Val av hundras
Min dotter (14 år) vill ha hund och jag vill väl också ha hund. Vi bor lämpligt o hon är taggad - men vill gärna rusa på. Jag tycker det är viktigt att hunden blir utseendemässigt rätt. Det ska kännas i magen när jag ser på hunden att det blir rätt val. Så tänker jag - och jag har utslagsröst i detta fall. Givetvis tar jag hänsyn även till hennes önskemål men man bör kunna kompromissa ihop sig.
Jag skulle vilja ha bilder på mellanstora hundraser och sen väljer hon och jag flera hundraser från var sin bildsamling och sen ser vi om vi tycker lika om nån ras eller utseendeval. Sen kollar hon lynnet på dem och vi kanske sen kan bli fodervärd.
Var hittar man bilderna? Är det bara att googla?
Ja bara att googla. Men jag rekommenderar att ni tar en bok över världens hundraser och kollar igenom den tillsammans. Se till att inte välja en hund på utseende. Hade gjort det hade jag stått här med en Border Collie som jag i dagsläget aldrig hade haft tid, möjlighet och ork att aktivera. Ett temperament och aktivitets behov som passar er är 1000 gånger mer värt, för om ni skaffar en hund ni inte klarar av att stimulera tillräckligt eller att ni skaffar en hund som inte är lika aktiv som ni önskar, så spelar det ingen roll om den är världens vackraste hund, för ni kommer inte vara nöjda ändå. Vad har ni för krav på hundens aktivitetsbehov, vikt, jaktinstinkt, livslängd, storlek, pälsvårdsbehov, temperament osv osv?
Håller med #1. Att hitta bilder på hundraser är ingen konst, det är bara att använda internet. Tycker däremot det låter som upplagt för att det ska bli helt fel om ni ska välja ras utifrån en "bildbank". Att ha en ras som inte passar en kommer bli jobbigt, tråkigt och antagligen inte alls som ni har tänkt er - troligtvis leder det i slutändan även till att ni omplacerar hunden, hur vacker den än är att se på.
Då blir det biblioteket alltså?
Jag har varit hundägare i 20 år och har haft bla två Border Collie samt schäfrar och Pappillion. Bordern är bland världens mest smarta raser - och uthålligaste. Sån skulle jag inte välja oavsett utseende (som varierar kraftigt vill jag påstå) i dagens läge. Först om jag hade en gård där hunden kunde ströva fritt…nu bor jag i lägenhet med mycket bra strövområden runt knuten.
Det är som du säger; temperament och aktivitetsbehov blir det som styr. Men utseendet kan också vara en del i detta. I detta fall menar jag temperament/Aktivitetsbehov kommer först men utseendet kan komma sen.
Jag tycker faktiskt att utseendet kan få vara en del i beslutsprocessen då man måste kunna titta på sin hund och gilla det man ser. Jag och sambon var inne på cocker spaniel länge då den passade oss, men jag har så sjukt svårt för hängande ögon, och jag kunde helt enkelt inte se mig själv titta på dom ögonen varje dag, så den blev bortvald. Istället blev det en corgi pembroke, som jag finner både fruktansvärt söt och perfekt mentalt. Men det är skillnad på att impulsköpa den supersöta lilla terrierblandingen från blocket annonsen (inget hat mot blockethundar) utan att ha en aning om var som är inuti, och att välja en hundra man finner estetiskt tilltalande.
Börja här.
https://www.skk.se/sv/hundraser/
Och sen googlar ni på de raser ni gillar. Läs också om raser som ni kanske inte tycker ser ut som nåt för er. En ras som ser ut som en liten fjantig knähund kan visa sig vara nåt helt annat - och tvärtom.😉
Ja. Vi har en Papillion som inte ser ut så mycket för världen men är en stor personlighet. Hon är dock gammal nu o börja tackla av. Trist.
Jag ska absolut kolla skk.se hemsida. Dottern tror jag lagt ner hela projektet men tji fick hon. Jag vill dock att jag ska vara med på ett hörn också.
