Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 3306 ggr
Dellan4
1

Lämna ensam hund hemma

Hej, jag och min familj har på senaste tiden funderat på att skaffa hund. Mina föreldrar åker 07:10 på mornarna och kommer hem vid 17:00. Jag och min syster är hemma vid 3 eller 4. Vi kollar just nu på en valp pomeranien. Däremot kommer vår farmor och farfar som kanske ta hand om hen dagligen men vissa dagar inte. Då är stora frågan är det rätt att skaffa hund då? Vi tänker ju självklart inte skaffa hunden under jobb perioden utan i början av sommar lovet. Jag och min syster har ju lov från skolan i 10v så vi kommer kunna ta hand om hen då. Man kan ju även träna den att kissa på sådana små mattor som är till för att de ska kissa på. Så att de kan utföra sitt behov när farföräldrarna åker iväg. Har läst mycket om att man kan utföra aktiva aktiviter innan man åker och att de blir mer självständigare vid högre ålder. Skulle va kul med tips om det låter som en bra idé.

Calcifer
11

En del hundar kan ALDRIG vara ensam hemma, hur planerar ni om ni får hem en sådan valp?

Nej, en så ung valp skulle jag aldrig lämna ensam en hel dag sådär heller. Oavsett om den har någonstans att kissa på mattor eller inte. Dessutom om de vänjer sig med det kan det vara nästan omöjligt att träna bort det.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tjeja
7

Det låter som om er familj är aldeles för mycket hemmifrån för att ha en hund oavsett sort. Det är inte snällt mot hunden att vara ensam så många timmar varje dag. Sedan när ni kommer hem är ni mest upptagna för att inte tala om att ni faktiskt sover mest och inte alls är sällskapliga med vovven då. 

Nej man behöver vara mer hemma/med hunden under vaken tid också för att den ska må bra.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

[134643]
2

Nej, då får man kika på hundvakt/hunddagis :)

[Mia-45]
3

Min granne har två unghundar och de kan bli lämnade själva i säkert en 8-9 timmar vissa gånger. 
Då står de och skäller och ylar och kan inte må bra av det. Sen när de kommer hem till sina hundar så sover de och verkar inte aktivera de alls. 
Så ska det INTE vara. Så fundera både en och två gånger innan ni skaffar.

Alex&company
2

Hitta en dagmatte tycker jag, man vet ju aldrig om en hund kommer kunna vara själv så back-up är bra!

Karmatarerskanise
3

Låter inte som rätt tid för hund just nu.

Sjuttan
3

När jag var i branchen som hunduppfödare skulle man aldrig lämna en hund längre än fyra timmar. ( Svenska Kennelklubben hade regler och råd för mycket som rör hundar, det har de förmodligen fortfarande). Absolut inte en valp! Förutom att hunden mår dåligt kan den ha en massa överskottsenergi som måste få utlopp. Det kan bli genom att gnaga sönder möbler, sängkläder, skor m.m. En riktigt seriös dagmatte är nödvändigt. Det får inte bli att den lämnas ensam vissa dagar av farmor o farfar. Hoppas det löser sig på ett bra sätt.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

frijoh
1

Jag tror det bästa i er situation är att skaffa en vuxen hund som man vet om klarar av att vara ensam än en valp som kanske aldrig kommer klara det pga personlighet.

Karmatarerskanise
2

#7 Rekommendationen är 6 timmar. Har aldrig sett 4 timmar även om jag själv tycker det borde vara lag på max 5 timmar.

Majken!
9

Frågar man här ska man oftast vara sjukskriven, arbetslös eller studerande på distans för att det ska passa att ha hund. Men löser man det med rastning så kan man ha hund även med andra förutsättningar.

Nettis!
0

Ni måste ha en reserv som kan ta hunden de dagarna farmor och farfar inte kan.

MyCola
0

Stort nej för min del, det blir alldeles för många timmar ensam. Ingen hund mår bra utav att vara ensam så länge. I den situationen skulle jag istället kolla efter andra hundar att ta hand om och jobba med som hobby, och om ni bestämt ska ha en hund bör ni iallafall ha en dagmatte.

Sjuttan
0

#8. Mycket bra ide med vuxen hund?

Oscar Wilde.

Sjuttan
4

Det är väldigt olika från hund till hund hur den klarar ensamhet. Även olika raser och olika kön. Äldre tikar brukar vara lättast. Men det finns alltid undantag. #9 Skrev bara hur det var under de 20 år som jag var hunduppfödare. Jag begär inte att du ska känna till det.

