Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 4417 ggr
CayKantos
2

Ditt val av ras

Alltid roligt att höra dom olika orsakerna! Så:

Vad har du för ras/raser? 
Varför valde du just den/de raserna? 
Funderade du på några andra raser?
Ångrar du dit val av ras/raser?

och bild är såklart ALLTID välkomna 😎

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Paxxa
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har du för ras/raser? Dalmatiner
Varför valde du just den/de raserna? Jag ville ha en stor hund, enkel pälsvård, inte kräva massor men hänga med på allt, vilja ha mer fysisk än mental aktivering, kunna ta utställningschampionat utan andra meriter.
Funderade du på några andra raser? Ja flera olika, men det stod till slut mellan dalmatiner och RR.
Ångrar du dit val av ras/raser? Nej, inte direkt. Men det finns fler raser som jag skulle vilja testa på.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

panini
0

Vad har du för ras/raser? - Jag har två långhåriga Chihuahuor.

Varför valde du just den/de raserna? - När jag var inne på att välja ras så poppade det plötsligt upp en bild i mitt Facebookflöde på världens sötaste valp och jag visste direkt att det var honom jag skulle ha. Det är min moster som har fött upp honom/dom så det var ännu en anledning till att det blev Chihuahua.

Funderade du på några andra raser? - JA!! Dom som jag är mest inne på nu är Cocker Spaniel, Irish Softcoated Wheaten Terrier och Shetland Sheepdog och det var nog dom jag var mest inne på innan också  (Sen har man ju drömraser också, som Tervueren och Australian Shepherd m.fl).

Ångrar du ditt val av ras/raser? - Jag ångrar kanske valet av ras, men inte valet av individer. Chihuahua är verkligen inte min drömras, långa vägar därifrån. Kommer nog inte att skaffa några fler, inte förens om många, många år. Tycker att de är alldeles för små egentligen (även om Kenzo väger hela 6kg, men Sixten endast 2kg) och har inte riktigt denna träningsmotivationen som jag söker, jag vill ha något som är mer av allt. Men jag älskar dom såklart något enormt ändå ❤️

(Bilden är några månader gamla och hundarna har blivit en aningen större och har fått mer päls än på bilden 😂)

Lona
2

Labrador av jakttyp

Jag valde egentligen inte ras, jag valde Nikka 😍🙂.
Min förra hund var allvarligt sjuk och jag fick lite panik. Jag ville absolut inte vara utan hund men var inte sugen på valp heller, jag ville ju bara ha Skroffan.
Min kompis som själv har jaktlabbe hittade Nikka av en slump i en grupp på FB, jag åkte och tittade och så bidde det en labbe.
Fem sekunder med en leende glad Nikka övertygade mig ❤️.

Oh, yes! Jag är värre än TS på att vela och har nog betat av de flesta av SKKs raser 😃.
Jaktlabbe har jag haft funderingar på av och till i många år men var inte så inne på dem just då, kikade faktiskt mer på schnauzer. Totalt olika raser men jag attraheras av olika egenskapar hos dem.

Nej, det gör jag inte men jaktlabbe känns inte lika klockrent rätt som en del andra raser. Jag älskar givetvis Nikka och hon är världens bästa hund - men det är för att hon är just Nikka, inte för att rasen passar mig så bra.
Jag lever med ytterligare fyra jaktlabbar, de är jättemysiga, fartiga, roliga att träna med och okomplicerade - men det är där jag saknar något. Vill ha en hund med lite mer krut och "jävlar anamma" så därför lär det bli en terrier igen nästa gång 🙂.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hiro
4

Labrador Retriever (jakt)

Jag ville ha en hund som skulle kunna gå ihop med vem och vad som helst, som skulle kunna pröva på det mesta och skulle vara lätt att hantera

Många andra men gick alltid tillbaka till jaktlabben så "i slutet" var det bara labben kvar

**Ångrar du dit val av ras/raser?
**Absolut inte, skulle jag göra om valet och vara i samma situation skulle jag göra exakt samma sak. Dock kommer nästa hund vara en hund som kan "ge mer" då jag inte kan maxa Delta på grund av att hon är för vek

[Majbot]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vad har du för ras/raser? Terriers, Jack Russell och Staffe
Varför valde du just den/de raserna? Jag ville ha raser som var framåt(både fysiskt och psykiskt), människokära men ändå lätta att sköta med pälsen.