Jag själv föredrar SKK Köpa hund för att bilderna är finare. Samma sak annars, fast mer info om kullar och uppfödare. Länkas till på SKKs sida också när man kollar specifika raser, så man kan ju kolla båda🙂
Bilder och texter i all ära, men när ni har läst på och hittat några raser ni är nyfikna på så är det bäst att besöka lite uppfödare! Det kan ni ju göra hela familjen, och skapa er bättre bilder av rasen och prata med uppfödarna om huruvida den kan passa er. Du har ju hunderfarenhet så detta ska väl inte vara så stora problem för er att fixa! :D
Stora problemet är att få mig o min dotter o enas om en hundras.
#9 Om du skriver lite om vad du vill ha, vad dottern vill ha och vad ni kan erbjuda hunden så finns det säkert folk här som kan hjälpa till med lite idéer :)
Dottern hade som förslag Miniature Shepard. Jag gillade hundens look direkt. Till saken hör att jag har mycket dåliga erfarenheter av vår Australian Shepard. De erfarenheterna är enbart för jag orkade inte med den hunden just då. Han pep, stal mat, rymde, stressade etc. Så han stressade mig också så förbaskat. Alla gillade hunden men pga. olyckliga omständigheter så fick jag dåliga erfarenheter av honom. Därför ryggar jag lite när jag läste Miniature Australian Shepard.
Vad anser ni? Är Miniature Shepard en hund(ras) som är krävande? Kan en 14 åring hantera den? Hon är taggad och älskar djur i alla dess former.
Edit:
Ska tillägga att jag/vi behöver en hund som kan acceptera att chilla med oss en helg och kanske klara sig på en medellång prom per dag. Inte alltför jobbig päls tack.
Mellanstorlek. Ngt mindre än Border. Def. mindre än schäfer. (nu kan jag inte så många fler raser. :-)
Miniature American Shepherd är en väldigt ny ras som är extremt spridd mentalt. Jag har träffat säkert 10 stycken och ingen har varit trevlig mentalt. Kräsna, utåtagerande, nerviga, rädda, arga, noll leklust, noll samarbete. Det verkar inte finnas någon riktning inom rasklubben om vad det ska vara för slags hund.
Jag hoppas det blir bättre med tiden, och att det blir bra, aktiva sällskapshundar av rasen, men som det ser ut nu skulle jag riskera det. Speciellt inte till en 14-åring. Det lär bli många tårar eftersom de enligt min erfarenhet lätt tar till tänderna.
Jag kan inte föreslå raser eftersom ni inte sagt vad för liv hunden kommer leva.
Medan du skrev så lade jag till text i min kommentar före dig. :-)
Dessutom tackar jag för din åsikt.
Ingen hund borde bara få en medellång promenad per dag..
.. Men om jag antar att det bara är konstigt skrivet så kanske en Finsk Lapphund?
Ser mycket fin ut. Ska läsa mer om den.
Jag är lite skeptisk att vi ska ta en valp som hon vill. Det är nog mer för att dottern vill fixa detta utan "kostnader" via fodervärd. Hon har gjort världens finaste budget i Excel för att övertyga mig. Jag vet ju av att det är mycket jobb med valp. För min del hade det varit bättre med unghund som är redo för lydnad på brukshundklubben. Vad anser du? Det blir dottern som jobbar med valpen. Inte jag. Jag går proms med hunden. Jag är beredd o lägga upp en slant för unghund (Det vet hon inte än).
Det vore bra med hund för henne/oss. Hon sitter inne för mycket!
Har ni funderat på en sheltie av lite mer showavlad variant? :)
Jag tror ni båda skulle tycka om den hunden och det är en rolig hund som är med på det mesta men inte är i närheten så krävande som man kan tänka sig.
Valp är roligt!
När det gäller "ska vi ha valp eller unghund" så var öppen för båda.
Se till att det känns bra för er båda, att det känns rätt i kemin mellan er och hunden.
Vem vet, dottern kanske säger klick med en äldre valp/unghund :)
Det gjorde jag med min första hund :)
Men hör med dottern om hon är redo att lämna ifrån sig sin hund i sammanlagt minst 20 veckor under de första 5 åren med hunden, vilket ingår i ett fodervärdsavtal när det kommer till tikar.
Det finns även de som sätter ut äldre valpar/unghundar på foder, men se till att det är från en uppfödare och inte någon random människa där det blir missförstånd med kontrakt och dylikt.
-
Ok. Ska kolla Sheltie. Vill minnas att de är lite håriga va?
Vi hade Papillion-hundarna på foder. Då var ena honan borta ett bra tag.