Oscar Wilde.

eli1991
1

Under ett år var jag och karln borta mellan. 06-18. Våran hund var då på hunddagis. Det hunddagis vi använder är kanon. De tränar agility, drag och lydnad med hundarna om man önskar och trimmar päls osv efter önskemål eller behov. Hunden är rejält trött när den varit där. Känns kanon att det inte bara är "förvaring". Vi betalar runt 70kr om dagen om jag minns rätt och det är värt alla pengar i världen för oss då dom verkligen är kabon. Utan hunddagis hade det inte funkat för oss under denna period som varade ca 1 år.

Karmatarerskanise
0

#14 Vilka år var detta då?

Myris & Stinis
2

Varför just Pomeranian? De jag känner klarar verkligen inte att vara hemma själva och en valp kräver tid hela tiden!! Tycker ni borde vänta tills ni får mer tid med en hund för det är mycket jobb och stort ansvar!

Sjuttan
2

#16. Det borde varit ungefär mellan 1970 - 1990.

Oscar Wilde.

Elsis matte
1

Om det kommer fungera eller inte upplever jag mest beror på vilja och kunskap. Det gäller att förstå hundens behov och att vara villig att skapa hyggliga levnadsvillkor för den. Oavsett hur bra man har planerat kan livet ta olika vändningar och det gäller att då ta sitt ansvar. Att låta valpen/hunden kissa på "peepad" är ingen lösning till att den lämnas ensam hela dagen - hunden är ett socialt djur som inte ska vara ensam och uttråkad långa dagar. Men med en extra dagmatte när farföräldrarna inte kan bör det kunna gå bra.

Rafflan
0

4-6 timmar känns som max, måste man lämna längre regelbundet tycker jag man bör fixa dagmatte, hunddagis, eller liknande

hemul
5

Tycker nog ni bör tänka lite mer på vad en hund är. Visst kan man ha hund om man är borta så länge som ni är - om det är en hund som är trygg med att vara hemma och man fixar rastning. Annars gäller hundpensionat/dagmatte som andra redan sagt.

Men just det att du/ni verkar utgå ifrån att det faktum att hunden kommer att bli kissnödig är enda problemet för en hund som är ensam 8-9 timmar gör att jag tycker ni ska informera er lite mer om vad ni ger er in på.

Läs på. Vill ni sen fortfarande ha hund, fixa dagis/dagmatte. Det kommer att behövas åtminstone i början och kanske för alltid, beroende på hur mycket farföräldrarna kan hjälpa till. Fick inte riktigt klart för mig vad deras roll är, bara att de "åker iväg".😉

Detta sagt i all välmening. Menar inte alls att klanka ner på dig. Vill bara inte ni ska hamna i en situation ni inte klarar av, men allt vad det innebär.

Frida B
0

Håller med #10, frågar du här skulle ingen kunna ha hund. Sålänge man hittar ngn som kan rasta emellan brukar det lösa sig. Men, risken finns att ni får en hund som inte fixar att va hemma själv det första/de första åren. Vad gör ni då?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kalli
4

Fast människor måste ju få ha egna åsikter i frågan, det var väl såna som efterfrågades? Vissa tycker att det är okej att lämna hunden ensam 40% av hundens vakna tid inomhus (förutsatt att man inte gör något annat utan hunden än jobbar), andra inte. 

Att påstå att man måste vara sjukskriven, arbetslös eller studerande på distans för att det ska passa att ha hund är ju förutom felaktigt ett ganska raljerande sätt att uttrycka sin åsikt. Det finns faktiskt flera olika sätt, om man inte vill att hunden har 40% ensamtid.

Man kan ha hunden på hunddagis, skaffa hundvakt, ha hundgård, jobba deltid, ha ett jobb där man får ta med hunden, jobba hemifrån. Har man en partner/barn kan man jobba olika tider. Eller kombinationer av ovanstående.

Om det sedan händer att hunden blir lämnad 8-9 timmar enstaka dagar med rastning ser jag inga problem med det, förutsatt att hunden klarar av att vara ensam så länge och det gör kanske inte ens valp den första tiden (vissa hundar gör det aldrig).

[Forest]
0

Vad har ni tänk göra med hunden finns det planer mer än skaffa hund? Jag skulle kolla efter hundvakt gära 2 olika. Varför det är lätt att även hundvakt blir sjuk eller får förhinder så två är bra att ha. Jag ser annars många som skaffar hund som jobbar (vi jobbar med) så ser inte det som ett hinder men vi har inga andra intressen där av gör man tid. Vi har 3 små pudlar som kräver mer än bara promenader o kli på magen. Men dom klarar av ta det lugnt några dagar. Tiden lägger jag mer lediga dagar men även under promenader samt dom dagar jag börjar sent. Vilken ras är det ni har tänk på eller funderar på?