Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 741 ggr
frijoh
0

En eller flera hundar?

Jag skaffade min första hund förra året och jag verkligen älskar att vara hundägare, kunde aldrig drömma om att det skulle vara såhär. Det enda tråkiga är att hundar behöver sova så förbannat mycket och jag känner att jag typ går runt och väntar på att min hund ska sova klart så att vi kan träna. Därför leker jag bara med tanken på att om man har två hundar så har man ju säkert alltid någon hund som orkar hänga på? Alltså om det ens skulle bli aktuellt så är det minst 2-4 år framåt. Vad skulle ni säga är fördelar med att ha en eller flera hundar och nackdelar med att ha en eller flera hundar? Blir ju såklart mer kostnader och dubbelt av allt annat också, men tänker mest på just aktivering. Sen är ju min vovve bara unghund så hon kommer ju orka mer som vuxen förhoppningsvis, men som det är nu så känns det mest som att vi är aktiva en timme, sen behöver hon sova typ 3 timmar dagtid, så hon orkar inte mer än några timmar på dagen att vara vaken om hon ska vara mottaglig för inlärning. När hon sovit mindre än 7 timmar (!!!!) dagtid så blir hon väldigt reaktiv och reagerar på minsta lilla ljud. De flesta hundar behöver ju liksom sova typ 16-18 timmar per dygn, så man hinner ju knappt göra någonting innan det är dags att sova igen känner jag.

Lojs
0

Jag föredrar att ha 2 hundar, tycker det är perfekt. Nu anpassar sig mina hundar efter mig, de kräver inte sömn så som du beskriver utan passar på att sova i pauser och sådär. Men när jag tränar älskar jag att ha två, så man kan byta och kan träna längre stunder utan att köra slut på hunden.

Nackdelar ser jag främst om man behöver hundvakt, det kan vara svårare att hitta någon som kan passa två. Det är även mer opraktiskt när det kommer till bil, promenera med barnvagn mm. För mig överväger fördelarna stort.
En annan fördel för mig är att risken att man helt plötsligt står utan hund om något händer är mindre, jag som haft hund i familjen hela mitt liv kan inte tänka mig ett hem utan hund.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Hornslandet
0

Två hundar kan jag tänka mig, men inte tre. Min sover dock inte alls på det viset du beskriver.. Visst, gör jag absolut ingenting mer än typ jobbar hemma stillasittande med laptop så lägger han sig och vilar/sover (byter mest bara plats ibland). Men så fort jag ställer mig och går iväg eller tjoar till så är han uppe och på G liksom.. Bara om han är helt slut han sover sig igenom när jag blir mer aktiv eller går ut. Så det är väl individnivå. 

Hundvaktsgrejen beror ju på storleken på hund(arna) också. Två huahuor är väl ganska lätt att ta hand om för nån några dagar..men två schäfrar?

Aktiveringen blir inte exakt dubbel med två hundar enl min erfarenhet. De får aktivitet av varann också..särskilt om de är lekglada och går riktigt bra ihop på det viset.

frijoh
0

Alltså hon skulle självklart hänga på om hon fick möjligheten, inte så att hon ligger helt bortdomnad, men hon kan inte somna om man inte ger henne möjligheten inomhus och då ostört. Och vill liksom inte väcka henne när sömnen är så himla viktig. Alltså jag trodde inte att hundar behövde så mycket sömn. Jag menar, vi säger att hunden sover 8-10 timmar nattetid, så behöver den få möjligheten minst 6-10 timmar dagtid? Är ju helt sjukt? Vi synkar liksom inte i aktivitet helt enkelt, jag vill mer än vad hon orkar .

