Valp dålig i magen, återkommande problem
Hej! Jag har en liten dvärgpinscher/chihuahua tjej som snart blir ett år. Jag har själv haft henne i ca ett halvår då jag köpte henne när hon var 6 månader. Under tiden vi haft henne har vi haft ett återkommande problem med hennes mage. Hon är en glupsk valp och trots att vi ger henne den mängd som anses vara rätt för hennes storlek så äter hon saker utomhus (som bajs, tuggummi etc). Detta resulterar i att hon blir dålig i magen och bajsar löst inomhus (trots att hon är rumsren). När hon är dålig i magen så visar hon inga tecken på att vara sjuk, utan hon har fortfarande energi och dricker vatten. När hon blir dålig i magen brukar vi dra in på hennes mat för att reglera hennes diet. Vi har avmaskat henne tre gånger under detta halvår och magen blir bra efter denna medicinering, men hennes mage är ett återkommande problem för oss och jag tänkte höra ifall det finns någon som har tips.
Min lilla tjej är redan smal som det är, så jag är orolig att det har med fodret att göra. När vi ger henne rätt mängd mat för hennes storlek är hon fortfarande hungrig, men om vi ger henne mer mat så hinner inte hennes mage omsätta maten och hon blir därav dålig i mage (löst bajs). Vi tänker ganska ofta på ifall hon har en känslig mage, men vi använder ett foder som ska vara extra skonsamt för magen. Kan det vara så att maten inte innehåller tillräckligt med protein och näring så det är därför hon käkar saker utomhus?
Tack i förväg!
Har själv en retriever som äter en massa konstig skit och plockar upp glasbitar och grejor, så han har munkorg väldigt ofta.
Korta kopplet, ha stenkoll eller ha munkorg. Låt henne inte äta en massa skit. Speciellt när det finns dumma människor som lägger ut glykoldränkt mat eller mat med glasskross i..
Lär henne att spotta eller skvallra på saker istället för att äta dem? http://www.valptips.se/artiklar/spotta.htm
Och sedan så är det på påsen riktmärken, vilka kan regleras till mer eller mindre mat om hunden blir över- eller underviktig.
Vad äter hon för mat? Det låter definitivt som att fodret är boven. Min hund var jättedålig i magen som valp pga sitt skitfoder.
Eftersom hon är smal och uppenbart hungrig så bör hon få mer mat. Kanske fungerar det bättre om ni ger fler mål, eller sakta ökar mängden, prova er fram. Om det inte fungerar med större portioner alls så skulle jag testa ett annat foder, det är individuellt vad som fungerar. Försök hindra henne från att äta saker ute, ta med godis/mat ut och låt henne leta efter det istället. Överdriv inte avmaskningar, de medlen är inte snälla mot magen. Det finns diverse produkter på apoteket för dålig hundmage, jag tycker att Pro-Kolin fungerar bra för mina hundar när de satt i sig något olämpligt.
#2 Pro-Kolin+ ska vara bra, men jag har hört att vissa hundars magar inte tål innehållet så bra (tror det var soja). Därmed har jag sett rekommendationer om Attapectin. Inget av det funkade i slutändan på min valp då fodret var orsaken dock.
Fattar inte. Hunden blir dålig i magen av sin vanliga mat och av skit den sätter i sig ute. Varför blir den då bra av avmaskininsmedel?
Blir den nu dålig om den får lite mer av sitt foder, då tycker jag ni ska byta foder. Prova färskfoder eller BARF. Vill ni inte det, kolla ivf efter ett spannmålsfritt torrfoder med så lite skräp i som möjligt.
1) Tack för tipsen! Vi har stenkoll på henne med ett kort koppel, men tyvärr lyckas man inte hålla allt skit borta. Ska testa ger henne lite mer mat utöver det normala, men det är som att hon inte har något stopp. Hon bara äter och äter. Just nu har vi fodret "DOGGY professional extra skonsamt", har du något tips till foder vi kan byta till? Vi har funderat på att åka till veterinären och köpa mat därifrån…
2) Tack för tipsen, vi ska testa Pro-Kolin istället!
4) Ja alltså nu antar jag att hon får mask i magen av allt skit hon äter ute, vilket brukar vara ett återkommande problem, men hennes foder blir endast ett problem ifall hon får i sig för mycket. Då avmaskar vi inte henne såklart, utan vi ger henne bara mindre foder.
Tack för tipsen!
Vi hade samma problem med vår hund - aptiten större än portionen han fick. Fick rådet att ge vitkål som buk-fylla och det hjälper mot okynnes-ätande av allmänt skräp utomhus. Vi kunde inte ge vår hund större portioner för då skulle han börjat lägga på sig för mycket vikt.