Funderade du på några andra raser? Ja flera olika, har funderat på whippet och sheltie men så blev ju inte fallet haha har verkligen fastnat för russelln och staffen 😃

Ångrar du dit val av ras/raser? Inte det minsta!

ShitGoose
1

Vad har du för ras/raser? Jack russell terrier och Basenji.
Varför valde du just den/de raserna? JRTn var något av ett ''spontanköp'' och Basenjin var till stor del utseendet, tyvärr. Men jag gillade även deras självständiga och kattlikna sätt.
Funderade du på några andra raser? Några olika, var inne på whippet innan jag bestämde mig för basenji.
Ångrar du dit val av ras/raser? Inte JRTn men basenjin, mja. Hade nog aldrig skaffat en om jag visste det jag vet idag.. Jag älskar rasen men dem är otroligt ''tuffa'' och speciella.. Det kommer nog inte bli fler basenjis i framtiden :)

Medarbetare på Sphynx iFokus

JoannaLi
0

Vad har du för ras/raser? Labrador version fulavel :D
Varför valde du just den/de raserna? Jag sökte en omplacering, och han prickade in flest krav, om man ska vara krass. Sen måste jag erkänna att det kändes lite betryggande med labbe, för den vet jag helt säkert att jag klarar av. 
Funderade du på några andra raser? Jajamen! Som ett par andra här i tråden så har jag nog varit kär i alla raser jag har hittat, en vända eller två. 😃 (Från papillonen, till salukin, till den nuvarande mallen, och tillbaka igen, och så leonberger, och…)
Ångrar du dit val av ras/raser? Nej! Nästa blir rakt inte en labrador, jag vill ha en tävlingshund och nog ska jag och Arrak tävla, men inte på den nivå som jag vill ha. Men han är så lättsam, mjuk och stenhård, lite lagom förig, lite lagom störig… Han är ganska lagom helt enkelt. 😊
Men jag tror nog det att när jag pensionerar mig från tävlingar, då ska det bli en hel drös med labradorer som kan drälla runt och leka och stimma bäst de vill, och så kan vi lalla runt i skogen med det vi vill för dagen.

[Nalle-]
0

Jag har en storpudel 🙂Och en blandras på deltid, men där var jag inte särskilt involverad i rasvalet utan det var hela familjens beslut. 

Jag ville ha en aktiv hund som ville hänga med mig på vad som helst. Träning i diverse olika hundsporter, långa promenader och cykelturer. Eftersom det skulle vara min första egna hund så ville jag ha en mjuk och förig hund, utan mycket jakt eller vaktinstinkt. Rasen skulle heller inte fälla hår. Jag var egentligen inne på en pudel av mindre modell, men efter att ha träffat ett gäng med storpudlar var jag fast. 

Många andra! Var bland annat inne på pumi, lagotto, schapendoes, spansk vattenhund och portugisisk vattenhund. Säkert många andra raser också. Men föll alltid tillbaka på storpudeln :) 

Verkligen inte! Jag är otroligt nöjd med storpudeln som ras. Nästa blir mycket troligt också en till storpudel,

Fisherling
2

Vad har du för ras/raser? En Labrador Retriever och en Australian Shepherd.

Varför valde du just den/de raserna? Labrador är jag uppväxt med, och det var mammas val. Även när vi skaffade Benji var jag för ung för att få ha något ord om saken, trots att det bara var snart fem år sen. Förra året däremot fick jag ha eget ord om vilken ras det blev - hunden skulle ju praktiskt sett vara min, förutom på pappret. Då jag ville testa på en massa sporter men också tävla och komma så långt jag bara kan i Agility så ville jag ha en smidig, relativt nätt och intelligent hund som är lätt att samarbeta med. Aussien stämde in på allt, och att de hade lite mer päls och vackra färger var ju bara en bonus :P