Jag är mest rädd för valp för jag är rädd att hon inte orkar med det. En unghund som är grundfostrad spar ju så mycket tid o tidningspapper.
#17 En unghund behöver inte alls vara grundfostrad. Eller så är den det men det är en vild hormonell unghund som knappt ens verkar veta vad den heter ;)
Unghundar kan mycket ofta vara bra så mycket jobbigare än valpar.
Jag tänkte väl mer på att hunden skulle vara rumsren.
#19 Det la du till i efterhand. Så stod det inte när jag skrev.
Fel ordval. Med grundfostrad menade jag rumsren. Att vi slipper den fasen. I och för sig påbörjas ju lätt träning även ner de är valp. Mer lekfullt iofs.
Dottern radade upp följande raser:
Mini austrailian shepherd Austrailian shepherd Belgisk vallhund Malinois Akita
Den valp som finns tillgänglig är (givetvis) en mini american Shepherd och hon har blivit kär i den valpen. Jag sade att det finns vissa risker runt den rasen oavsett hur söt valpen är och bad henne lista 4 andra raser hon kan tänka sig. Vad tror du?
Mamman till American Shepherd valpen ska tydligen vara mkt trevlig hund. Ändock, jag vill kolla på fler raser.
Hunden kommer nog att bli tränad av o till. Jag ser till att de två går Lydnad på Brukshundklubben. I perioder blir det nog lata dagar inne men givetvis med proms. Jag skriver avtal med dottern.
Av det jag läst så passar inte Malinois, Akita eller Aussie in på vad du vill ha. Det är alltså raser en 14åring inte ska ha ansvar över, Malle och Akita kan bli riktigt farliga i ovana händer, Aussie kan bli stressade och väldigt "galna" dom med om dom inte får det dom kräver. Men malle som är en "bita först tänka sen" hund är ingenting jag skulle sätta med en 14åring.
En mini amerikan shepherd har inte jag världens koll på, men de jag sett på nätet har väl fungerat som aktiva sällskapshundar.
Jag tänkte lägga till texten "En aktivare familjehund är nog det vi ska ha".
En kommentar ovan varnade lite för Mini American Shepherd. Det är en sån valp ev. på gång här i närheten och dennes mamma ska ha bra psyke. Jag vet inte riktigt hur jag ska handskas med denna information. Varningarna samt infot om att mamman till denna Mini American Shepherd ska vara bra.
Jag ska tillägga att dotterns mamma är verklig hundmänniska. Vi sysslade med hundar säkert i 25 år. Så dottern har bra stöd från henne och från mig och dottern är motiverad och envis. Ingen latoxe. Hon vill ha hund så hon kommer ut säger hon. Bli mer aktiv.
Akita, Aussie och Malle går bort av anledningarna ovan. MAS kan vara hit and miss. Jag har mest träffat riktigt tråkiga exemplar, men det finns väl några bra. Jag tror mer på finsk lapphund eller liknande.
MAS syftar du på Mini American Shepherd? En Aussie för mig är australian. (Vi hade en Australian Shepherd. Den drev mig till vansinne….)
Edit: Vid googling finns inte rasen Mini Australian Shepherd. Därför syftar MAS på American.
Jag har aldrig träffat en MAS jag följer bara folk på instagram som har sådana, Så jag kan inte säga något av personlig erfarenhet.
Finsk lapphund är väldigt sociala och glada hundar som gärna hänger med på allt.
Finns ju också japansk spets, Eurasier, dvärg schnauzer, mittlespitz/kleinspitz, Corgi, svensk lapphund, pudel, Ja det finns rätt många hundar som passar till lite allt möjligt.
#27 Jag skulle vara glad om jag var du, hade jag inte träffat så många skulle jag antagligen ha mer hopp om rasen än jag har. Jag hoppas verkligen det blir en ras för de som vill ha en aktiv sällskapshund med häftiga färger så aussien slipper fortsätta vattnas ur, men tyvärr verkar inte mentaliteten ligga i fokus :(
#28 Jag har faktiskt inte sett så många MAS med coola färger, Men hoppas faktiskt också att dom får "blue merle" och "red merle" som är så populärt så folk kan låta en brukshund vara en brukshund.
Vad är det egentligen man avlar på med en MAS? Det verkar inte vara något speciellt fokus på storlek eller vad som ska användas för? Det måste väl vara för sällskapssyfte?
