Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 773 ggr
MuffinDigger
0

Skor om det är minusgrader?

Hej alla! Min lilla Memphis (Chinese Crested dog) får lätt ont i tassarna när det är kallt ute och det gör så hon helst inte går ut alls. Jag är väldigt mycket emot skor på hundar men jag undrar om det är den enda lösningen mot köldkramp i tassarna. Vad tror ni? Hur gör alla med de små tassarna?

Elsis matte
0

Jag rekommenderar hellre smidiga tossor än skor till hunden. Till min lilla hund som har problem dels med köldkramp, dels vägsalt har jag själv sytt tossor dels i fleece (för riktig kyla), dels Gore-Tex (mot salt). Finns också att köpa denna enkla typ av socka med kardborreband, testa!

Isalel
0

Min hund har ingen underull och hon får rejäla köldkramper i benen när det är kallt, har testat sockor på henne men inget vill riktigt sitta, så vi får köra fler och korta promenader när det är mer än -5 grader istället för färre långa :( Hellre sockor än köldkramp tycker jag om det funkar :) varken min hundras eller din hund är ju avlad för det här klimatet egentligen :) då får man ta till kläder efter väder ;)

MuffinDigger
0

Tack för svaret. Ska testa och hoppas på att Memme tycker det är hyfsat okej.

fridarebecka
0

Finns fleecefodrade tossor som är ganska smidiga 🙂 Jag använder också tossor på min ena hund om det är riktigt kallt 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
JoannaLi
0

För min räcker det ibland bara att lägga på ett täcke så att kroppen håller sig varm, då håller sig köldkrampen borta. Det är bara när det är riktigt kallt som jag måste ha tossor :)

Magrat
0

Jag hade, märkligt nog, en borzoitös som fick köldkramp även i plusgrader. Misstänker att det kan ha varit saltet. Hon fick helt enkelt ha skor på sig. Tyckte de skyddade bättre fleecetossor. Italienaren dock. Hon kunde inte bry sig mindre. Visst, hon har tjockt täcke på sig, men om tassarna fryser hon inte.

Jag rekommenderar skor av den lite tjockare typen med en sula. De satt i alla fall hur bra som helst på min Ivana.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Tisstassen]
0

Förra vintern när jag bodde i sälen med min lilla frusna vovve så fick han också sköldkramp :( men oftast räckte det med tunna tofflor och många gånger räckte det på 2 ben :) (han ville inte gärna gå när de va 4st på…)

tk1971
0

Hos oss är det bara människor som använder skor.

Odd
0

Jag sätter skor på Bobbys framtassar när han ska springa brevid cykeln, han landar hårt och eftersom det nästan är asfalt överallt slits trampdynorna upp så att de lossnar i stora flagor utan dem. Tycker inte alls du behöver vara emot skor på hundar. Krävs det så är det ett jättebra hjälpmedel för att de ska lida mindre och folk som argumenterar att "hundar är byggda för att tåla" inser inte att de är byggda för att tåla att gå på gräs, grus och sten. Inte salt, olja, tjära, glas, plast och allt annat skit som osar ut ur både snön och asfalten året runt. Det finns dessutom flera olika sorter att välja mellan, så du kan säkert hitta något som passar din hund! Jag använder mig av ett par med grövre sula från Hurtta och de sitter perfekt på Bobby, har dessutom reflex vilket alltid är ett plus ☺️

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

TheaV
0

En vän till mig som är hundfrisör blev överlycklig när hon hörde att vi hade skor på vår ena hund. Nu hade vi det för att hon var gammal och fick ont i tassarna av gruset ute, men min vän sa att hon varje vinter fick in hundar med trasiga tassar så alla hundar klarar uppenbarligen inte av kyla och vinterväglag med allt vad det innebär (salt osv.).