Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 1146 ggr
Princessss
0

Hur mycket ska man klippa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick hem min lilla valp för ett par dagar sedan. Hennes klor ser inte alls ut som de på alla bilder. Det kanske är för att hon är valp men jag fattar liksom inte instrukionsbilder då. Hur mycket ska jag klippa när jag klipper klorna? Jag har testat att klippa 3 klor och det gick bra. Efter att jag klippt så syns det som ett ”hål” in till pulpan. Har jag klippt för mycket då? Kan ni säga om klorna på bilden är för långa och isåfall hur mycket och var jag ska klippa så skulle det underlätta enormt!

Princessss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En annan bild

Sugar Mist
2

Du har fått en hund med vita klor- det lättaste att klippa.

Det röda du ser är pulpan- det ska du inte klippa, utan klipp bort det som är helvitt :)

-

Princessss
0

Så det är lugnt att klippa bort allt de vita? Ska man lämna någon mm?

Sugar Mist
0

#2 Känner du dig osäker så lämna någon mm du :) 
Men ja, klipp bort det vita tills du kommer till det röda som du ser, titta ovanfrån :)

-

Karmatarerskanise
4

Risken att du klipper i pulpan är stor om du klipper bort allt det vita. Så det behövs inte. Bara håll dom korta.

hemul
5

Inte ÄNDA intill. Då blir ju pulpan bar även om man lyckas undvika att klippa i den. Håll god marginal du,nu  innan du vant dig. Det viktiga just nu är att vänja valpen vid att få klorna klippta, att det inte är farligt. Skulle inte riskera ett felklipp med valp.

[nevamisse]
0

Lämna någon mm. Klipp bara där du är absolut säker på att du klipper rätt, särskilt på en valp. Klipp lite men ofta för att vänja valpen.

hemul
1

Japp. Så kommer jag att göra med nästa. Mer eller mindre daglig kloklipp. Tar man en tå i taget räcker de hela veckan och mer till. Har alltid fått klippa korna på mina hundar utan några större åthävor, men de har tyckt det varit småläskigt, försökt gömma tassarna o.s.v. Vill försöka göra det till en mysig, lugn stund med nästa. Men då måste man nog klippa oftare än när det behövs när de är små.

Princessss
0

När vet jag att jag har klippt tillräckligt? Ser man något ”tecken”? När de blir ett sådant ”hål” i klon på henne, har jag klippt för mycket då?

hemul
2

Menar du i spesen på klon, in mot pulpan? Ja, då har du klippt för långt även om du inte gjort illa hunden. Försök skala av en tunn skiva av klon bara nu i början. Så kan du ju göra det desto oftare istället! 😉

Läste förresten nåt jag aldrig tänkt på förut. Jag har alltid klippt så att jag håller skänklarna på tången på var sida om klon, blir ju automatiskt så nästan. Men tydligen ska man hålla så en skänkel är ovanför och en nedanför klon. I samma läge som vi håller saxen när vi klipper våra egna naglar alltså. Orsaken är att klorna ju har den där "rännan" på undersidan. Klipper man från sidorna kläms klon ihop och det kan göra lite ont/vara obehagligt för hunden.

[nevamisse]
0

Håller helt med #10.

Lavine
0

#10 Aha, tack för den infon!