Funderade du på några andra raser? Jo visst! Border Collie, fast den plockade jag undan rätt snabbt. Vill ju ha kennel i framtiden och jag brinner inte för vallning, och då kändes det onödigt att skaffa en BC. Kelpie tänkte jag också på, men alla jag träffade verkade vara lite.. Stirriga, kunde inte riktigt slappna av. Labrador tänkte jag också på, men la bort den då det inte är en optimal Agilityras.
**
Ångrar du dit val av ras/raser?** Absolut inte! Jag är helt frälst. Aussien är min hundras för livet, det är den ras jag vill satsa på och förbättra :D

jultor
2

Jag har en vit herdehund/vit schäfer. 🙂 

Jag ville egentligen inte alls ha en schäfer då jag alltid tyckt dom varit stor och klumpiga (ville ha en lätt och nätt typ), men min mamma visade annonsen på Donna och det var något med henne som jag föll för! 😛 Hade  tittat jättelänge efter en hund som jag kunde komma någonstans med i agility och tackat nej till dom tidigare annonserna som min mamma hade visat. Men jag bestämde mig för att åka och titta på henne iaf då det kändes speciellt. Innan vi kom så sa hennes fd ägare att hon var jätte blyg och gick knappt fram till folk. Dom hade rätt,hon smög fram till mamma men då hon såg mig så sprang hon fram till mig och vart jätteglad och fd ägarna vart jätte förvånad då hon aldrig tidigare gjort så. Det var då jag bestämde mig att hon skulle jag ha även fast hon hunnit blivit 2år (ville ha en mellan 6-10månaders) och schäfer! 😍

Ja, eftersom det inte var meningen att jag skulle ha Donna då. Dom raserna som jag funderade mest på var sheltie, dvärgpudel, tollare och bc. Men eftersom jag fortfarande går i skola och inte har erfarenhet av vallning tidigare så kändes bc inte som det rätta valet. Men det var dom 4 som jag funderade på. 🙂 

Älskar min lilla vovve men nästa hund blir förmodligen inte en schäfer då jag vill ha en som jag kan satsa på i bland annat agility! Men Donna är en otroligt fin hund och är inte så klumpig i typen vilket jag är jättenöjd med och eftersom det är min allra första egna hund så är hon en toppen nybörjar hund!😃

Majken!
1

Vad har du för ras/raser? Jag har min andra schäfertik, hon är 6,5 månad gammal.

Varför valde du just den/de raserna? Jag vill ha en brukshund som håller måttet för elitklass men som samtidigt fungerar bra hemma och bland barn, därför föll valet till slut på schäfern.  

Funderade du på några andra raser? Ja, det har stått mellan schäfer, malle och kelpie.

Ångrar du dit val av ras/raser? Nej. Jag inser att vissa saker hade blivit lättare om jag inte valt schäfern, men fördelarna väger över mycket och jag är fortfarande säker på att det är den bäst lämpade rasen för mig.

peafie
2

**Vad har du för ras/raser? 
**Det har nog undgått få vid det här laget. 🙂 Jaktlabrador.

**Varför valde du just den/de raserna? 
**Uppvuxen med dem, har jaktapportering som huvudintresse och är egentligen ointresserad av andra grenar. De andra retrieverraserna tilltalar inte mig till varken yttre eller inre egenskaper och därför var och är valet enkelt.

Nej.

**Nej.  Jag tror inte att jag någonsin kommer att ha en annan ras. Kanske när jag är gammal och grå och inte orkar kuta runt bland stock och sten längre. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Changrila
4

Jag har saluki. Det är egentligen mest en slump, jag hamnade på en kennel som föder upp saluki, blev kär och tog sedan hem en hund därifrån. Jag vill absolut inte ha någon annan ras, salukin passar mig perfekt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

teddyc0rn
2

Familjens hund är en släthårig Tax.

Vi har tidigare haft just Tax, och efter en överdrivet sjukdomsdrabbad ras ville vi ha en tuff brud i lyxförpackning från en hälsoavlad linje.

Vi hade ögonen på JRT ett tag men kände rent spontant att Tax passade oss bättre.