JoannaLi
0

#3 Beroende på hund så 12-18 timmar sömn, så tekniskt sett bara 2-4 timmar dagtid :) Men hon är ju ung, så hon kan ju behöva mer nu!

peafie
0

Jag tycker allt är enklare med två hundar. Jag har haft tre i perioder också och det är heller inga problem om de går in i en och samma bil. 😊 däremot vill jag att de ska vara i olika åldrar, så att den första hunden är vuxen och klok innan nr 2 kommer in i familjen. När jag är hemma hos föräldrarna har vi en flock på fem och det är härligt. De har så mycket utbyte av varandra på ett sätt som jag inte tror mänsklig kontakt riktigt kan ersätta.

Bloggen     ○    Instagram

frijoh
0

4# en normal natt är för mig 8 timmar, så då blir det minst 4-8 timmar dagtid väl? Men alla är ju individer så går kanske inte att skriva siffror sådär, är väl mer en riktlinje att gå efter. 5# mysigt det låter, och jag tror också att hundar verkligen har utbyte av varandra, hundspråk är ju hundspråk liksom ;).

JoannaLi
0

#6 Precis, men det är ju stor skillnad på 4 och 10 timmar :) Och visst har du en typ av BC-/blandning? Hon lär ju bli rätt van att vara vaken mycket och jobba, och är dessutom en rätt aktiv hund, så jag tror att när hon blir äldre så kommer hon nog inte behöva sova så mycket :)

frijoh
0

7# yes det stämmer, därför jag tkr hon borde orka mer också, hehe! Hon är en aktiv ras, men det betyder ju inte att hon behöver sova mindre pga rasen eller? Snarare tvärtom tänker jag, är man väldigt aktiv av sig så behöver man mer återhämtning och tvärtom. Jag menar, om en hund är vaken vi säger 6 timmar per dygn och då gör extremt mycket krävande aktiviteter, både fysiskt och mentalt så behöver ju antagligen den individen mer sömn än en hund som gör mindre krävande aktiviteter, eller tänker jag fel?

peafie
1

#8 Jag tycker det låter lite konstigt. Hur märker du att hunden behöver sova? Vad tränar du när du tränar? Hur gammal är hunden?

Hornslandet
1

Kan det höra till saken att det är något av en värmebölja just nu? Även om min hund inte sover på det sätt TS beskriver så upplever jag honom som tröttare nu pga värmen.

JoannaLi
0

#8 Tänker mer att det handlar om att arbetande raser ofta är avlade för att jobba mycket och intensivt, och därav kan hantera sin energi bättre. Sällskapshundar som avlats på att de är fina att ha i knät i tiotals generationer borde behöva sova mer, tänker jag, för att de inte är lika byggda för att använda kropp och energi effektivt som arbetande. 

Och absolut att hon borde orka mer - när hon är äldre. Vid två-tre års ålder till exempel borde hon väl börja vara ganska bra på att förvalta energi, tänker jag. Att bli vuxen och lära sig världens regler kräver mycket energi!

(Notera att allt det här är spekulationer från min sida.)

flocken
0

Jag föredrar en hund. Har 2 tillfälligt & har inte hunnit med min egna som jag vill. Jag har hunddagis så min tid med min hund är efter jobbet. Han är med mig dygnet runt. O nu när jag haft en till har det inte funkat som jag vill. Jag har alltid trott att jag velat ha 2 egna men har inget behov utav det. Är så nöjd med en egen o bara fokusera på honom. Men så har jag nästan varje dag mellan 8-9 hundar hör hemma.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

frijoh
0

9# jag märker det genom att hon blir extremt känslig för ljud och blir väldigt impulsiv. Vi spårar, tränar vissa saker hon har jobbigt med såsom bilar, filtträning, trix, inkallning, badar, passivitetstränar, leker utbyteslekar, går i skogen, balansövningar, självbehärskningsövningar, och det gör vi så länge hon orkar och verkar kunna lära sig något. Hon är ca 9 månader gammal :)

frijoh
0

10# absolut kan det ha med det att göra, hon är väldigt värmekänslig så har beställt hem en kylsele. Men hon behövde sova mycket innan det blev varmt också men hon var ju inte lika ”loj” på dagarna som när det är 25+ ute. 11# jag hoppas det, och att hon verkligen får vila upp sig nu som unghund och bli en trygg hund som vuxen och då kanske hon klarar allt som jag vill göra tillsammans med henne. Men är det stor skillnad sömnmässigt på en 9 månaders hund och en 2 åring?

