Skäller vid minsta lilla
Hej hallå. Har en 6 månaders schäfer/Rottis tik som skäller, morrar och gruffar på nätterna när hon hör något i trapphuset eller när hon hör att någon går utanför. Jag är väl medveten om att det är för att hon är rädd då hon inte vet vad det är osv, men tänkte om någon har några tips på vad man kan göra för att göra henne lugnare och känna sig tryggare. Just nu, för att bedöva ljudet lite, så stänger vi dörren till sovrummet när vi ska sova, har tvn igång och har fläkten på, för att hon inte ska börja skälla. Vill inte få klagomål då vi faktiskt bor i lägenhet. Finns de några andra tips på vad man kan göra? :)
Med tanke på att hon är blandis mellan två vakt raser så är det inte konstigt att hon naturligt är på sin vakt, hon tror förmodligen att någon går in på hennes territorium och varnar de. Frågan är om hon skäller när hon hör någon knacka? Hundar som man tillåter skälla mot dörren kan bli väldigt territoriala och om inte korrekt tillsagda utveckla andra dåliga vanor. Alla hundar oavsett ras kan träna bort en del instinkter om man ersätter det med något annat som tillfredställer deras behov. Eftersom hon är en blandning mellan två energiska jobb/vall hundar skulle jag rekommendera att låta henne springa av sig innan hon ska gå och lägga sig.
#1 - nej, hon skäller inte om de knackar eller ringer på dörren. Enbart om folk går förbi och inte "ska heja".. O.o Gruffandet och skällandet blir värre om hon sover djupare och blir väckt.
#1 Måste erkänna att jag inte fattar mycket av ditt inlägg. Hundar "territoriala" för att skäller mot dörren? 95% av alla hundar jag känt har skällt när nån ringer/knackar på dörren.
Att en vaktande ras varnar är väl ingen större chock. Men jobbigt förstås om det blir mycket, jag är själv lite inne i en sån "fas" med min 11-månaders… han kan ibland gå igång och skälla lite om nån skramlar eller för lite ovanligt högt ljud ute i trapphuset. Dvs han säger till att det är nån där. Märker själv att när han är rejält trött så reagerar han inte lika mycket, men å andra sidan kan man inte köra skiten ur sin hund hela tiden bara för det. Men det är nog ändå nått att tänka på, om hunden fått lite för lite aktivering så kanske den vaktar/varnar mer..
För mig dock är sovrummet helt annorlunda. Där sover man, det lärde han sig tidigt. När folk för ljud efter det vi har gått och lagt oss reagerar han inte, det är mer under dagen när man sitter i vardagsrummet/köket och han ligger och vilar som det händer för oss.
Hur har ni gjort hittills förutom att dämpa ljudet? Ignorerat? Sagt till, i så fall hur? Ligger hon kvar på sin plats och ljudar eller går hon upp?
#4 - i början sa jag ifrån (Aj-aj), men sen började jag ignorera. Ingenting hjälper så vet inte riktigt. Sambon jobbar sena kvällar, och när han kommer in i trapphuset så skäller hon till, men då brukar jag säga att det är husse, då släpper de. Hälften av gångerna ligger hon kvar och låter, andra hälften så hoppar hon upp i sängen/soffan och lägger sig bredvid/bakom/på mig och fortsätter låta, med öronen strukna bakåt
#3 hundar gör bara saker de känner att de får något utav så alla hundar skäller inte för att vakta men det är vanligare för vissa raser med en vaktar bakgrund att skälla på grund av att skydda sin ägare. Det är väldigt svårt att peka fingret på vad problemet är om man inte sett hur hunden reagerar själv dock. Hunden kan dessutom tro att trapphuset också är en "del" av dens hus eftersom hunden inte vet att det finns lås på dörren och är rädd att någon bara kan komma in. Att gå på för många promenader med hunden är ingen bra idé heller eftersom hundar kan bli övertrötta de med och då överreagera på vissa saker. Att säga till hunden i de tillfällena den skäller gör det sorgligt nog till en större grej då ibland hunden inte skäller för att det är "roligt" utan för att den tror att det behövs. Låt någon vara nere och låta i trapphuset medans du gör "tricks" med din hund, ignorera de dåliga beteendena och ge bara godis när hon gör tricksen som hon ska. Hon kommer fatta att det inte spelar någon roll om hon skäller, positivt eller negativt. Om hon skulle springa mot dörren och tappa koncentration ta bara hunden tillbaka och fortsätt träningen. Hundar kan bara göra en sak i taget. Gör hon tricks kan hon inte vakta, men eftersom det är ett inlärt beteende för henne att skälla när det låter kommer hon skälla ett tag medans ni tränar men det borde gå över eftersom hon snart kommer förstå att det är träningen hon får något ut av. Helt enkelt aktivera henne på ett sätt som inte är destruktivt.
