Hängande ögonlock på engelsk cocker
Jag är intresserad av engelsk cocker. Jag har mestadels sett individer med hängande undre ögonlock. Går det alls att få tag i en cocker (ej jaktcocker) med strama ögonlock?
Jag håller med dig om att de flesta man ser tyvärr har förfärliga hängögon, men då och då ser jag cockrar med trevliga ögon - så de finns. Vet dock inte om det finns speciella uppfödare/linjer man kan leta efter.
Jag är väldigt glad över att du vill skaffa en hund som inte har utåthängande undre ögonlock! Det är något som blir vanligare och vanligare och innebär ju lidande för hunden. Så kudos till dig!
Det finns absolut cockrar utan undre ögonkanter som hänger. Men du lär behöva göra din hemläxa och leta. Kolla uppfödarlistan på köpahund och rasklubben, gå igenom kennlarna, skriv ner de som har bilder på hundar med tätt slutande ögonkanter. Gå till någon cocker-grupp på fb eller liknande och kolla igenom bilder, kontakta de som har cockrar som ser ut som du vill och fråga dem vilken kennel de kommer ifrån.
Det kanske går jättefort att hitta den perfekta kenneln, eller så prövas din tro på mänskligheten under längre tid. Oavsett så lycka till, och ge inte upp! ✨
Min har hängande undre ögonlock. Ingen av föräldrarna har det och på de bilder av hans bror jag sett så har inte han heller det. Inget min hund är besvärad av direkt men vissa dagar blir han väldigt röd runt ögonen. Ögondroppar hjälper men vi funderar ändå på plastikoperation för att undvika ögoninflammation i framtiden
Min Cocker hade inte hängande ögonlock :) , eller väldigt lite!
Jag har tre stycken hemma och ingen av dom har hängande ögonlock :) Det finns tyvärr inom rasen men som tidigare sagt, välj kennel som du gillar och "kräv" en valp utan hängande ögonlock.
Det går men du kommer nog behöva leta en del! Jag har en tik med åtliggande ögonkanter (som det står i rasstandarden att en cocker ska ha) men hon blir 9 år i höst och det känns som att det blir vanligare och vanligare att det avlas på hängande ögon vilket jag tycker är trist. Det som är ännu tråkigare är att det går bra för dessa hundar på utställning så mycket beror nog på domarna tyvärr. Men letar du lite så kan du säkert hitta en valp med åtliggande ögonkanter.
Mvh Linn