Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 3340 ggr
[SweetSunday]
0

Hantera stress hos hund - Magkatarr

Har tidigare delat med mig av min unghunds matvägransproblematik. Idag hörde jag av mig till veterinär eftersom han sedan ett tag tillbaka har fått problem med kräkning och illamående (kväljningar, uppstötningar osv). Hon tyckte det lät som magkatarr och jag har fått Andapsin utskrivet åt honom som vi ska börja med för att se om magen ger med sig och aptiten med den. Samtidigt kommer han avmaskas ifall illamåendet skulle bero på det. Samtalet fick mig dock att börja fundera på om det var något mer som orsakat magkatarren än matproblemen. När jag läste på om att stress kan vara en bidragande faktor till magkatarr började jag fundera och insåg när jag läste på om indikatorer på stressad hund att en hel del stämde in på honom. 

Enligt "googlingar" kan beteenden som:

* Överdrivet dragande i kopplet
* Okontaktbarhet och problem i hundmöten
* Överdrivet nosande i stressfyllda situationer
* Överdrivet slickande på tassar
* Svårt att koppla av 
* Gnällig och pipig
* Dålig koncentration
* Skakig
* Aptitlöshet eller överdrivet ätande
* Vägra ta godis

Vara indikatorer på stress (fanns alltså fler beteenden), men det är dessa jag känner igen att jag reflekterat över när det gäller min hund. Han slickar och biter rätt mycket på sina tassar (han gör det just nu och har hållit på ett ganska bra tag exempelvis). Han har tidigare kunnat gå fint i koppel och han vet vad som förväntas egentligen (han kan då och då), men han har blivit extremt dragande numera och när jag stannar och väntar in att han kommer tillbaka till mig får jag numera göra det var femte meter (detta stressar honom också då han ofta börjar gnälla vid sådana tillfällen). Det känns som hundmöten går sämre och sämre istället för bättre och bättre (tidigare kunde han stanna och titta och dra mot hunden, nu gör han nästan utfall (fast inte av aggression utan för att han vill fram och hälsa NU)). Han är en hund som älskar att nosa, men det är skillnad på hur han nosar på våra skogspromenader och hur han gör det i stressigare miljöer såsom i stan (han kan gå fint och lyssna kortare stunder i stan, men blir han trött så börjar nosandet och att han slänger sig efter barnvagnar, rullatorer, hundar, resväskor och allt annat som rör sig lite konstigt). 

Hemma är han väldigt lugn och sover mycket (leker dock ibland och tuggar på sina tugghorn och så), jag upplever honom inte stressad hemma förutom det faktum att hans skällande på ljud (bor i lägenhet) har börjat tillta igen (han hade problem med detta förut men han hade vant sig vid ljuden … trodde jag… han var iallafall tyst och reagerade mindre på ljud under någon månad), samt att han när han sover vaknar och tittar efter mig så fort jag rör mig så mycket som 10 cm (samt följer med mig om jag ex. går på toaletten fastän jag endast bor på 35 kvm så vi är ju aldrig långt ifrån varandra).   

Gnällig och pipig är han ofta. När någon som hälsat på går, när jag kommer hem efter att ha varit borta (fast han är lugn när han är ensam, det är just hemkommandet som är stressigt då han också hoppar och flämtar, vilket jag sett när jag skypeat med "honom" att han inte gör när han är själv), när vi går ifrån en hund som han fått leka med, när det går förbi en hund utanför fönstret, när han vill fram till andra hundar, när han inte vill sitta still (typ när vi tränar passivitet), ibland av ingen uppenbar anledning (som jag kan komma på… kanske uttråkad eller något, fast han aktiveras vad jag skulle säga var lagom) OSV. Han skakar bland annat vid hundmöten och när han inte vill sitta still. Har upplevt att han ofta har dålig koncentration när han i klickerträning exempelvis gör alla trick han kan gång på gång utan att över huvud taget vänta på vad jag tänkte be honom att göra och sen fort ger upp när han inte får belöning av dessa självvalda trick efter att ha gjort allt han kan i 30 sekunder. (Ibland fungerar dock klickerträningen klockrent, men ganska ofta blir det den här stressade varianten.)

