Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1022 ggr
poodlelicious
0

Aggressiv mot en person

Har en pudelkille på tre år som ibland blir aggressiv och far ut mot sin husse. Det är han som går ut mest med hunden och det är han som ger godis morgon och kväll. Majoriteten av tiden är de goda vänner och kommer mycket bra överens. Men vid vissa tillfällen blir han vansinnig arg. Han börjar morra på ett sätt som han ALDRIG gör annars och gör riktigta utfall alltså försöker bitas. Nu sist var det en situation där det verkade som att han försökte skydda barnbarnet. Ibland verkar det som att han blir överrraskad. Någon gång har det varit när han velat tjuva någon mat eller något annat som han inte får och som vi andra kan säga till honom att låta bli utan problem. Det händer alltså inte ofta utan typ några gånger om året och vi kan inte alltid se en tydlig anledning. Det enda jag kan komma på är att han kan vara otydlig och hunden känner sig osäker på honom. Det går dessutom över i princip direkt och då kommer han och viftar på svansen och är helt normal. Men det känns ändå märkligt? Vad ska man tänka att det beror på och vad kan man göra?

Rafflan
0

Osäkerhet emellan hunden och husse, eller smärta, alltså att hunden har ont någonstans och reagerar utåt :/

poodlelicious
0

#1 tror inte på smärta. Det är helt klart riktat mot husse. Jag tror ju också på osäkerhet mellan hund och husse. Men jag tycker att det borde manifesteras oftare. Vi ser inget av det i vardagen. Det är bara vissa få tillfällen när det är som att något slår slint i huvudet på honom.