Hjälp! Är min hund parad?!!!
Jag har en blandrastik som är bara 18,5 månader. Just nu löper hon 2:a gången. I kväll hade jag min mammas kastrerade hane här och när jag hör ett tjut från vardagsrummet springer jag dit. Då är det hanen som tjuter, för de sitter i hop!!! Han har inga testiklar kvar, men han är en omplacering så vem vet…nu undrar jag, kan de "sitta ihop" utan att hanen fått utlösning? De är goda vänner dessa två hundar och något liknande har aldrig hänt förut.
En kastrerad hund kan inte göra en tik dräktig.
Det är så kastrering fungerar. Spermier produceras i testiklarna - ryker dem så finns inga spermier.
Om han nu är ordentligt kastrerad. Han är inte kryptorchid eller, alltså att en kula kan vara i buken? Vet ni att han är HELT kastrerad?
Hur länge sen är det hanen blev kastrerad? Ett tag efteråt är han fortfarande fertil, är det 6 mån kanske?
Nej vi vet inte 100% så här efter fullbordat faktum. Uppfödaren sa att han bott hos en gammal man som avlidit så han kom tillbaka till kenneln. Uppfödaren sa att han var kastrerad och han har verkligen inga testklar, inte som syns alls. Men uppfödaren var lite knepig, bland annat skickade hon aldrig hans papper som hon lovat. Så om han nu har parat min hund, då måste han ha dolda testiklar?! Det känns så hemskt för min tik är så ung, jag vill inte att hon ska ha valpar, ännu i alla fall.
#3 Hör av dig till en veterinär och diskutera frågan. Abortspruta är definitivt ett alternativ om det behövs :)
Han behöver inte ha testiklar för att para, han kan ha könsdriften ändå men om han är krypt så finns ju risken att tiken kan bli dräktig.
#3 Ja :) jag ska ringa imorgon till veterinären. Det kanske är bäst att räkna med en abortspruta. Tack alla för råden!
Ok, kan ju uppdatera vad som hänt. Jag har pratat med veterinärstationen idag. Hon sa att de kan sitta ihop även om han är kastrerad, vilket han troligtvis är med tanke på hans allmänna beteende. Så det vat skönt!
#7 Jag skulle för säkerhets skull göra en veterinärundersökning för att se om han har en testikel i buken. Är han krypt (som det kallas när en testikel inte 'trillat ner') så kan han fortfarande göra henne dräktig.
De behöver inte bete sig annorlunda än vanliga kastrater om de har en testikel i buken.
Vad konstigt. Hur fasiken kan hunden öht få stund utan sina testiklar?
#9, Svällkropparna är ju kvar och kan reagera. Dessutom produceras fortfarande en liten andel testosteron i binjurarna. Däremot är hunden givetvis inte fertil (såvida den inte var krypt och den har en testikel i buken men då är den ju inte kastrerad egentligen). En testikel i buken har sällan funktionsdugliga spermier då de är känsliga för rätt temperatur - därav läget i pungen som kan reglera den. Det är för varmt inne i buken, helt enkelt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Har aldrig hör att en man skulle kunna efter att ha blivit av med testiklarna. Men det kanske är annorlunda med hundar.
Hundar har penisben, så de är inte beroende av erektion på samma vis som människor. Men lite hormoner måste han ju ha kvar eftersom intresset uppenbarligen finns 🙂.
Krypta hundar (eller andra djur/människor) är sällan fertila om de inte har en andra testikel på sin rätta plats. Det blir helt enkelt för varmt inuti kroppen för att spermierna ska trivas. Jag skulle säga att risken är försvinnande liten att hon är dräktig. Med största sannolikhet är det ju dessutom som uppfödaren sa att han är kastrerad, och då är risken noll. I TS läge skulle jag inte utsätta tiken för riskerna som en abortspruta innebär.
Det är inte penisbenet som gör att de fastnar…
Nej, det är sant!
Det låter ju mera som om hunden är steriliserad och inte kastrerad? Men utan testiklar kan han inte få avkomma! Om hunden varit kryptorchid och blivit kastrerad så har kirurgen gått in i buken, letat rätt på den saknade testikeln och tagit bort den.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
#13 Inte kulorna heller ;)
#15, Problemet är ju om kirurgen inte tagit en eventuellt felliggande testikel - å andra sidan kan jag inte tänka mig en normalt funtad veterinär som enbart tar testikeln som befinner sig i pungen. Det är förmodligen oftast just för att få bort testikeln i buken som man kastrerar krypta hundar.
Om hunden ens varit krypt från början, vill säga.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ja, tack så mycket för alla intressanta och hjälpsamma kommentarer! Med detta i ryggen kommer jag nog att luta mig mot sannolikheten i det hela. Att han troligast är kastrerad eftersom båda pungkulorna är borta. Och hans beteende, för en okastrerad hane är inte så lugn i sällskap med en tik i höglöp, det hade ju inte gått att ha dem i samma rum ens, men det har varit väldigt lugnt. Förutom att HON velat leka och gett honom inviter :)