Borzoi, jakt och ha lös
Halli hallå
Borzoi har länge varit en favoritras hos mig och även drömras som jag sagt att jag ska äga minst 1 av i mitt liv. Min sambo har även han fattat tycker för dem, och säger att antingen vill han ha en borzoi eller en till Marcie (min australian shepherd) 😂 Men han har inte tyckt om hundar innan vi blev tillsammans och jag har väl tryckt i honom så mycket hundsnack att till och med han har blivit lite småintresserad.
Men tillbaka till själva funderingen. Det kommer knappast bli fler hundar här på ett tag, men jag har funderat på detta ett tag.
Jag inser ju att Borzoier har jakt i sig iom användningen förr (och fortfarande i andra länder??) men inte hur mycket eller hur den ter sig riktigt (eller har väl förstått att de jagar med synen). Flera har sagt väldigt olika saker om hur stor jakt de har osv.
Så frågorna är, hur stor jakt skulle ni med borzoi/erfarenhet av Borzoi säga att de har? Är de omöjliga att träna in fungerande inkallning trots tex hare som störning med dessa? Jag har ju bara bruksraser som har varit extremt lätta med inkallning och skulle aldrig dra efter vilt, men så enkelt antar jag att borzoier inte är 😉
En till fråga, som kanske hänger ihop lite med föregående fråga, är ifall det absolut "omöjligt" att träna en borzoi att gå lös med resten av flocken i skogen, räcker långlina och annan fysträning då? Jag tänker att den måste ju få sträcka ut ordentligt. Jag bor på en gård på Gotland med endast staket mot lilla byvägen så har ingen inhängnad gård och inhängnade rastgårdar verkar inte finnas på ön. Just här tror jag inte det finns möjlighet till att träna LC, även fast jag hemskt gärna vill pröva på det med framtida borzoi, vilket är väldigt tråkigt.
Det blev ordentligt långt för bara två (?) frågor 😐
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Changrila här på forumet har salukis och kan mycket om vinthundar vad jag vet.. Nog bäst att hon svarar :)
Hon skrev så här om saluki häromdan.
https://hundar.ifokus.se/discussions/5b30f888ce12c45114001b4f-rasval-input-behovs?discussions-1#3