#29 Jag har träffat flertalet merle. Och det är ju det där med syftet.. Verkar inte finnas något som alla drar mot. Tydligen lobbar många för att det ska bli en bruksras och då försvinner ju hela poängen med rasen. Men ändå är det ingen som gör MH. Rasklubben hemsida fokuserar mest på rasens utseende. Uppfödarna verkar mest fokusera på färger. Och jag träffar kräsna, rädda, arga och självständiga hundar som knappt ens vill ta i leksaker och definitivt inte vill att någon tar i dem.
För att hoppa in i MAS-diskussionen så har samtliga MAS jag träffat(ca 50-60st) varit större än min aussiehane på 49-50cm, förutom en som var i storlek med en tibetansk spaniel och det var tydligt att det var Chihuahua i den, och en annan som var storleksmässigt mellan min aussietik och aussiehane.
Kan inte uttala mig om hur "roliga" de var träningsmässigt, då jag träffat de flesta när jag jobbat i butik och det var få som var "normala".
Jag vet även de som har behövts avlivas för att de varit aggressiva mot människor.
Det är överlag en väldigt ny ras, jag slår fortfarande ett slag för en sheltie, det är lättare att hitta något roligt där än bland MAS.
-
Dottern kan tänka sig en Golden R. men hon säger att den kräver så mycket träning. Jag reagerar på det eftersom vallhundar (MAS?) kräver mycket mer träning och aktiviteter än en Golden. De Border vi hade slukade "aktiviteter" medan syrrans Golder R. gick o lade sig i stunder av inaktivitet. Golden är en bra familjehund menar jag. Värre med en ostimulerad vallhund som blir orolig inne.
Dottern vill ju ut och springa med hunden >30 min om dagen samt träna lydnad och agility. Det menar dottern med "träning".
Du får väl förklara för henne. Fast golden kanske inte är så bra för agility.
Eurasier? Visserligen ganska mycket päls, men ibland får man anpassa sig utefter en hund som passar behoven snarare än möter ens mål rent estetiskt sett. Sen kan jag hålla med om att en hund behöver mer än medellånga promenader, tänk på att dottern kan ha höga ambitioner nu men trötta med tiden(ang. Detta med agility och lydnad). En hund lever ju ändå 10år+.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Jag tror verkligen att en Sheltie eller Finsk Lapphund skulle passa. Möjligtvis Isländsk fårhund om man står ut med skällandet 😂
#32 skaffa en utställnings/sällskaps avlad golden då. Den är betydligt (!) enklare och mindre krävande än malinoisen, Akitan och Australien sheperden!
Har googlat på alla hundraser ni föreslagit ovan. Jag har en fånig "grej" som gör att jag väljer bort hundar med svans som rullar uppåt o framåt; Jag vill inte se anus på hunden. Fråga inte varför, men sån är jag. Fånigt? Ja, kanske det men likväl verklighet.
Jag tycker Sheltie är snygg hund. Hårskötsel anar jag. En bekant till oss har två såna o de är ju fina men verkar kräva extra skötsel vad avser hår som jag förstod.
Isländska Fårhunden går nog bort då vi bor i lägenhet. Därför går ju vallhund bort också om jag får tycka. Jag vill gärna släppa ut dem på "gården" som vi inte har.
Jag lutar åt Golden. Har inte ägt en sån med syrran hade en. Mycket timid och vänlig hund. En tidigare arb.kamrat har en Golden o kör Lydnad, spår med den Golden. Ska nog besöka henne o ta med dottern.
Fick ett tips; Be dottern gå ut och gå 30 min på morgonen och lunch INNAN ni skaffar hund för att se om hon är motiverad.
#37 Du ser mer anus på en hund som inte är långhårig som de flesta spetsar är, Bara för hundar inte har en knorr svans betyder det inte att svansen inte är upphöjd. Dessa raser med knorr brukar också ha rätt mycket fluff som täcker rumphålet.
Har själv en malinois och en schäfer/labbe och jag ser deras anus istortsätt hela tiden :) Det kommer du nog göra med vilken hund du än skaffar.
#37 Icke-problem. Pälsen döljer.
Hur är Golden som ras nu förtiden? Är de avlade så det gett negativa följder? Finns det bra kennels för denna ras?
