Skaffa hund
Hej, vi är ett par som gått och funderat på att skaffa hund. Båda är uppvuxna med hund men detta blir den första hunden för oss båda där vi har ansvaret. Vi tänker oss en hund som gärna får vara något reserverad, inte överdrivet motionskrävande, lugn i temperament, inte urtypisk brukshund men inte nödvändigtvis en i rasgrupp 9. Några hundar vi har tittat på lite närmre är: Eurasier Chow Chow Italiensk vinthund Shetland sheepdog Skotsk hjorthund Shiba inu Vad tror ni? Är någon av ovannämnda raser åt rätt håll eller är vi helt ute och cyklar?
För att kunna rekommendera raser så måste vi få mer information. Vad kommer ni kunna erbjuda hunden i träningsväg, mentalt och fysiskt? Mycket lite pälsvård/Jaktinstinkt/glad i barn/lättlärd osv osv.
Jag upplever Shibor som mer motionskrävande än t.ex Chow Chow och Italiensk Vinthund. Eurasier låter som att den skulle passa bra men vet att individerna inom rasen kan vara väldigt olika varandra. Chow Chow låter också perfekt, min pojkvän har en och han är otroligt lugn och man märker ingen skillnad på honom om han har varit ute på en heldagsutflykt eller om han bara gått kissrundor om man är sjuk. Bryr sig inte om människor han inte känner. Hänger med på allt men kräver ingenting.
Men det är verkligen inte av de friskaste raserna, jag skulle själv aldrig köpa en pga hälsan tyvärr. Så om jag vore ni skulle jag titta närmare på de andra hundraserna på eran lista. Om ni har en stor inhägnad plats i närheten så tycker jag att en vinthund låter klockrent.
Hm, jo vi är också lite fundersamma vad gäller hälsan på chowen. Efter lite efterforskning kändes därför Eurasier som ett bättre alternativ, ser helt enkelt mer hälsosamt byggd ut. Hunden behöver inte vara barnens bästa vän. Helst inte flera timmars pälsvård varje vecka. Helst inte en utpräglad jaktinstinkt. Får gärna ha lätt för lärande men får samtidigt en uppfattning om att dessa hundar samtidigt kräver en hel del mental stimulans. Promenader kommer bli huvudaktiviteten, långa som korta. Även utflykter i naturen under helger. Den mentala träningen kommer i huvudsak att bestå av vanlig dressyr men det kommer säkerligen bli annat också.
Vinthundarna behöver få springa av sig med jämna mellanrum och det behövs ofta en inhägnad för det. Visst finns det vinthundsägare som kan ha sina hundar lösa ute men det är inget man kan räkna med, snarare en bonus. Jag är tveksam över italiensk vinthund, de är lite väl bräckliga i mina ögon. Får jag fråga varför det var just italienaren och skotsk hjorthund ni fastnade för? Tänkte att det finns ju fler vinthundsraser som kunde passa. Chow chow hade jag valt bort med tanke på hälsan, då ligger eurasier bättre till. De ska som sagt vara reserverade men där får man se upp lite, det är inte ovanligt att det slår över i osäkerhet eller rent av rädsla och DET är skitjobbigt att leva med, för både hund och ägare. Sheltie är en mer aktiv och följsam hund än de andra men även om de snarare räknas som sällskapshundar idag så vill de gärna jobba. Perfekta som en lättsam allroundhund men jag skulle inte rekommendera dem som rena sällskapshundar. Var i landet bor ni? Tänkte på ert nick, det för tankarna norrut. Personligen tycker jag att det är viktigt med en funktionell päls, visst går det att palta på en hund både täcken och annat men det kan aldrig ersätta en bra päls. Där är den typiska spetspälsen ofta outstanding.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag kan beskriva shiba med min hund som utgångspunkt. Hon behöver oftast mer än långa promenader. Vi rör oss ca 10 km om dagen. Hon behöver även mentalstimulans, vi spårar och kör nosework. ”Vanlig dressyr” struntar hon i om hon inte är på humör, så ingen idé att aktivera henne med det. Annars tränar vi även rallylydnad. Det är inga problem att ta det lugnt en period, men nu när det är så varmt gör vi inte så mycket sen juni och hon börjar bli knäpp och hittar på dumheter. Hon är reserverad mot främlingar. Hon gillar inte heller att bli klappad, efter mycket träning accepterar dock att andra än matte rör henne. Så vi är försiktiga kring barn i och med att de alltid vill röra. Hon har mycket jaktinstinkter och är svår att ha lös. Men hon är en otrolig härlig hund. Liten och praktisk, pälsen sköter sig själv oavsett väder. Vi valde shiba just på grund av deras egensinnighet och den har vi fått massor av. Man har inte tråkigt med en shiba i huset.
Vi bor, trots namnet, i centrala Lund. En rymlig trea på bottenplan. Vi har egen ingång från innergården med få grannar. Jo vi är medvetna om vinthundens behov att kunna springa, hur ser ni på att cykla nån gång i veckan med en vinthund? Jag är van cyklist och tycker det är väldigt roligt. Det hade varit kul att kunna göra det med hunden men räcker det för att ge vinthunden frihetskänslan den tycker om? Anledningen till Italiensk vinthund är kanske att vi har en uppfattning av att den inte riktigt har lika stort motionsbehov som exempelvis whippet eller grayhound. Samma gäller för den skotska hjorthunden, den är förvisso mycket större men jag har ändå uppfattningen av de är lite ”lugnare”. Som sagt, vi känner att vi vill hitta en hund som vi passar ihop med. Därför kan det mycket väl vara så att det blir något helt annat än de vi har tittat på hittills.
Just de, även en Saluki är något vi tycker om vid första anblicken. Tankar kring den? Ni får väldigt gärna komma egna tankar om ras som skulle passa.
Kan en omplacering från tex hundstallet vara nåt? Då vet man ofta i förväg ungefär hur hunden beter sig och hur aktiv den är.
Ja det är inte något som är otänkbart. Har nog en fördom om att omplacerade hundarna har en hel del ”bagage” med sig. Har funderat på det av etiska skäl men tvekat av just den anledningen, särsklit då det blir den första hunden. Men som sagt, jag kan ju ha helt fel där.
#9 man får göra lite research, men det måste man om man köper valp också. Vissa omplaceringshundar kan ju vara av ändrade familjeförhållanden, att man skaffat två hundar men som inte går ihop osv osv.
Ville bara säga att vi har träffat Athena idag och allt kändes superbra. Hon var social utan att vara klängig, inget skall under hela tiden vi var där (syskon och övrig familj var ganska högljudda när vi kom), kom på inrop, visade intresse för oss. Mamman till Athena var också supertrevlig. Uppfödaren ligger på cykelavstånd till oss och vi klickade direkt. Allt känns superbra och vi får hem Athena i veckan, då är hon ca 12 veckor vilket känns väldigt bra!