Rafflan
0

Jag skulle aldrig skaffa 2 hundar för att jag vill träna mer än hunden orkar, har man en aktiv ras (bc korsning?) så orkar dem massor när dem är vuxna. 
Min hund kan på vardagen utan problem träna 4-6 timmar, och till helgen kan vi träna 8 timmar/dag, inge problem för honom att hänga med och mer träning än så har jag svårt att se att man MÅSTE träna en hund?
Och när det är så här varmt är det ändå för varmt för att träna dagtid, bättre att träna efter kl 21 på kvällen eller tidigt morgon.

#13 låter som din hund har svårt att varva ner efter träning? när jag åker på heldags kurser med min hund måste jag stänga in honom i ett eget rum med märgben efteråt för att han ska kunna varva ner och vila, då han har svårt med passiviteten.

JoannaLi
0

#14 Det säger jag absolut! Jag tyckte att det var sjukt stor skillnad på min hund när han kom vid 1,5 år gammal tills han var 2 år - men främst 3. Bara det att när de levt i 2-3 år så har de stor koll på vad livet kommer att kasta åt dem i vardagen gör att de orkar långt mycket mer. Sen börjar de allra flesta hundar bli något vuxna vid den tiden, efter tonårsslyngeriet vid 1,5 år.

peafie
0

#13 Okej, men det du beskriver är ju inte så mycket träning i mina ögon. Det är väl spårandet som är uttröttande, men resten är ju vardagsgrejer som den inte borde bli speciellt trött av trots att den är unghund. Det är inte så som #15 är inne på då att den varvar upp när du tränar och sedan har svårt att varva ner? Och att den då verkar lugnare när den sover mycket eftersom den inte är i aktivitet då?

Jag kan inte tänka mig att en ung bc skulle bli trött av lite tricks och inkallningsträning liksom. I den åldern har mina hundar varit ute hela dagar på träning med massa nya intryck utan att bli supertrötta.

frijoh
0

15# jo, hon är en ”ickerenrasig” bc. Nä om hon skulle klara att göra så mkt som din vovve skulle jag absolut inte fundera på en till, haha! Vore ju drömmen om hon orkade det. Hon har extremt lätt för att varva ner, somnar på en gång när vi går in, och ute är det bara att koppla henne så lägger hon sig ner och ”vilar”. 17# nej jag tycker inte heller att det är mycket. Och som jag skrev ovan så har hon väldigt lätt att varva ner, kan ha dragkamp intensivt en stund och sen somnar hon direkt efter vi slutat om vi gått in. Jag har börjat skriva träningsdagbok av just den anledningen att se så att hon verkar må bra och så att det ska bli balans på allt. Och har då sett en röd tråd gällande extremt vaktande, ljudkänslig, okoncentrerad, går lätt upp i stress när hon sovit lite mindre och vi gjort lite mer några dagar. När hon sovit mer så vaktar hon knappt alls, hon är mkt mindre impulsiv och hon orkar hålla koncentrationen extremt mycket bättre. Får inte alls dampryck på samma sätt heller när hon sovit mer. Jag kanske har en ufohund eller så kan jag helt enkelt inte läsa hundar, haha! Får privatträning och har haft ett tag och det var hon som rådde mig till att låta min hund sova mer.

Rafflan
0

#18 min hund är 4 år också så kanske därför han orkar så mycket ;)
Jag brukar knappt träna mina unghundar utom vardags träning, först när dem kommer upp till 1,5 år som jag börjar träna på riktigt, så ge det tid, du har en aktiv hund som utan problem borde ha energi att träna massor :)