Ja, men ångrar verkligen inte personligheten vi fick genom den lilla bruttan vi har nu. Underbar på alla vis, fel hund i fel ras. Skulle varit en labbe! Älskar allt och alla och bollar går hon genom eld och vatten för!

https://morrharochmustasch.wordpress.com/

Jetaime
2

- Australian Shepherd.
- Jag ville ha en aktiv allroundhund.
- Innan jag hittade aussien så funderade jag på sheltie, men var aldrig riktigt helt såld. Har alltid gillat pomeranian också, men skulle inte vilja ha en istället för aussie, isåfall också.
- Nej.

Shireelin
5

Engelsk cockerspaniel 

Jag ville ha en glad och lättsam hund som vill följa med på det mesta men inte "kräver" allt för mycket. En lagom stor hund med mycket "will to please" och som dessutom är bedårande! 

Ja alaskan malamute, tollare, berger, sheltie, collie, stabej hound, irländsk setter och säkert några till! Men kom fram till att jag har bäst  förutsättningar att ta hand om en cocker i nuläget.

Nej cockern passar mig som handen i handsken! Kommer nog alltid finns en liten cocker vid min sida! Det enda jag inte tänkte på var att pälsen inte alls tål väder och vind i den utsträckningen jag hade önskat…

Johgud
3

Jaktlabrador

**Jag ville träna och tävla apportering och ingen av de andra retrieverraserna tilltalade mig.

**Funderade du på några andra raser?
**Ja, innan jag upptäckte apporteringen kollade jag på raser som borderterrier, jack russell och pudel. 

Inte alls, att träna apportering är det roligaste jag vet. Och förutom apporteringen har Ralf gett mig möjlighet att få prova på ett gäng andra hundsporter. Jag kommer alltid ha jaktlabbe! Lite sugen på jaktcocker och borderterrier också.

Mika-S
2

Kh Collie & Australian Kelpie.

Collien valde jag för att jag ville ha en ganska "enkel" allround hund som jag kunde köra allt med och hitta mig själv i hundvärlden tillsammans med.   Jag ville ha en hund som aldrig tackade nej till aktivitet men fortfarande kunde leva i mitt vardagsliv utan problem. Kelpien valde jag för att jag ville ha en hund till bruksspåret och räddning och som har möjligheter att tävla på elitnivå utan att begränsa mig på samma sätt som collien har gjort. Jag ville ha en hund som ger allt och besitter nerver och egenskaper som jag kan använda mig av för att ta mig dit jag vill.  

Ingen av mina hundar är valda för att de är av en specifik ras, jag kollar linjer och individer när jag köper hund.  Jag kollade olika kombinationer  i vissa raser (kelpie, malle, schäfer) när jag letade efter min yngsta hund och när jag hittar rätt kombo så struntar jag i vad det är för ras, utan hunden ska helt enkelt passa mina behov och dessa kan jag  hitta i flera olika  raser. 

Jag ångrar ingen av mina hundar, om jag satt idag  med samma kunskap och erfarenhet som jag har suttit i när jag köpt mina hundar så skulle jag idag tagit samma beslut. Visst, nu vet jag att collien faktiskt inte är en ras som passar mig alls, men utan min collie, vem skulle jag varit som hundtränare idag och vad för kunskap skulle jag ha missat? Min kelpie är än så länge endast sju månader men han har endast visat upp egenskaper som får mig att inse att han är helt rätt.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Vizzla
4

Taxar

Husse valde. Han var så kär i taxar, trots att han var uppväxt med golden. Jag hade aldrig haft hund, ville ha en medelstor hund. Gick med på att träffa uppfödare och träffa taxar, sen var jag såld.

Dalmatiner var mitt val :-)

NEJ! Kommer aldrig ångra det!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Corgitok
0

#19 Nejmen gud så söta!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Zvintos
6

Staffordshire bullterrier

Vi hade tidigare haft rottweiler och sökte efter en lite mer behändig ras, som var kompakt och tålig, älskade människor och lätt att ha att göra med.

Nej, faktiskt inte. 🙂

Definitivt inte! Däremot finns det många fler raser jag också skulle vilja äga. 🙂

Sasmal
0

Putt

Sealle
0

Putt 🐶 Vore kul att höra fler berättelser!

mikapika
2

Vad har du för ras/raser?  Finsk lapphund.