Aptiten har jag ju redan nämt är ett problem och de dagar han inte känner för att äta kan han också vara mycket tveksam till godis.

Så efter en mycket lång text… Tycker ni han låter stressad? Har ni haft en stressad hund? Vad gjorde ni åt det? Vilka åtgärder kan jag göra för att minska stressen? Har ni haft en hund som fått magkatarr pga stress? Hjälpe läkemedel då och täta måltider eller kom katarren tillbaka på grund av fortsatt stresspåslag? Gärna mycket egna erfarenheter. Kan ju vara så att han bara är en typisk unghund, men just eftersom han verkar ha fått magkatarr började jag ju undra 🤔

[SweetSunday]
0

Han slickar också mycket på mattor och lakan och sånt… Vet inte varför han gör så?

[SweetSunday]
0

Å andra sidan kanske han också blir stressad av att ha ont och gastriten gör att han har ont i magen? Så han kanske blev stressad av magkatarren och inte fick magkatarr av stress?

hemul
1

Sånt där tycker jag är ursvårt. Vad är hönan och vad är ägget? Stressad eller understimulerad? Eller både och? Eller bara magen?

Jag skulle nog avvakta lite och se om medicinen gör att det blir bättre. Påbörjar du flera grejer samtidigt är det ju svårt att veta vad som hjälpte.

Basunen
0

Hur gammal är hunden? Låter till viss del likt vår unghund. Förra hösten, när han var runt 9 mån hade han också lättare magkatarr; drog på sig olika infektioner, mkt slickand. Han var stressad samtidigt full av energi. Nu, snart ett år senare verkar han stressad igen. Dels i hundmöten, nosande, vill inte äta ibland. Tror det handlar en del om hormoner för hans del.

[SweetSunday]
0

#3 Låter smart att börja i ena änden först så man vet vad det är som faktiskt hjälper 🙂 Tack!

#4 Han är 7,5 månad och har absolut börjat komma in i könsmognad, så nog kan hans stressade beteende bero på hormoner 🙂 Fördelen med det är att det ju som tur är borde gå över med åldern när han har vant sig och anpassat sig till hormonerna 👍

[kinjelooo]
0

Jag har levt med en stressad unghund, som visade samma beteenden förutom magkatarr då. Jag började då ge MaxRelax från Trikem, drog ner på stressande aktiviteter med mycket fart och fokuserade på nosarbete och kontaktövningar. Nu ca 8 månader senare har jag en väsentligt lugnare vovve, som klarar av mycket mer mentalt när det gäller nya miljöer osv. Slappnar av bättre och återhämtar sig från stressen mycket fortare. Har slutat ge MaxRelax för en vecka sedan.

[SweetSunday]
0

#6 Vad kan anses som stressande aktiviteter? Vi är mycket ute och rör oss i skog och mark, jag går ju så det är ju relativt långsamt tempo, men han är ju lös och springer omkring mest hela tiden (jag upplever honom dock inte som stressad i skogen, han verkar bara ha väldigt kul). Nosarbete gör vi lite grann, då vi övar uppletande av leksak i skogen och sådär, men har precis börjat med viltspår på unghundskursen och jag har tänkt gå vidare kurser i viltspår i vår. Så nosarbetet är på gång. Kontaktövningar samt enkla övningar som koppelgående samt sitt, ligg och stå gör vi (övar just nu in handtecken på dessa) i olika miljöer, men kanske blir stressat i stadsmiljö och liknande? Har tänkt att vi behöver öva på stadsmiljö då han blir mer stressad där men vi kanske snarare ska undvika det för tillfället? Upplevde du resultat från MaxRelax? 

Har även sett preparatet iHarmoni, har någon nån erfarenhet av detta?

[SweetSunday]
0

Har faktiskt köpt MaxRelax nu för att testa. Blir ju svårare att veta om det är andapsinet eller det som hjälper då, men huvudsaken är ju att något gör det 🙂

Elsis matte
1

Tänk på att stress inte är en egenskap, utan ett tillstånd hunden hamnar i pga att den blir utsatt för stressorer, inre eller yttre. Olika individer är olika lättstressade men det är inte hunden i sig som skapar stressen. Med tanke på hans ålder är det troligt att hormoner spelar in, och jag skulle ha lite is i magen innan jag själv blev uppstressad över situationen. Hormonpåslaget går i vågor så det kan vara bättre om några veckor igen. Sedan är ju all typ av fysiska problem stressorer, illamående såväl som smärta och klåda stressar hunden. Så även om han fått magkatarr pga stress kan denna i sin tur upprätthålla stressen.

[SweetSunday]
1

#9 Är medveten om att stress inte är en egenskap (tur det! Hade ju varit tråkigt om stressen inte gick att förändra eller ta bort) 🙂 Men har svårt att se vad det är som gör att han är stressad (har svårt att hitta stressorer med andra ord). Vi tränar en del men inte på en nivå han inte borde klara av, vi upprepar saker han redan kan i hög utsträckning och fokuserar på att det ska vara lätt att göra rätt. Så vet inte hur jag riktigt ska minska stressen i vardagen och samtidigt kunna tillgodose hans behov av mental och fysisk stimulans…

Jag är nog inne på att han ganska troligt började få känslig mage redan som liten då matproblemen har hängt i sedan han kom hem till mig. Gissar att hans matvägran då i början hade med något annat att göra (han är en mycket envis individ med egna åsikter så kan mycket väl vara så att han försökte få mig att ge honom något godare eller liknande då alternativt att han som valp säkert hade mindre aptit pga av flytt och sånt (dvs tillfällig/akut stress som alla valpar utsätts för när de flyttar från sina syskon och sitt hem. Han var dessutom tvungen att flytta igen ca 2 veckor efter att han kommit till mig då både han och jag flyttade hem till mina föräldrar över sommaren. Så han utsattes ju för stressorer när han var liten. Vi flyttade tillbaka hem till mig 3 månader senare, vilket också stressade honom.)). Denna matvägran kan ju ha lett till att hans mage gör ont och blivit känslig och som du skriver att detta i sig är stressoren som sedan bidrar till att magproblemen bibehålls.

[SweetSunday]
0

Angående att jag köpte MaxRelax var att jag tänker att oberoende om stressen är akut eller kronisk så kan han ha gjort slut på sitt serotonin i hanteringen av den stressen och det kan vara värt att fylla på med tryptofan för säkerhets skull, eftersom det inte är något som är farligt att ge 🙂

StellaAG
0

Jag tycker att det låter som att han är stressad. Det kan ju vara så att han har galet mycket hormoner i kroppen plus att han som individ kanske är högtempererad. Vad är det för ras? Jag skulle nog se över vardagen och ta bort alla stressorer för en tid och bara planera in stressfria aktiviteter. hur ser en typisk vecka ut för er?

[Forest]
0

Jag orka inte läsa hela ditt fina inlägg. Har lite svårt med läsa långa texter så ta det inte personligt :)

Vi har med en med stress-magkatarr. Det första vi kolla över var maten då hon var 6 mån när hon kom så vart det foderbyte man bör veta att har hunden problem med magen så tar det lite tid att göra foderbyte. Här vart det en tesked att börja med som sen ökade lite i taget när man såg att hon tålde maten. Jag har även märkt att det har hjälp oss att ge en maldtuggpinne med virad kyckling runt när vi går och lägger oss. Då är magen mycket bättre på morgonen och hon äter då sin frukost. Vi ger foder utan majs då vi märkte att majs inte är bra till stressad hund. Vi ger både torrfoder och färskfoder nu får dom färskfoder till frukost för magen o dom äter det. Sen är det torrfoder acana som vi ger.  Många säger torkad nöt lunga är bra då det suger upp magsaften, men våran hund (med magproblem) blir helt kass i magen av det så vi har ger inte det. Annars är det ett bra tips :) 

Men kolla över maten sen tycker jag man bör verkligen kolla upp det hela hos veterinären så det verkligen inte är andra fel. Jag tänker på halsmandlarna dessa kan spöka med. Lycka till :)

[SweetSunday]
0

#12 Han är en Tollare, så en ganska högaktiv ras. Hans syskon ligger också högt i energi men upplever dem inte alls som stressade så det känns ju som att det är miljön och vardagen som stressar honom på något sätt (alternativt att han blir stressad av att han har ont i magen av magkatarren). En vecka hos oss för närvarande (vi har precis börjat arbeta mer aktivt med passivitet och miljöträning):

Måndag: Klickerträning hemma (ca 3 minuter per omgång och mellan 5-10 gånger på en dag beroende på hur mycket plugg jag har). På kvällen: passivitetsträning på brukshundsklubben.

Tisdag: Skogstur på ca 1,5-2 h. Vi övar sitta kvar, ligga kvar samt inkallning. Annars busar vi mest runt och upptäcker skogen.

Onsdag: Kort, kravlös tur i skogen på förmiddagen. På kvällen passivitet på brukshundsklubben. Kanske 3 klickerträningssessioner á 3 minuter.

Torsdag: Miljöträning i stadsmiljö (koppelgående, sitt-ligg-stå-övningar). Miljöträningen är kanske i 15 minuter (sen blir han trött och går då upp i stress). Men i samband med det åker vi även buss (då han är jättebra på att slappna av, bussar är han van vid), alternativt går vi till stadsmiljö. Förutom detta leker vi lite utanför lägenheten och övar några inkallningar.

Fredag: Skogstur på ca 1 timme med inkallning och sitta/ligga kvar-övningar. Passivitet på brukshundsklubben. Kanske 3 klickerträningssessioner á 3 minuter.

Lördag: Skogstur på ca 1,5-2 timmar då vi tränar uppletande av leksak.

Söndag: 2,5 h unghundskurs. Dit åker vi antingen bil eller tåg (åker bil med en kompis, så ska hon inte dit blir det tåg) och det blir automatisk miljöträning när vi är på centralstation.

Koppeltränar gör vi i stort sett alltid till skogen, till bussen och till de flesta andra ställen vi ska till. Men oftast bara kortare stunder. Kanske koppelträna 100 meter sen "fri lek" i koppel i 300 meter, sen koppelträning i 100 meter osv.

[SweetSunday]
0

#13 Har funderat på att byta ut MUSH och börja barfa. Ska höra av mig till en kunnig person idag och se om hon har några förslag för barfupplägg för just hans fall och se om det hjälper. :-)

StellaAG
0

Okej, hur länge har han varit stressad? Om det bara är typ senaste veckan så kan det ju bero på smärtan i magen. Men å andra sidan så verkar ju hans magkatarr ha uppstått av stress sedan innan, om jag förstod dig rätt? Oavsett så är det ju viktigt att få bort stressen, annars kan ju inte magkatarren försvinna :) Jag har alltid haft "stressiga" raser så jag har verkligen djupdykt i det här med stress hos hund. Här är mina tips: 

- För och främst: att springa lös i skogen kan vara superstressande! Ser att din gör det 4 gånger i veckan, och länge varje gång. Vissa individer fungerar det hur bra som helst med, men med andra inte alls. Deras jaktbeteenden sätter igång: när de tar sats och springer runt så frigörs massor av stresshormoner. Det blir ungefär som att kasta boll. Efter en timme lös i skogen så kan en hund behöva 2-3 lugna dagar för få ner stressnivån igen. 

-  Man måste skilja på passivitet och avslappning! En hund som sitter stilla är passiv, men den kan vara på helspänn inombords. Jag brukar massera mina hundar och se till att de nästan somnar, för först då vet jag att övningen har hjälpt. 

- Spår, spår, spår! Kasta ut foder på gräs, lägg ett spår, träna nose work. Tar ned stressen på nolltid (vid uppletande så kopplar många hundar bort nosen, istället rusar de bara runt tills de hittar föremålet).

- Undvik lek med andra hundar och hälsa aldrig på hundar på koppelpromenader. Träna på att slappna av kring andra hundar istället. 

Just det där med att springa lös i skogen tycker jag är superviktigt. Första gången jag hörde det tyckte jag att det var skitsnack, men efter att jag provade att sätta koppel på min hund i ett försök att ta en lugn promenad i skogen insåg jag hur pass stressad han var… Så man kan begränsa lösspring till kanske 1 dag i veckan, och då bara en kortare stund!

[SweetSunday]
0

#16 Jag är inte säker på vad magkatarren kom ifrån ifrån början. Han har ju varit kinkig med maten ända sedan 8 veckors ålder och man brukar ju säga att valpar kan äta dåligt pga av stressen att flytta till nytt hem. Jag gissar att stressen gjorde att han inte ville äta och att det i sin tur har gjort hans mage orolig. Stressen nu bibehålls troligen av magproblematiken samt möjligen det du säger att han har en stressande vardag. Jag vet inte exakt hur länge han har haft ont i magen heller… Han har ju haft dålig aptit hela livet och han kan mycket väl ha haft ont i magen i längre än en vecka. Lite stressad har han varit ända sedan jag flyttade hem åtminstone (i ca 3 månader), men det har gradvis ökat och hundmöten och alla andra situationer där jag märker av stressen blir värre och värre.  

Jag vill så småningom göra viltspårsprov och sådant med honom, men måste ha lite mer kunskap kring spårande och spårläggande innan jag vågar mig på det (vi ska gå igenom det mer på kursen), då jag inte gjort detta förut (han är min första hund). Nosework har vi testat och det vågar jag mig nog på på egen hand, måste bara köpa sån där lukt man ska använda!

Vi är ju som du sa ute i skogen väldigt mycket, delvis för att jag själv älskar skogen och delvis för att han tycker det är kul. Har du andra tips på aktiviteter som jag kan trötta ut åtminstone huvudet med? Eller betyder lugna dagar att han inte ska göra i princip något alls (typ bara vara inne och gå ut på korta kissrundor)? Han sover visserligen väldigt mycket när vi är hemma så det är väldigt sällan han "går i taket" på grund av för lite stimulans så kanske skulle han må bra av 1-2 totala vilodagar i veckan? Kan även dragkampslek och sådant vara stressande? Han inbjuder nämligen ofta till det och funderade på om vi bara kan gå ut och leka de dagar vi inte är i skogen då? Hur mycket fysisk aktivitet behöver en unghund av hans typ och när blir det då för mycket? (Eftersom jag drog slutsatsen att det till stor del är den fysiska aktiviteten som får igång jaktbeteendet?)

Vi leker väldigt sällan med andra hundar och han får inte hälsa på promenader mer än någon gång i månaden eller så (när vi träffar han syster får de dock leka, men det sker ganska oregelbundet). Funderade till och med på om han borde få leka mer eftersom andra hundar kanske blir lite för speciellt när man aldrig får träffa dem? 

Han har väldigt svårt att slappna av i närheten av andra hundar. När vi tränar passivitet på klubben är vi minst 75 meter ifrån de andra hundarna och han gnäller och piper ändå? Klappar, kliande och liknande gör inte så stor skillnad… Hur kan jag öva upp detta? Även inne i stan där han lätt kan ligga still om jag är passiv så är han alert och tittar mycket, men inte gnällig som i närheten av andra hundar.

Han är ganska bra på att använda nosen både när vi leker kurragömma och när jag gömmer leksak (jag gömmer den så pass svårt att han oftast inte kan leta bara genom att använda ögonen) :-)

Just träning av avslappning (eller passivitet) känns det som att vi behöver jobba jättemycket på så alla tips är uppskattade! Speciellt har jag märkt att nu när vi tränar är det kanske lite för kallt för att sitta utomhus, för det känns som han börjar frysa ganska fort trots att vi har en filt att sitta på. Så tips om passivitetsträning vintertid tas också tacksamt emot! Tack så jättemycket för dina svar!

