Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 7472 ggr
KatarinaSt
1

Perfekta Hundvänliga soffan?

Tänker byta ut våra befintliga skinnsoffor mot ny och har inte bestämt mig för material än. Det enda jag vet är att jag vill den ska gå i ljusare brun eller röd-brun nyans, typ kaffe-med-mjölk brun. Vår hund får vara i soffan och skuttar gärna omkring bland kuddarna ibland med sina halvskitiga tassar. Skinn är ju lätt att torka av och ganska tåligt, men jag skulle hellre vilja ha tyg - finns så mycket större utbud att välja på. Vad har ni för soffor? Hur håriga blir tygsoffor egentligen? Nu behöver jag ju bara blåsa av hundhår men det kanske inte är så jobbigt att dammsuga av tygsoffor? Alltså - skinn eller tyg? Vad tycker ni?

Lussan20
1

Vi har tygsoffa som vi skyddar med överdrag, minns inte var vi köpte dom?

Men vi köpte två stycken, de är ca 3m långa och täcker ryggstycket och dynorna. De känns som Alcantara , de tar inte åt sig så mycket hår, vi tvättar det ena och lägger på det andra. Då vi får främmande tar vi av dom och har då en fräsch soffa under, som ny.

Vi har beige hund och soffan är marinblå. Vår vita skinnsoffa är ett minne blott!

Lycka till! Mvh/WL🐶

[Forest]
0

Nyfiken med på svaren då vi funderar på skaffa ny soffa 😃 

Jag vill dock inte behöva täcka soffan men det får man väl göra "vardagar". Vi funderar med på en tyg vi har skinn idag men vi trivs inte i dom pga för låga i ryggen annars är dom snygga o titta på 😉

Elsis matte
0

Jo, hundhår fastnar rätt bra i tygsoffor och är svårt att få bort med bara dammsugning… Skinnsoffor är ju smidigare. Vi skaffade efter flera års slit med mörkblå plyschsoffa en i strategisk färg, ljusgråmelerad (ljusa hundar) och har sittdynorna övertäckta med lakan förutom när vi har gäster.

ifoundnemo
0

Vi har en tygsoffa där man kan tvätta klädseln i 40 grader, var riktigt skönt när valpen kissade i soffan! Vi har inget skydd men dammsuger soffan innan vi får gäster så får vi väck det mesta.

Herveaux
0

Vi har en tygsoffa här hemma. 
När jag köpte den så valde jag ett tyg som beskrevs som slittåligt och lätt att rengöra - supernöjd.
I skrivande stund ligger min heffaklump i soffan och fastän han stökar runt där med sina nyklippta (gigantiska) klor så verkar inte tyget ta stryk. 

Tänkte länka till soffan men den har givetvis utgått ur sortimentet hos butiken.😕

// Harley

KatarinaSt
0

Skulle helst vilja slippa täcka över soffan. För mycket farmor-minnen som hade plasten på när vi barnbarn hälsade på!! Skinn är ju mest praktiskt men inte superskönt mot bar hud. Hittade en supersnygg med mocka-imitation men den är nog bara att glömma med tanke på fläckbenägenheten 😱

Lussan20
0

Jag har mattorna täckta med gamla tjocka lakan jag köpt på loppis. Mattorna var dyra så det spelar ingen roll då gubben, jag och hunden är här, så blir det fint då skydden åker av vid besök-

Även om vi tvättar tassar så dammar det om pälsar. Dyrt att kemtvätta mattor och vissa går inte ens att kemtvätta. Jag köpte en finare matta då en butik gick i konkurs, så den vill jag spara på så länge det går. Trist kanske med lakan och skydd överallt, men man slipper att bry sig. Lycka till. Mvh WL

DesK
0

Jag vill också hellre ha tygsoffa

/Désirée

Skivling
0

Vi har tyg, någon sorts fuskmocka som går superlätt att torka av med fuktig trasa, om någon spiller, hundhår fastnar inte heller. Köpt på mio för många år sen.

[IdaSoren]
4

Vi hade en "vanlig" tygsoffa förut och då stacks hundhåren in och var rätt jobbiga att få bort. Nu har vi en sammetssoffa vilket funkar oväntat bra. Har en förjäklig ras vad gäller fällandet men håret lägger sig liksom ovanpå tyget i soffan och det räcker att ta på sig en gummihandske och dra handen över soffan så får man med sig allt hår.

[Forest]
2

10 Det där låter lovande. Våra hundar fäller inte bara vid borstning. Dock har vi en långhårig katt som fäller mängder o en korthårig katt som fäller normalt. Kan du länka din soffa lr liknande soffa 🙂🤗

[~Kollen~]
0

Jag vill absolut skaffa ny soffa som är i tyg men just nu har vi en gammal skinn soffa och väntar bara på att pappa går med på en i tyg …😂

[IdaSoren]
3

#11 Vår soffa heter Webber och är från Chilli, men tror att de flesta med sammetstyg har samma "egenskaper" :)

[Forest]
1

13 tusen tack 👍👍