Funderingar om återkommande diarré
Förra veckan hade hunden vår en diarrénatt. Dvs bajsade inne. Han fick vila lite från maten och äta ris. Dagen efter bajsade han hårt igen. Två dagar efter fick han diarré igen. Dagen efter var han ok och bajsade fast. Tills på natten. Då han bajsade inne diarré igen. Och även natten till idag. Jag antar att vi har gått för fort fram med maten? Att det egentligen är en och samma bakterie/virus. När vi fastar honom helt böjar han kräkas för magen blir tom. Han blir även manisk på att hitta mat ute/eller äta hundbajs (vilket han inte äter annars). Vi har aldrig använt munkorg, så att sätta på det huxflux utan någon tillvänjning vet jag inte om det skulle funka. Han måste ju ändå få gå lite i gräs, så att han ska kunna bajsa. Han säger tyvärr inte till på natten. I natt spärrade vi av i förhoppningen om att han skulle säga till. Men han bajsade ändå i avspärrningen. Min man tycker vi ska lägga tidningspapper på golvet. Jag tycker det är bättre och typ sätta klockan och ta ut han på natten. Men min man tror att han vänjer sig vid att gå ut då och att det blir En dålig vana. Vad tror ni? Annars är han rumsren. Har ni något tips på skonkost för en hund som bara äter lamm annars? Han får ris, morot och majsvälling. Vad kan man ge mer? Det är väl vila för en magsjuk hund som gäller? Han är ju vrålhungrig och får ingen riktigt ro stackarn. Men det är väl bara för oss alla och stå ut…
Är det nån särskild anledning att han bara äter lamm?
Min skonkost jag har kört med när min valp var dålig i magen var överkokt ris ihopmosat med kokt kyckling eller kokt torsk. Ibland köpte jag burkar av RC Gastrointestinal (veterinärens "skonkost"). Fyllde på ibland med bara kokt ris+vatten för ren bukfylla. Men det var ju bara korta perioder, några dagar max.
Efter sista omgången med spyor/dålig mage körde jag även Fortiflora ett tag, oklart huruvida det har gjort gott eller ej.
Min hund har en markant bättre mage nu när jag bytt från Orijen torrfoder till Mush Vaisto iaf. Förr var det ofta lite löst,särskilt det sista som kom. Nu är det i regel bara små, ganska torra, kottar som kommer ut.
Vi misstänker en känslig mage och allergi/överkänslig mot kyckling. Så vi har hållit oss till lammprotein. Vi har provat att ge han lite gris, vilket har funkat ok, men vi vågar inte ge det mer än bara ibland/speciellt tillfälle.
Fortiflora har vi använt ibland också. Men har inte märkt någon direkt skillnad… Riset verkar komma ut i vattenform nu också på vovven….
Ger ni canikur? Det har fixat till min hunds mage vid diarré illa kvickt faktiskt. Sen har jag ju gett skonkost ändå så att magen fått jobba lugnt ett tag så att säga. Men gav canikur direkt så fort jag såg att han var dålig.
Har provat det innan. Men då funkade det inte jättebra tyvärr.
Fortsatt diarré inne i natt och i morse. Och han fick bara lite lite välling igår. Stackars hunden börjar bli tanig…
Jag skulle inte ge majsvälling till hund… Testa överkokt ris med torsk. På apoteket finns fler produkter mot diarré, jag tycker att Pro-Kolin fungerar bäst för oss. Och det kanske börjar bli dags med veterinärkontakt?
Han har ätit denna ris/majsvälling förut, så det vet vi att han tål. Men vi vet inte om han tål fisk. Så vill inte chansa. Riset har ju åkt rakt igenom nu. Vi ska prova canikur nu som sista utväg. Hjälper det inte får vi söka. Han är så stressad för att han inte får någon mat stackaren….snart äter han väl upp en katt i brist På annat….
Våm (ren våm, Mush) funkade kalasbra på Knut! Han var fruktansvärd i magen som valp och bajsade inne 4-5 gånger varje natt pga sitt dåliga torrfoder.
Då prövade jag ändå Pro-Kolin+, kokt ris, morotspuré och Attapectin också. Funkade bara 1-2 gånger av alla gånger.
Sen bytte vi till Vom og Hundemat och det funkar fantastiskt.
Det låter som att er kille skulle behöva ett riktigt bra foder i grund och botten. Om han äter ett sämre foder så kan man ju bara ta bort symtomen som följer med det. Så var det definitivt för Knut.
#9 skulle vara fint och prova likande foder. Men vi har faktiskt inte råd för tillfället. Men när vi blir liiite rikare så, absolut. Tack för tipset!
#11 Alright, tror vi lägger ca 800 kr i månaden på foder idag. Mer skulle vi inte ha råd med just nu tror jag.
Hur gammal är valpen, vad är det för ras. Har ni pratat med uppfödaren har fler syskon problem med magen.
800kr/mån? Det låter som ni lätt skulle ha råd med färskfoder. Jag ger mush och det kostar ca 1200kr/mån iofs, men det är betydligt dyrare än vissa färskfoder. Och min unghund väger ca 35kg, hur stor är er?
#14 60 kg, skulle behöva äta mer än 1kg om dagen om jag förstod utfodringstabellen rätt…
#13 det är en unghund, 21 månader. Han funkar helt ok på sitt vanliga foder egentligen. Men han hittar ofta olämpligt bajs och matrester ute och smaska i sig. Idag har han bajjsat hårt (men slemmigt). Men tro tusan jycken fick tag i ett äckligt kycklingben ute. Fick nog ut halva bara. Så diarrén kommer väl tillbaka… Vi bor typ i en soptipp känns det som. Måste hårdträna "inte äta hittat käk ute". I mängden av allt annat som måste tränas.,… (Ursäkta gnället, är trött och frustrerad och vet inte hur träningen ska gå ihop riktigt).
Jag skulle sätta munkorg på hunden, för det där kan bli riktigt farligt. Tillagade ben kan flisa sig och skada tarmarna och det finns idioter som lägger ut mat med glykol eller krossat glas. Det kan resultera i dyra veterinärkostnader och död.
Knut äter också skit och allt möjligt konstigt han hittar, så munkorg på. Rekommenderar min då man kan sätta i en plastbit längst fram, så även om de trycker ner nosen i något är det svårt/omöjligt att få tag på det. Man kan ge godis med den på. Absolut enklast från undersidan.
Att skaffa munkorg tycker jag är super, för istället för att man ska behöva oroa sig, bokstavligen stirra på hunden eller bli arg kan man ta det lite lugnt samtidigt som man kan träna "nej".
Som 17 tog upp skulle även jag tipsa om munkorg. För att slippa att den får i sig farliga rester/fynd ute.