Bör en drever gå i trappor?
Hej! Jag är på väg att köpa en drever tik på 2 år och jag undrar om hon kommer ta skada av att gå i trappor? Vi bor på 2:a våningen, så det är en trappa till ytterdörren. Hon är fullt frisk och aldrig haft några fysiska problem och har god kondition. Mvh linda
Ja, det kan hon absolut! De ska ju tåla ett rätt hårt jaktliv (även om flera av de långryggade raserna som taxar mfl är predisponerade för diskbråck). Men veterinärbesiktiga henne innan, vilket man alltid bör göra vid övertagandet av en hund - det borde säljaren/tidigare ägaren stå för. