Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 873 ggr
Rimmaren
0

Hjälp med hundras val

Nu ska ni ännu en gång få läsa ett "hjälp med hundras val" inlägg till ;) Min längtan efter hund har blivit för stor nu! Min senaste hund, en schäferblandning, dog för ungäfer ett år sen. Hon va mycket krävande och aktiv. Nu söker jag en hund i ungäfer liknande storlek, men en mindre krävande. Dom ända hundraserna jag har erfarenhet av är schäfer och DSG. Och jag har bara haft en Egen hund, alltså den jag nämnde innan. Hur min vardag ser/såg ut (iaf når jag hade hund) : *vaknar 7 och en 30 minuters promenad på morgon. *Cyklar/går till jobbet som ligger 5 minuter från mitt hem kl. 8.30 och kommer sen hem på rasten vid kl 11. Då får hunden ingen riktig motion, men aktivering i 15 min. * Sambon kommer sen hem kl 15 och går en timmes promenad+ aktivering. *När jag kommer hem kl 16 vilar jag ett tag, sen blir det antingen en joggingtur eller en cykeltur och när det går så blir det en skidtur. *Kl 19 går vi en till "normallång" promenad. *sedan en sista kisstur vid 22. Tre dagar i veckan tränar vi agility (på hobbynivå), och när vi har ledighet åker vi till mina föräldrars stuga i Jämtland och fjällvandrar. Så här kommer en vardag UNGÄFER se ut med hund. Min och sambons önskemål på ras: -Låg jaktinstinkt -någorlunda lättfostrad -Inte mindre än 45 cm i mankhöjd -hund som går ut i alla väder och orkar långt Finns det någon ras som skulle passa oss? Skriv gärna isåfall! (:

Isalel
0

Svensk Lapphund?

Rimmaren
1

#1 har inte finnen ganska mkt jakt i sig? Rätta mig om jag har fel!

Isalel
0

Vet inte hur stor skillnad det är på de svenska och finska lapphundarna? Har två svenska lapphundar på området varav den ena har noll jaktlust och väldigt följsam medan den andra är lite rymningsbenägen (vet dock inte om det är jaktlust som utlöser det eller inte). Men ena ägaren är aktiv just i agility och dom samarbetar väldigt fint ihop. Är inte frusen eller ”klen” i kyligt väder heller så fjällturer borde inte vara något problem :)

tiger tok
0

Västgötaspets Collie Schnauzer Münsterländer

lizton
0

Eurasier? Den hänger med på allt, men är inte lika krävande som en brukshund. Enkel pälsvård. Pälsen torkar snabbt efter regn, smuts rinner av och pälsen tovar inte. Borsta en gång i veckan. Typiskt är att de går runt leriga pölar istället för att kliva i dem. Du behöver inte bada hunden särskilt ofta och ändå luktar den rent. 2 ggr/år brukar räcka om det inte är något speciellt. 

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/

CayKantos
0

Släthårig Kromforhländer? :) inte lika stor men inte liten heller, mellan. I övrigt stämmer rasen jättebra in på er beskrivning

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Changrila
2

#4 En bra collie är en brukshund och en münsterländer ska vara en aktiv jakthund. Kanske inte riktigt vad TS efterfrågar?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[westerlind]
0

#2 Jag har en finne, det enda hon jagar efter är harar. Men jag tror att det är väldigt individuellt. Men kan rekommendera en finne! Jätterolig hund som går med på allt.

Rimmaren
0

#6 Kromforhländer har jag inte tänkt på, men jag skulle kunna tänka mig en sån av d lite mindre raserna! Har inte läst så mycket om den, någon med erfarenhet som kan berätta lite om den?

Rimmaren
0

#3 förstår, har en finsk lapphund i området och den skäller typ hela tiden och ägaren kan aldrig ha den lös. Det är den ända lapphunden jag har träffat, iaf på nära håll. Men ägaren är en pensionär som kanske inte aktiverar hunden så bra, eller inte har uppfostrat den.