Vår sista schäfer hade stora bekymmer med diverse sjukdomar såsom leder och allt annat omöjligt. Dessutom var den hunden ganska "lam". Där anade vi att han avlats så det gett dessa negativa följder. Hans bakdel var dock riktig. Inte så där nersjunken. Men sjuk mer eller mindre hela tiden.
Första schäfern var skarp och alltid frisk. De lånade henne för att läxa upp unghundar.
#40 Beror på vad för Golden. Utställningsgolden har problem med våteksem, jag vet att de finns de som avlar även på hundar med hårväxter på hornhinnan, det finns även hundar med utåthängande undre ögonlock. De är stora, tunga, flamsiga och väldigt svåra att träna med på grund av dålig fokuseringsförmåga. Det är min upplevelse av den sidan av rasen, och jag har träffat en hel del.
Jaktgolden är inte ett alternativ för jaktvariant ska man bara skaffa om man aktivt vill träna jaktapportering eller jaga :)
Kanske finns några DP-linjer som skulle passa?
#37 Pälsen döljer det vanligen. Sen kommer du säkerligen se anus på din hund någon gång… man kan ju inte förneka att det finns där. Har du ens sett en spets innan? I sådana fall är det ju svårt att uttala sig om frågan.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
#41. Ok. Ja. Jag förstod att det finns problem med detta. Varför skulle den rasen vara skyddad? Vad menas med "DP-linjer"?
Vi ska åka och hälsa på en fd. arb.kamrat till helgen som har en Golden. Den tränar mycket. Ska prata med henne också.
Jag hade väl förhoppningen om att få rekommendationer på uppfödare som inte har avel på bara utseende.
#42. Jag hade en katt som vände ändan till mot mitt ansikte jämt när hon skulle lägga sig på mitt bröst. Det var inte så kul. Därför är jag lite betänksam. Nu vet jag att jag inte ska ha hunden på bröstet…
Ja. Jag har sett spets och umgåtts med dem. Hade inga problem med den.
#43 Dual-Purpose.
Tycker ni fått väldigt bra förslag på raser redan i tråden. En sheltie är garanterat lättare att uppfostra än de raserna din dotter pekade ut, dessutom är det ingen katastrof om din dotters träningsintresse senare skulle svalna lite om ni har en sheltie. Har ni däremot en australian shepherd eller malle finns det inte på kartan att intresset svalnar och hunden slutar tränas. De kräver dessutom rätt hård träning samt en smart och kunnig ägare som ligger steget före.
Jag tror absolut din dotter är otroligt engagerad och hundintresserad men hon bör börja med en ras som är mildare. Behåller hon sitt hundintresse kan hon ju alltid skaffa en brukshund senare, med mer erfarenhet och kunskap i bagaget.
Tycker som ovanstående att ni kan kika på DP-goldens.
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat
Tack för bekräftelsen. Ja, en s.k DP-golden har vi fokus på nu.
Till helgen ska vi prata med en ägare till en Golden och hon ska dessutom nämna uppfödare.
Min oro är om dottern lägger ner hundintresset som så mycket annat men som hon sade så har hon velat ha hund hela livet (vilket inte är så länge..). Men hon är sån att hon säger inte så mycket och önskar dittan o dattan så det hon sade om hundar betyder mycket.
#46 Bara du inser att om hennes intresse svalnar så är det du som måste se till att hunden får allt den behöver. Beroende på hur gammal din dotter är kommer livet ändras otroligt mycket för henne inom de närmsta åren och det är absolut inte självklart att hon kommer att ha tid eller intresse för hunden.
Om hon kan ta sig från Skrivbord och dator till att umgås med hund och vara ute o träna, gärna tsm med andra, så är jag klart villig att ta den risken som finns med att hon ev tröttnar ur eller att intresset går i vågor. Hon behöver en förändring!
Sen ska jag vara ärlig o säga att jag också behöver hunden. Det är alldeles för mycket soffhäng för att det ska vara bra för mig.
Alltså, är detta verkligen seriöst?
#49 Utveckla gärna.