Varför valde du just den/de raserna?  Jag ville ha en hund som kunde hänga med på allt utan problem, vandringar, skidturer, löprundor… Trodde först att lapphunden krävde FÖR mycket, typ bc, men läste på mer och insåg att den kunde passa. Annars så var hälsa och mentalitet prio ett. Gick bara på det när jag sedan valde uppfödare och struntade helt i färg och utseende. 

Funderade du på några andra raser? Hade bestämt mig helt för Sheltie och det var egentligen bara slump att det inte blev det. Hade sneglat lite på Japansk spets och Corgi också. 

Ångrar du dit val av ras/raser? Nej, vi passar varandra perfekt. Men det finns stunder då jag önskar jag att jag hade en "enklare" hund som var lite mindre självständig, mer sällskapshund än urhund. Men jag skulle aldrig byta och det kommer nog bli fler lapphundar i framtiden!

alltidnordin
1

Shetland Sheepdog
**Ville ha en behändig hund som hänger med på det mesta, en enkel allround hund helt enkelt. För att de är ofta väldigt arbetsglada och "will to please". 
**Ja. Mittel, jappe till exempel. Men valet föll tillslut på sheltien.
**Nej absolut inte, detta är inte den sista :)

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

apportbocken
0

Vad har du för ras/raser? Jag (min familj) har en Bearded Collie. Varför valde du just den/de raserna? Jag ville ha en aktiv hund att träna med, + att det skulle vara rimligt att min pappa skulle kunna tåla den. Jag skrollade igenom Köpahund ganska mycket och rätt som det var hittade jag Beardisen (jag kan ha sett den i HärligaHund också). Jag läste på lite om rasen och den verkade passa vår familj perfekt. Kollade du på några anda raser? Oja! Själv kollade jag på aussie och kelpie en del, och var säker på att jag skulle klara en, men det känns bra att det inte blev någon just nu, eftersom jag inte har tillräckligt med erfarenhet samt att jag inte är helt 100 på om jag kommer vilja jobba mycket med hunden. Med familjen var vi och hälsade på uppfödare av riesenschnauzer, pumi och Lagotto. Riesen gick bort pga storleken och jag hade nog inte klarat en sådan ändå. Pappa tålde varken pumi eller Lagotto men beardis funkade och det känns som en strålande förstahund! Ångrar du ditt val av ras/raser? Ibland kan jag känna att jag hade velat ha mer fart i Chester, men deg beror nog mest på individen. Fast det ska nog gå att träna med honom ändå, hans föräldrar har bra tävlingsmeriter så jag hoppas att han ärver en del av dem haha.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Jaguar_
1

**

Vi har en  Ceskoslovenský vlciak.

**

Vi valde denna ras då den inte är hårt avlad (som medför diverse sjukdomar som typ alla hundar har idag pga avel) och denna ras är inte  bortavlad från sitt ursprung. Det är en tänkande varghund som ger en själv som matte/husse lite att jobba på (med oss själva mestadels) och anstränga sig för att allt ska göras på rätt sätt. Hon ger oss glädje på ett helt nytt plan med sina egenheter att tackla situationer och dagen som är. Det går knappt uttrycka i ord vad denna ras ger en, men det är ett klart uppvaknande. Jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till en hund igen.

Saluki och Siberian Husky.

Aldrig! Om allt går som det ska och tros, så kan det med största sannolikhet bli en kull efter våran Varjo inom 4 år.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Isalel
0

Vad har du för ras/raser? Terrier Brasileiro Varför valde du just den/de raserna? Vi satt och surfade på SKK:s rasbeskrivningar i nästan ett halvår innan vi bestämde oss för att Brassen lät som ett bra alternativ för oss. Vi ville ha i första hand en sällskapshund, som orkade hänga på på skogsvändor, ut på fjället men som också klarar av att göra "ingenting" Vi ville en hund som gillade att ligga nära då vi har en son som ofta är deppig och har det tufft, storleken passar oss också bra för att barnen på sikt också kan vara behjälpliga :) Funderade du på några andra raser? Japp, uppväxt med jaktlabb. Men kände inte att jag har all den tid som jag skulle vilja ge för att göra en labb riktigt lycklig :) Dessutom är det ganska skönt att slippa den dagliga dammsugningen ;) Ångrar du dit val av ras/raser? Ibland tror jag att en grupp 9 hund hade passat oss bättre. Hon är fortfarande valp och ganska intensiv när vi är utomhus, så vi har en del miljöträning vi måste träna med henne. Men jag tror att hon som vuxen kommer passa oss helt perfekt :) väldigt Mångsidig, empatisk och snäll :) En nackdelen dock är att hon är ganska frusen, vilket blir en svår nöt att knäcka i längdskidspåret :P