CayKantos
0

#9 jag har en del utifrån jag själv var ibtresserad av rasen. Följsamma, nästan 0 jakt = lätta o ha lösa. Tycker om stt vsra med. Lämpar sig till dom flesta aktiviteter men hsr typ sgility i "blodet" då nästan alla kromissar tycker det e kul samt är bra på det. Sktiva sällskapshundar som är vad man gör dom till. Sen beror det såklart på linjer o sånt. Men tror en slät skulle passa bättre än dom strävhåriga då dom strävhåriga kan ca lite egna, lite terrierlika och tyr sig gärna till en person. Har fått uppfattningen stt slät inte är så och är "bättre" familjehund o tyr sig gärna till fler.. men kontakta t.ex. dreamwishes kennel som föder upp rasen i båda hårlag om du vill veta mer. Finns ju andra uppfödare oxå

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tiger tok
2

Oj, blandade ihop münsterländer, menar shapendoes!

Lona
0

#12, Det lät lite mer logiskt :-D

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rimmaren
1

En liten lista på vilka raser jag och sambon funderar på: 1. Kromfohrländer (Verkar verkligen passa parfekt! Om men utesluter storleken /: ) 2. Springer spaniel (eller är dom för aktiva tror ni?) 3. Finsk lapphund 4. Svensk lapphund (är det nån stor skillnad på dessa lapphundar?) 5. Mellanschnauzer/Schnauzer 6. Keeshond eller mittelspitz (Nån som vet vad som är skillnaden?) 7. Cocker spaniel (Inte läst så mycket om dom, men skulle dom passa oss?) Och sen har jag en till fråga, har någon erfarenhet av tibetansk spaniel? Blev lite nyfiken på den, verkade passa ganska bra men med storleken vet jag inte riktigt..

Magrat
0

Jag slår ett slag för collie jag med. Det finns ju även en korthårig variant som, vad jag har förstått, är lite mer krävande och arbetsvilliga än den långhåriga. Men ska ni ha collie, se för guds skull upp med mentaliteten, det finns mycket "skräp" i den aveln även om det finns guldkorn!

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

tiger tok
0

Har ni kollat på andra raser föreslagna i tråden? Har lite erfarenhet av tibben! Vad vill ni veta?

Rimmaren
0

#15 Gillar verkligen collie, men vad jag vet är d nästan ”sönderhackade”. Min faster har en sån, super härlig och snäll men har problem med höfterna. #16 Har kollat på alla raser som kommit som förslag i tråden, dom som va med på listen va dom jag fastnat för. Det jag undrar med Tibben är temperament och jaktlust!

Rimmaren
2

#17 blev helt fel där!! Menade sönder avlade, inte hackade!

Rimmaren
0

#17 blev helt fel där!! Menade sönder avlade, inte hackade!

parsley
0

#14 Skillnad mellan kees och mittel

Mittelspitzen är mindre än keeshonden. En mittelspitz har en mankhöjd på 30-38 cm. Enligt SKK:s sida så har keeshonden en mankhöjd på ca 49 cm, men det kan nog variera mellan olika individer. Hanar brukar vara större än tikar. Mittelspitzen finns i ett antal olika färger. Keeshonden är gråschatterad. Det är svårt att säga om mittelspitz eller keeshond passar er bäst. Försök träffa några olika individer och bilda er en uppfattning. Tänk på att de kan vara ointresserade av främlingar och att det är hundar som älskar sin familj. Jag upplever keeshonden mer som en rallylydnadshund än en agilityhund. Det finns en del mittelspitzar som tävlar i agility. Det finns en facebookgrupp för Tysk spets klein- och mittel, som är relativt aktiv. Testa att fråga där också om ni vill veta mer om mitteln. Det finns säkert keeshondsgrupper på Facebook också, men jag är inte med i någon.  Båda raserna lämpar sig för friluftsliv.