 grader, 20min. Bitarna blir torra på utsidan men mjuka inuti. Förvarar i frysen.
Min hund tycker… Kokta, delade och ugnstorkade kycklinghjärtan är goda men kräver lite ”tuggande”. Torkade strimlor av kycklingbröst - Supergott men smuligt Torkad blodpudding sådär. Fastar i tänderna Köttbullar i småbitar… To die for. Gör vad som helst hur snabbt som helst för dem
#5 Ska du göra det i nån omfattning så tycker jag du ska skaffa en billig torkapparat. Jag har en dyr och den är mycket effektivare, men jag torkar (normala år) rätt stora mängder bär och svamp. Hade en sån billig förut, de funkar, men tar längre tid och har inte så stor kapacitet. Men det behöver du ju inte heller. Du ska ju inte torka en hel ko. 😉
Men börja med att torka i ugnen du, med luckan på glänt. Minns inte vad man ska ha för temperatur, runt 50 °, tror jag, googla. För hög temp och det blir kokt, för låg och det kan vara lite farligt (bakterier). Bäst är nog att använda en ugnstermometer.
Japp. 50 °.
http://evermat.se/hur-torka.html
Men det där med marinaden ska du nog skippa. 😉
köttbullar,korv och blodpudding innehåller ofta lök och salt samt annat som inte är bra för hundar. Jag ger tipset kolla innehållet undvik helt lök,salt.
Jag torkar själv kött/kyckling att köpa billig kyckling sen koka den för att göra mjukt godis uppskattas här. Fryser in i små påsar för lätt ta fram dagsbehovet. Går även att torka kokt kött/kyckling nyttigt nja allt nyttigt är bort kokat. Men rent godis.
Jag kavlar ut färskfoder på bakplåtspapper och torkar i ugnen 50-70 grader med träslev så luckan är öppen. Hållbarhet vet jag inte tar fram dagsbehovet. Bästa med denna är att den inte kladdar och är smidig att ta fram från frysen.
Min hund jobbar bäst på kladdigt godis.. Jag brukar ta en återförslutningsbar påse från ikea i fickan och ha med dagens restbitar.. pannkaka, fisk, kött, banan.. har tre kinkiga barn så det blir en del. Kladdigt, men han älskar det. Servetti andra fickan.. Som nödgodis brukar jag ta en portionspåse kattmat att ha i fickan, håller för evigt nästan, om han gör något superfantastiskt och det vanliga godiset är slut, vilket det brukar vara!
Jag har gjort en egen blandmix på rabatt då jag är en fattig student. Den består av: rabatterad nötlever (kort datum), torkad kycklingfilé, torkad alaskan pollock, två sorters torrfoder och de vanliga leversnittarna. Allt är mycket uppskattat och kostade nog inte mycket jämfört med en blandpåse på arken zoo XD