Nephel
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har en Borzoi hane, som än är unghund 🙂

Jag ville ha en lugn, frisk och trevlig sällskapshund, som dessutom kunde kallas ´lugn´.  Lugn passar dock inte in så bra på Buster, han är väldigt sprattlig för att vara vinthund!😂

Jag ville heller inte ha en extremt krävande ras, som behöver mentalstimulans varje dag. Och då hittade jag en söt liten 5månaders plutt, annonserad på Borzoi-ringens hemsida - blev kär i första ögon kastet. Dem där klumpiga, stora, löjliga tassarna och kanin öronen var bara mer av hans charm! 😍 

Ja, innan jag fallit helt för zoien, så kollade jag mellan Engelsk springer spaniel, Shetland sheepdog, och collie. Idag har jag inget intresse för dessa raser, för mig är det mestadels vinthund som gäller!😉

Absolut inte! Visst, han kan vara lite irreterande ibland, tex. att han är så stor att han kan sno mat, och öppna dörrar. Men en smartare ras får man nog leta efter! Sen får man ju mycket skratt på köpet också.

Borzoi är min ras, jag sitter fast, och kommer nog alltid ha minst en i familjen. Dock, så ska nästa hund bli en Silken Windhound, import från Tyskland, eftersom jag vill kunna tävla lite också. 😃

immobilized
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

**Siberian husky och blandraser med Husky. Kommer dock i detta inlägg fokusera på mitt val av renrasiga Siberian huskies.

**Jag ville ha en renodlad draghund av polarras. Läste på om rasen och den passade exakt i vad jag ville ha. Dessutom har mitt ex haft Sibbe innan och när jag tog kontakt med uppfödare fick jag chansen att bolla tankar och även åka och träffa dem IRL för att diskutera om rasen stämde in på mina mål och planer.

**Kikade även på Alaskan Malamute och Samojed. Dessutom var jag lite inne på en brukshund också men jag valde draghundsporten.

**Aldrig i livet. Väldigt nöjd.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

fridarebecka
1

**Bearded collie.
**De är arbetsvilliga, lyhörda, mjuka och glada(!), älskar raser som visar när dom är glada. Har lite jaktlust också och fäller lite.
**Ja, nästan alla icke fällande raser men alla andra gick bort av olika anledningar. Bla storpudel, mellanpudel, lagotto, schapendoes, barbet, aussie-terrier, riesenschnauzer… osv.
**Nej, men har bara haft honom en vecka 😉 Är redan så kär att jag planerat nästa beardis, tror och hoppas att denna känsla kommer stanna 😍

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Janval
2

Ras: Pinscher Varför: om ordet allround har något ursprung så är det från pinscher. Stark vakt, stark jakt, otrolig motor, lojal, übersnygg, utmanande, tokintelligent, lagom storlek m.m m.m Andra raser: Schnauzer och Dobermann pinscher, men de är ju från samma genetiska familj…vorsteh och Vizsla är alltid på min lista. Ångrar: Det bästa jag gjort!

