Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1386 ggr
Rimmaren
0

Släthårig och strävhårig vorsteh

Jag som bara kan få för mig att tänka på vad det är för skillnad på 2 raser, hur en ras är i temperament, hur mycket pälsvård en ras kräver och hur vaktig en annan hund är… nu har jag visst börjat fundera över vad som är skillnad på strävhårig och släthårig i temperament, storlek och pälsvård. (: Vilken av dem passar bäst till drag eller jakt? Hoppas någon med erfarenhet kan svara (:

JoannaLi
0

(Har ingen egen, men blir förhoppningsvis nästa hund, så… 😊 )

Temperament: Min uppfattning är att den korthåriga är lite mjukare än den strävhåriga, men de är fortfarande tydligt samma ras (till skillnad från t.ex. labben).

Storlek: har inte uppfattat någon storleksskillnad.  

Pälsvård: tja… Ingen märkbar på vardera variant, vad jag vet, men den strävhåriga kanske kräver något som jag inte uppfattat. 

Drag: Är nog ingen större skillnad. 

Jakt: Korthåriga är lite mjukare, lite mer "allroundhund" (pga att den är sötare, är min tolkning, så den har "sällskapshunds-ifierats liite), kanske lite mer av en "pajas" (men vi snackar småå skillnader nu), strävhåriga är jaktmaskiner, något skarpare.

oh-la
0

är tanken att du ska jaga med hunden? oavsett hårlag är det en jakthund, och båda är avlade för jakt. jag kan personligen tycka, precis som med andra hundar avlade för ett syfte (ex. bordercollie som ska valla, och där det avråds från att köpa om man inte ska just valla), att man ska kika på andra raser om man inte är intresserad av det hon hunden ursprungligen är avlad för. precis som med andra raser avlade för ett specifikt syfte urlakas hela rasen sakta när den blir med "sällskapshund". för att en jakthund ska kunna göra det den är till för krävs att det är en hund som är avlad för det. jakt är ett arbete som inte vilken hund som helst kan släppas på.  tyvärr är jakthundar en grupp hundar som man verkar ta ganska lätt på gällande faktiskt användning och ursprungligt syfte, vilket gör att det blir svårare och svårare att hitta hundar som faktiskt fungerar till jakt så länge som man inte siktar in sig på de rena jaktmaskinerna, typ gråhund eller jämte. att hitta en fungerande jaktlabrador som faktiskt jagar är inte enkelt! 

gällande övriga frågor skiljer sig inte den strävhåriga och den korthåriga åt mer än just att den korthåriga tråkigt nog blivit lite mjukare, samt pälsen då.

jag har erfarenhet av de strävhåriga just i jaktsammanhang. fantastiskt trevliga hundar, och fina, mångsidiga jakthundar som trots att de i första hand är fågelhundar går att träna på både vildsvin, visst småvilt och älg! jag skulle gärna ha en som nästa hund, och den står högt på listan, om markerna min man jagar på får in mer gris.