Vitkål fungerar bra för oss - inga kalorier och magen fungerar toppen. Dessutom älskar han det.
#8 Fast denna hund behöver ju lägga på sig, då blir ju vitkål helt fel?
#9 Sant. Jag läste nog lite slarvigt. Uppfattade inte att hon ville hunden skulle lägga på sig mer vikt.
Men om hon blir dålig av större portioner så kanske hon skulle kunna få mer mat uppdelat på flera måltider under dagen kanske?
Kanske är dags att ta kontakt med veterinär så att de får undersöka henne?
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Testa för giardia
Hej! Jag har hundar i samma storlek och min erfarenhet är att de äter oftast minst det dubbla mot vad det brukar rekommenderas på påsen, det har nått å göra med hundstorleken… jag har inte helt greppat det ^^ Jag ger vom og hundemat (fryst rått kött format som köttbullar)blandat med torrfoder (byter torrfoder mellan varven för min ena vovve är så kräsen) men tex nu har jag Acana för små raser Han äter ca 1/2 dl torrfoder+3-4 voh bollar per dag beroende på hur aktiva vi är, ibland får han nån extra boll Jag har inte härt att doggy ska vara nå bra… jag rekommenderar Acana och Orjien, finns fler bra märken som ja inte kommer på just nu. Men det de har gemensamt är hög kötthalt, inga konstigheter och inga spannmål(vad jag vet?) Men bästa för känsliga magar brukar vara färskmat, då tex vom og hundemat eller Mush(typ samma sak fast annat märke)
Prova byta foder?
Finns flera olika bra färskfoder och torrfoder, dock är hunden känslig i magen kan ju ett veterinär foder för magen eller för allergi vara en bättre ide.
Får vi inte ordning på magen kan det vara en bra idee att kolla henne hos veterinären.
Följ inte rekommendationerna på foderpaketen, dem flesta hundar behöver äta mer än rekommenderat för att hålla bra hull :)
Jag tror eran hund är hungrig därmed letar efter mindre bra ätbart ute, eller så är det helt enkelt en skräpletare. Och skräpletare kan man behöva köpa munkorg till för slippa få en sjuk hund.
Det fodret du ger är inte så bra. Gå till vanlig djurbutik som säljer olika foder, vi ger våra Acana small breed och färskfoder Much bas kyckling. Vad man ska veta är att har man en aktiv hund som det låter att ni har ska man ge mer foder. Sen är raser olika din är blandras men tycker ofta att raserna ser smäckra ut, vissa skulle säga mager medans andra normal. Jag tycker dom det låter som att eran hund ska först byta foder och sen ge mer, unghundar ska äta mer än en vuxen hund.
Obs tänk på vid foderbyte- ska ni inte helt sluta ge det ni ger idag utan man får ge lite nytt med det gamla sen öka efter som magen mår.
Det kan även vara så att eran hund har magproblem, och då skulle man behöva gå till vetten för att få bra hjälp. Att avmaska en hund bra för att är inte bra, själva har vi inte maskat av våra hundar på över 4 år, det har inte behövs eftersom dom inte har mask Jag kan varmt rek kolla masken test som köps på apoteket står hur man gör.
Hej! Förlåt för sent svar och tack för alla svaren. Vi har nu bytt foder till "taste of the wild" och det har blivit mycket bättre. Men hon försöker dock fortfarande då och då få i sig skit ute. Hon är ganska smal så tänker att det har att göra med att hon får för lite mat, men när jag ger henne mer mat lyckas hon alltid bajsa inomhus trots att vi går ut med henne regelbundet. Vet inte om vi bara borde ge henne mer mat så kanske hennes mage vänjer sig till sist… men hursomhelst rör hon på sig extremt mycket och är smal så hon lär ju behöva mer mat än vad som angivits på förpackningen. Tack så mycket ännu en gång!
#16 Vissa hundar blir inte mätta, hur mycket de än äter. Det kan ju vara så att ni har en sån hund och då är det bara dumt att ge så mycket mat så hunden blir mätt. Det kommer sluta med att den blir fet istället.
Jag har själv en hund som är manisk i mat. Skulle hon få äta sig mätt skulle hon äta tills hennes magsäck sprack. Hon letar också mat ute hela tiden och tuggar i sig lite av varje. Mitt tips är att lära in ett bra "nej" kommando och lära in ett släpp/spotta ut kommando. Då blir det enklare. Spottar hunden sen ut det den tagit ute så är det massor med beröm som gäller och gärna en godis (om hunden gillar det) eller lek. Byteshandel tycker jag kan funka bra också. Man ger hunden något annat mer lämpligt att äta/bära på istället för det den valde själv.
Mvh Linn