jenmjao
1

Schäfer/labrador mix och en Malinois
Min schäfer/labbe valde jag när jag var 18år, Jag ville ha en bra hund, större storlek, aktiv och som kunde ta upp mycket tid i min vardag. Jag ville även tävla med henne, men det blev aldrig så.
När jag fick min malle ville jag ha antingen en bruksschäfer eller malinois, Jag har kommit in lite mer i hundvärlden och vill gärna ha en renrasig hund att kunna testa allt med men även tävla lydnad med, Är mycket intresserad av skydd, och bruksgrenar, Brukshundar är något jag är dökär i. Min pappa köpte dock mallen, men ångrade sig och jag tog över (tänkte köpa en valp inom 1-2års tid ändå).
Jag funderade på malle och bordercollie när jag skaffade min blandras, Även sheltie och pudel, Väldigt olika raser. Med mallen var det som sagt innan schäfer eller malle.
Inte hittills nej. Jag ångrar kanske att jag köpte en blandras av brukssorten eftersom jag ville satsa lite mer seriöst och blev bemött ganska dåligt runtomkring och det fick mig att tappa allt hopp, Men det gjorde mig även starkare inom hundar när jag fick "göra det mesta själv" och hitta information, fakta och kunskap. Mallen är bara 7½månad(er) så jag har inte hunnit ångra honom direkt, Han är underbar, men lite för seg för min smak. Hoppas på lite mer "hets" och fart.

FiffiD
0

Vad har du för ras/raser? Har nu två papillon Varför valde du just den/de raserna? Har tidigare haft border collie och jag älskar den rasen, men kände att just då när det var dags att fundera på ny hund så var det inte läge för en så krävande ras. Jag ville ha en mindre hund som var arbetsvillig, pigg och glad. Lättlärd och följsam, och inte någon jaktlust att tala om. Var och hälsade på några uppfödare av papillon och tänkte att den rasen borde passa oss Funderade du på några andra raser? Ja, mellanpudel, sheltie och även dansk-svensk gårdshund. Sneglade också lite på jack Russell, men valde bort den pga jaktlusten. Ångrar du dit val av ras/raser? Nej, men det skulle ju inte göra något om de vore någon storlek större ;). Nästa hund blir lite större tror jag. Blir det inte bc så blir det kanske någon annan ur vallhundsgruppen :)

VendelaS
2

Flatcoated Retriever.

Varför valde du just den rasen?

Jag vill ha en aktiv hund att träna och tävla med i de flesta hundsporterna, utan att den skulle kräva riktigt lika mycket som en brukshund. Jag hade lånat en vuxen flat under en tid och verkligen fastnat för rasen. Sen har flatten även andra egenskaper jag var ute efter. 

Ja, australian kelpie bland annat, men valde bort den och liknande raser ganska snabbt när jag insåg att flatten passade mig bättre just nu.

Ångrar du ditt val av ras/raser?

Nej, inte det minsta. Därimot skulle jag vilja prova på andra raser, bland annat kelpien i framtiden när tid och ork finns för en sådan typ av hund.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

[Gift]
0

Vi har en liten blandras Shih Tzu/Papilon/Dvärg Pudel.

**Min mamma berättade att min syster hade fått valpar. Så kollade om Syrran hade någon tik. Vill ha en tik. Men hon hade fått 5 underbara pojkar. Sen var de i samma vända som min tik fyllde 5 år. Och jag hade sagt att när hon blir 5 år blir de en hund till. 
Nu börjar vi redan kolla runt på Tax. Då vi kan tänka oss Tax och min man älskar hundrasen. Men i hjärtat hade jag velat ha följande: Schäfer, Afghanhund, Kungs Pudel, Labrador.

Nej ångra mitt köp göra jag inte, inte heller mitt val av skit hund i kullen haha. Ångrar en del som har hänt de sista året men ALDRIG min hund

Maleficum
0

En Labrador och en Powderpuff/pudel blandning

**Labbe blev det för vi blev fodervärd (för att testa om hund skulle funka för oss) åt dåvarande hundskolan och då fanns valet på labbe eller schäfer och eftersom mamma var hundrädd så kändes labbe som ett bättre val. Puffen flytta in till mig när hans matte fick småbarn och han inte längre trivdes hemma så har egentligen inte valt någon av raserna utan det har bara blivit dem.

Löwchen är planen som nästa hund när labben går bort då det verkar vara en ras som passar bäst för mina föräldrar. Sen är jag sugen på saluki men det kommer troligen dröja tills min kompis är redo för en ny hund om ett antal år då hon vill ha afghan (perfekt att kunna göra passande aktiviteter tillsammans med hundarna då). Har också alltid gillat rottisar men är ingen ras som skulle passa mig just nu (och kanske aldrig kommer passa).