StellaAG
0

Vi är också i skogen väldigt mycket (det är väl nästan själva meningen med att ha hund!), men med skillnaden att jag har koppel eller dragsele på mina hundar. Ibland är de lösa men inte alls ofta. Anledningen är att när de är lösa så rusar de runt som galningar, och då sätter hela stressmaskineriet igång i kroppen. De känner inte när de blir trötta utan kör bara på.  När vi kommer hem så är de så "uppe i varv" i kroppen att det tar tid för dom att slappna av, och dagen efter brukar de också vara stressiga. 

Lugna dagar här hemma har vi 2 dagar i veckan, då tuggar de köttben och så tar vi en lugn koppelpromenad på ca 1 timme. Sen jobbar de alltid för sin mat (kastar ut foder på gräsmattan eller lägger i aktivitetsboll). 

Det är inte den fysiska aktiviteten i sig som drar igång stressen och jaktbeteenden, tvärtom! Fysisk aktivitet är jätteviktigt, men rätt fysisk aktivitet! Det är stor skillnad på att springa lös i skogen eller kasta boll i en timme, jämfört med att gå en lite mer "uppstyrd" promenad i koppel. Nu är ju din hund för ung för det, men längre fram så är viktmanchetter, klövjeväska och dragsele superbra fysträning som inte stressar. 

Men självklart så måste ju hunden få ha kul också! Vi kör lydnadsträning och då kampar vi som tusan, och kastar boll. Men det är en kort stund (3 min x 3 ungefär), typ 4 dagar i veckan, innan långpromenaden. 

Alltså det där med andra hundar är ju svårt. Min unghund på 8 månader skrek som en galning och levde om i kopplet när vi passerade en hundgård idag, omöjlig att få kontakt med. Men mkt sånt försvinner ju tack gode gud med åldern! 

Har du provat "ryggsäcken" som avslappningsmetod?

[SweetSunday]
0

#18 Precis så är min också, skriker och drar i kopplet för allt han är värd när man ser andra hundar. 

Okej, har funderat på att testa Canicross och att cykla med honom utöver spårandet. Kommer kanske lära honom själva tekniken (typ, inte vara rädd för cykeln osv.) efter jul men det andra vill jag vänta med tills efter röntgen. Uppstyrd promenad i koppel är utmanande med honom, han drar ungefär på samma sätt som om vi skulle träna Canicross iallafall 😃Vi tränar koppelgående men bara korta stunder, mentalt orkar han inte gå fint en hel promenad 😛

Min äter inte så mycket mat alls för närvarande, han erbjuds ben, men vill oftast inte ha (pga magkatarren I guess) så han är lite svåraktiverad med just mat 😕

Han brukar få sitta mellan mina ben och jag håller i honom när han vill rusa fram till hundar, men vi gör inte ryggsäcken på rätt sätt nej (det när man ska locka hunden att på egen hand sätta sig mellan benen med godis)… Han är svår att motivera med godis i vanliga fall (ibland är han sugen, men oftast inte), och i stort sett omöjligt med en så svår störning som en hund är för honom… Hans intresse är då långt ifrån godis 😛 Men det hjälper lite att sätta sig bakom honom på huk och massera hans bröstkorg, då blir han något lugnare… men inte lugn 🙂

När vi har varit i skogen sover min när vi kommer hem, han är väldigt bra på att lägga sig ner och vila inomhus 🙂 

Idag har han hittills ätit sämre än igår. Han har sedan jag börjat med andapsin ätit något bättre (då har han kunnat tänka sig äta tillagad köttfäs samt någon kycklingvinge (rå)), men idag har han ätit 1,5 knäckebrödsskiva, bara för han inte ska bli tom i magen. Fortsätter han såhär få jag nog åka till veterinär och göra en mer ingående utredning av honom… Han mår ju så dåligt när han inte äter och får ganska fort kväljningar 😕