#6 Vi snackade om en valp här (undrar hur det har gått). Antagligen skällde valpen för att den inte känner igen ljuden, den varnar, den är nyfiken, olika skäl..
Det bästa man kan göra, som jag tycker har funkat för mig, är att uppmärksamma ljudet så att hunden ser att man är med på noterna. Varje gång, så konsekvent man kan. Om den varnar kan den vilja varna tills du fattar att det är något där, och om man ignorerar helt så kan den börja känna lite "MENHALLÅ DÅ DET ÄR JU NÅN DÄR!". När min hund har voffat mot trapphuset brukar jag alltid säga samma sak: "jag vet, dom får vara där" eller dyl. Min hund betedde sig som TS valp när han var yngre (se mitt tidigare inlägg). Nu några månader senare bryr han sig inte längre, förutom enstaka gånger han kan voffa till en gång - jag tror det är när det är nån gäst som kommer in i trapphuset, dvs han är van vid dem som bor där.
#7 absolut finns det flera sätt att träna en hund på, man måste se källan till hundens beteende för att lösa det och ja valpar brukar låta mer än äldre hundar så det kan vara att de "växer" ifrån vissa beteenden beroende på vad som skapade beteendet.
Lite gammalt inlägg men ändå bra med tips om nån annan har samma problem :) Jag har en vovve som har väldigt lätt till skall, han är ju också avlad för det, något man får tänka på :) Jag gör som #7 typ bekräftar att ja det låter lite där ute, bra att du sa de men nu vet jag och tar på mig ansvaret. Men det är kanske olika med aveln? För min hund är avlad alarmhund, tror det aknske är skillnad på alarmhund och vakthund? För jag kan se när han skäller så kan han nästan som vilja hämta mig eller att jag ska gå först till det okända ljudet eller inkräktaren. som om hans ansvar är att skälla till sen ska jag vakta oss ^^ Sen tycker jag att det med tiden har blivit färre och färre ljud som han känner att han behöver varna mig för :) samt att han alltid skäller om nån knackar och jag är hemma, men om han är ensam och jag låser upp dörren så är han knäpptyst :)
#9 Ja, man lär sig ju analysera skallen med tiden känns det som, vad de olika betyder..
Min skäller aldrig heller när jag kommer hem, men jag är rätt övertygad om att han vet mycket väl vem det är utanför dörren, det kan de ju höra och lukta sig till. Min skäller knappt alls om nån knackar på eller om de bara skulle öppna dörren, men plingar de på ringklockan, då tar det hus i helskotta :D
"Alarm" hundar är ju också en slags vakthund fast med rösten, de brukar vara mindre men låta starkt som jackrusseln. Deras arbete har varit att säga till om okända ljud därför brukar de acceptera ljuden man visar är okej. Men om man pratar om vakt hundar som Rottweiler, Cane corso och presa canario till exempel är ju deras arbete inte slut när ljudet har gått därför är det viktigt att man visar att man inte kommer bli rånad bara för att man slappnar av och gör något annat.