Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1146 ggr
Novelia
0

Drar i koppel och juckar på andra

Jag har en 3 årig spets som är superduktig på mycket. Men jag skulle behöva tips på hur jag får honom att 1. Gå fint i koppel. Han drar främst ett par minuter i början av promenaderna, och i nya miljöer. 2. Inte jucka på andra hundar. Nu är han extrem eftersom att det är en tik som löper i området). Vi kommer att gå kurs igen. Vi behöver också ha övningar att arbeta på här hemma. Helst lättare, som går att få till i vardagen.

I have no sympathy for people without empathy

[SweetSunday]
0

Följer, har en 6-månaders som också börjat jucka en hel del…

[Forest]
0

Har ni kört med klicker? Det hjälpte oss när våran ena hund var unghund. klicka in att gå fint. Sen kan man träna en del under promenaden, gå fint, stanna, sitt, gå runt träd (om hunden går lös) balansgång på nerfallna träd, stå på dom stilla, stenar upp ner runt. Träna kontakt mm

Att han juckar kan vara för att han är "stressad" men andra hundar brukar säga ifrån. Sen kanske han inte behöver hälsa på andra hundar om han inte kan sköta sig. Hoppas andra kan tipsa dig mer :)

Elsis matte
0

1. Jag brukar inte använda godis eller leksak för koppelgåendet förutom på särskilt hopplösa fall. Prova dig fram hur hunden reagerar på olika konsekvenser, ex stanna, vända, ta in hunden vid sidan eller bakom dig. Hitta något som fungerar och var sedan konsekvent. Hundens belöning blir att få fortsätta framåt. 2. Jag skulle markera med rösten och ta bort honom från den andra hunden. Var uppmärksam så att du kan bryta direkt. När han dämpar sig får han komma fram igen. Men var också medveten om att det är ett tecken på för hög stressnivå och att du kan förebygga mycket. Genom att gå med hundarna i koppel en stund innan de släpps kan mötet bli lugnare. Försök hålla er i rörelse och gärna i en mer omväxlande miljö (typ skogsstig). Tänk också på att hunden inte måste hälsa på var och varannan, du kan välja ut några som han fungerar bra med.

Novelia
1

vi har klickat i annan träning, men det är en bra idé att ta med klickern ut mer. Han är helt klart stressad av löptiken, det är svårt att hitta en bra kontakt ute i dessa perioder utan han vill bara lukta i backen där tiken har gått. Jag upplever att det inte är alla hundar som säger ifrån. Det får nog bli så att han inte får leka med andra när han inte kan hantera det. Jag får börja ha bättre kontroll helt enkelt. Och styra upp mer. Men det är svårt. Känns som att senaste hundträffen bara blev en timme av att försöka lugna honom och inte jucka. Han har bara ett fåtal hundar han träffar regelbundet. Jag är inte så mycket för att släppa ihop min hund med andras när jag inte känner ägaren.

I have no sympathy for people without empathy