Aktivering av Schäferblandis?
Hej!
Snart ska det komma hem en jourhund till oss, antagligen en schäferblandis. Vi ser såklart jättemycket fram emot detta men tar gärna emot tips på olika aktiveringar både psykiska och fysiska.
Sen undrar jag också om det är någon som brukar ge sina hundar färskfoder och hur mycket det kostar, hur mycket man ska ge etc.
Tacksam för svar!🙂
Spår brukar vara toppenbra. Gå en liten bit rakt ut i tex skog, lägg ut belöning i slutet. Om hunden är ovan vid träning kan du lägga några godisbitar i spåret så att hunden förstår att det lönar sig att följa det.
Allt eftersom hunden blir duktigare och duktigare kan du göra längre spår, använda mindre godis i spåret, göra olika mycket svängar, gå på olika typer av underlag, låta spåret ligga olika länge innan du går med hunden osv.
När det gäller färskfoder så brukar man säga ca 2% av rekommenderad kroppsvikt per dag som utgångspunkt. Hur dyrt det blir beror på vilken sort man ger, vissa färskfoder är billiga, andra är extremt dyra. Jag har 2 hundar på ca 20kg. Den ena äter 600g per dag, den andra ca 350g per dag.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#1 Ja det brukade jag köra med min tidigare hund och det tyckte han var jättekul!
Hur är det med aktivering när hunden är under 1 år? Hunden som kommer fyller 1 i april, kan man köra agility (nybörjare, hobby stuk) och om man ska tex cykla med hunden och låta den dra lite, kan man göra det vi den åldern?
Brukar du ge blandat färskfoder dvs en del ben, en del organ, en del kött eller hur fungerar det?
Agility går absolut att köra, men kör i så fall på låga höjder, mer tunnlar och träna på att styra hunden än att hoppa runt. Att låta hunden dra skulle jag vänta med. Tänk också på att hunden mest troligt har större behov av att trötta ut hjärnan än att aktiveras mycket fysiskt. Därför är lydnadsträning och spår att föredra framför träning som till stor del drar upp stressnivån hos hunden. Även om det är en positiv stress (förväntan inför rolig träning osv) så kan för mycket av det påverka hunden negativt och hunden kan få svårare att komma till ro utanför träningsplanen.
När det gäller råa foder gäller det att skilja på barf och färskfoder. Färskfoder är helfoder (precis som torrfoder). I konsistensen är det som krossat kött och i det har det tillsatts vitaminer m.m. så att hunden ska få i sig allt den behöver. Det köps fryst, förvaras i frys, du tinar upp maten och serverar utan att tänka på mer än hur mycket hunden ska ha. Ska du istället barfa så är det att plocka ihop egen hundmat med kött, ben, organ m.m. Det gäller då att du har god kunskap om vad som är lämpligt att ge samt hur mycket hunden behöver av de olika sakerna för att må bra.
Det bästa alternativet brukar vara att först köpa ett färdigt färskfoder (finns i nästan alla djuraffärer nu och det finns många olika märken, sorter osv). Känner man att man vill testa att göra egen hundmat så kan man läsa på lite under tiden, prova att byta ut några måltider mot egenblandat osv.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#3 Okej tack för alla tips och råd!