Hur gör ni med lunch rastningen?
Hej jag har nu funderat och funderat över hur alla hundägare gör med att hunden inte får vara ensam längre än i 5 tim jag har funderat men kommer inte på något, kan ni snälla hjälpa mig. PS: vi har en katt också kan de vara till sällskap?
Man har antingen plats på hunddagis eller en dagmatte/husse som man lämnar hunden hos på dagarna, eller så har man någon som kan komma hem till en och rasta hunden, ev. åker man hem själv på lunchen och tar hand om det.
En katt kan visst vara sällskap men den kommer ändå inte rasta hunden…
Och det är inte bara rastning som behövs för hunden är ett flockdjur och starkt knuten till människor. Man kan inte räkna med att hunden ska kunna ligga ensam 8-10 timmar om dagen med bara en rastning mitt i.
Jag skulle inte skaffat hund om jag inte var hemma på heltid. Varför ha hund om man måste lämna bort den tio timmar om dagen.
Stolt ägare till tre La permer
#3 Det tycker jag låter lite hårt. Tänker du samma om att lämna barn på dagis osv? Själv är jag hemma heltid och skulle inte ha skaffat hund annars, men jag tycker inte man ska vara för snabb att döma människor som ordnar hundpassning på annat sätt.
#4 Ja jag var hemma med barnen tills dess att den yngsta var tolv.
Stolt ägare till tre La permer
#5 Det jag menar är att de flesta som skaffar barn har inte möjlighet att vara hemma mer en ett eller ett par år med barnen, sedan blir det dagis. De har ju ändå glädje av sina barn. 😊
Tack för alla svar men jag kan gå ut med hunden alla gånger förutom på lunchen så behöver inte lämna hunden 10tim på hunddagis
Räkna inte med att det funkar, särskilt inte om du skaffar valp och inte en vuxen omplacering. Det tog mycket tid och träning för mig att få till att min numera unghund är lugn när jag går hemifrån.
Finns ingen lag på 5 timmar.
Rekommendationen är 6 timmar, men ingen lag.
Är man borta mer än 6 timmar per dag anser jag att man behöver skaffa dagmatte ller ha hunden på hunddagis.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9, Instämmer! Dessutom är det många hundar som inte fixar att först vara ensamma tex fyra timmar, rastas och få lite tillsyn och sedan vara ensamma igen. Mina hundar har visserligen inga problem med att vara ensamma och är det sällan någon längre stund, men jag lämnar dem hellre sex timmar (men inte längre) på raken än 3 + 3 med rastning emellan.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag kommer relativt snart lämna min 6 månaders på hunddagis, där hon kommer att gå heltid. Hon kommer att få busa och leka med hundkompisar vilket jag tror kommer bli väldigt roligt för henne! Skulle aldrig skaffa hund o jag inte visste hur jag skulle lösa det på dagarna.
Kan man inte på något sätt ordna så hunden får gå ut var femte timma, så ska man inte ha hund. Då har man inte tid med en hund, eller så har man en hundvakt.
Egentligen är det var sjätte timme som gäller, men dom flesta hundar vill väl gå ut var femte timme.
#3 lite hård resonemang tycker jag oxå. En dag innehåller mer än 10 timmar. Glädjen du får med hunden resten av dagen då? Hunden far inte illa på dagis. Alla kan inte vara hemmafruar.
Jag råder till dagmatte så hunden får ut något av dagen.
Jag har 4 hundar och jobbar 6 timmar per dag, lite olika skift. Jag har ingen som tar ut dem när jag jobbar, de sover när jag är borta. Det är ju dock vuxna hundar allihop, 5, 8, 9 och 12 år gamla.