Eftersom det inte vart så planerat med vilka raser det skulle bli så har man ju fått anpassa sig en hel del efter hundarna och såklart har det ibland varit jobbigare än vad man trott eller förväntat men det är fantastiska individer och ångrar verkligen inget med dem då de lärt en massor. Däremot vet jag inte om jag skulle skaffa någon av raserna igen, men man vet aldrig hur framtiden ser ut.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Estelle13
0

Vad har du för ras/raser? - Jag har två storpudlar

Varför valde du just den/de raserna? - Pudeln har alltid varit en favorit ras så långt jag kan minnas. Jag ville ha en hund med perfekt av och påknapp, en hund som inte är ett arbetsmonster men ändå är pigg glad, aktiv  med mycket enrgi och spring i benen samt sammarbets villighet som vill vara med på allt man hittar på.

Funderade du på några andra raser? - Nja, tänkte väl först kanske mellanpudel, men ville ha något större då jag är uppväxt med småhundar.

Ångrar du ditt val av ras/raser? - Nej verkligen inte, storpudeln är verkligen min ras och jag kan inte tänka mig hur det skulle vara att ha en ras som inte behövde någon pälsvård 😮. Jag älskar allt med pudeln både temperamentet, deras egenskaper och deras päls och utseende så mycket att jag i framtiden vill vara delaktig i att föda upp och föra rasen framåt. En perfekt hundras som passar mig som handen i handsken.

[EM_L]
0

Putt!

[IdaSoren]
0

En golden retriever.

Sökte en ras som skulle passa bra som förstahund, men samtidigt vara rätt aktiv och träningsvillig. Har alltid haft en förkärlek till retrievers och deras humor, lättsamhet och värme, och eftersom jag inte har några tävlingsambitioner kände jag att jag kunde tumma på drivet och arbetslusten litegrann (eftersom en jaktavlad inte var aktuell).

Valet stod egentligen mellan labrador och golden, men insåg till slut att pälsvården (eller kanske snarare hus-vården…) hos golden skulle bli lite enklare och passa mig bättre.

Absolut inte! Kunde inte ha fått en bättre, mer förlåtande första hund och jag känner större kärlek för henne för varje dag som går. Nästa ras blir troligtvis en som är mindre i storlek, av praktiska skäl, men jag kämpar fortfarande med ett försöka hitta en golden-mentalitet i mini-format, ingen lycka än 🤔

IngaTrnqvist
0

Vad har du för ras/raser? Berger des Pyrénées à face rase och en blandras

Varför valde du just den/de raserna? Ville ha en hund som inte bara orkar, utan vill hur mycket som helst. En tävlingshund att fokusera på freestyle och agility med, och som hänger med på löpturer, skijoring och långa vandringar och som jag eventuellt kan valla med, men som inte blir galen om den inte får valla. Just Colt har mycket vallhundar nära i sina linjer, och jag vill försöka valla, men vi får se hur det blir med det. Ville ha en hund av vallhundstyp som inte är uppdelad, som både kan arbeta och bli utställningschampion (den är förvisso uppdelad i hårlag, men det finns inte en utställning/sällskapstyp vs valltyp och de föds fortfarande ofta i samma kullar). Jag har också svårt för seriösa hundar, som jag upplever att de flesta bruks/vallhundarna är, och ja, knäppgalen är väl det adjektiv som bergern oftast beskrivs med :D Blandrasen var familjens hund som sedan blev min, så jag hade inget att säga till om angående ras där. 

Funderade du på några andra raser? Nej.

Ångrar du dit val av ras/raser? Nej. Mitt hjärta klappar för bergern och kommer alltid göra, som det ser ut nu. Min blandras är verkligen en perfekt första hund att växa upp med och utforska hundvärlden med, men jag kommer inte skaffa någon av hans raser igen.

Frida B
0

Vad har du för ras/raser? Australian Kelpie Varför valde du just den/de raserna? Jag ville ha en utmaning. En hund av vallhundstyp, som faktiskt kräver av mig som förare men som i gengäld alltid vill hålla igång och träna. Funderade du på några andra raser? Ja, australian shepherd. Ångrar du dit val av ras/raser? Inte en smula. Kelpie kommer alltid ligga varmt om hjärtat.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)