// Harley
#50 … som jag förstår det så vill ts ha tips om hundras, har haft hund i 20 år, har nu en papillon, men vill skaffa hund för att dottern vill ha hund. Vill till stora delar ha tips om ras där man inte ser anus, och med tanke på hur länge ts haft hund känns hundkunskapen inte sådär jättestor. Jag kan absolut ha fel, men därav min undran ifall detta verkligen är seriöst? Att skaffa hund är ett stort ansvarsåtagande, och bör, enligt mig, föregås av ett genuint intresse för hund och den ras man väljer. Inte som ursäkt för att ta sig ur soffan, eller för att ge dottern det hon för tillfället är intresserad av.
I något tidigare inlägg står det att ni har en papillon, men det låter senare som att ni inte är säkra på om dottern har intresse att ta hand om en hund. Har jag förstått det rätt då? Men hur ser då hennes relation till den hund ni redan har ut? Tar hon hand om den? Sedan vet jag inte om det blir lättare att ta sig upp ur soffan bara för att man har en hund. Jag tycker att ett hundköp ska grunda sig i intresse och engagemang snarare än en romantiserad bild av hur hundlivet kommer bli. Det är fortfarande samma ansträngning som ska till, med eller utan hund…
Jag köper hunden för henne och inte för mig. Jag spelar andre fiol men står för ansvaret och är ägare. Med hund i hushållet kan jag gå ut med den också om jag vill. Det är bra för mig - och hunden.
Jag tror hon är mogen att ta ett ansvar för den. Hon står för aktiveringen och lydnaden och då via Brukshundklubben samt löpslingan. Jag tror det kan bli mycket bra. Speciellt om hon känner att hon äger ansvaret för "driften" och hon vet att jag går in o tar över om inte hon sköter sig. Så är planen. Du ska läsa Avtalet jag har med henne du… :-)
Papillion hunden har många ansvar för vilket har lett till att dagliga ansvaret ibland ramlar mellan stolarna. Ingen utpekad ansvarig. Det är mitt X som sköter den hunden.
edit: Dotterns mamma som bor 200 m från mig är stor hundmänniska och har mångårig vana. Hon kommer att bli ett stöd. Vi har dessutom många bekanta som är medlemmar i brukshundklubben.
#51 Bara för att man har hund och haft hund i många år betyder inte det att ens hundkunskap är stor, isåfall borde var och varannan gammal pensionär vara hundproffs vid det här laget.
-
Om jag är seriös eller inte kan inte bedömas på den vaga och generella information jag gett. Information missas, övertolkas eller tolkas fel ganska lätt och tråden som ursprungligen handlade om val av hundras handlar nu om min lämplighet och seriositet.
För att komma tillbaka till ursprungsfrågan då så skulle jag inte rekommendera en DP-golden (som jag har) till någon som är osäker på om dottern kommer behålla intresset samt själv använder den som ursäkt för att ta sig ur soffan. Du säger också att din dotter har sagt att golden kräver för mycket träning, och har man redan den inställningen förstår jag inte varför man inte lyssnar på de massa bra tips på andra raser som har kommit i denna tråd istället. Åtminstone min uppfödare säljer inte valp till folk som inte har ett genuint intresse för att träna och arbeta med sin hund, och skulle aldrig sälja till någon som vill "testa för att se om det håller".
Men man ser ju inte anus på dem, i och för sig. Så det kanske kan bli bra.
#54 , precis. Kunskap måste på nåt sätt komma ur gediget intresse för att lära sig om hund, inte hur många år man haft hund.
#55 du kan inte mena allvar…. hela denna tråd är dum! riktigt seriöst tänker du ge fullt ansvar om en levande varelse åt ett BARN ? det är det mest korkade jag någonsin har läst! tänk efter nu kvinna! promenaderna du kommer ge stackaren är ju nästan plågeri
Du och din dotter har fått en massa tips nu på både bra sidor med rasregister och så har folk lagt fram rasförslag åt er. Välj vad ni gör med det, men vad ni än gör så välj en ras som passar er - vilket verkar vara en aktiv sällskapshund såsom t.ex. sheltie - inte akita, malle eller aussie.
Och om ni ska skaffa en hund så ska ni vara beredda att varje dag i 10+ års tid gå ut med hunden ett antal gånger per dag, och inte en som du skrev där uppe (du kanske skrev slarvigt, vilket jag tror och hoppas). Och du får vara helt beredd på ifall din dotters intresse svalnar, då är det du som aktiverar hunden. Den ska inte behöva nöja sig med ett liv som innebär pissrundor runt kvarteret resten av livet bara för att din dotter tröttnar.
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat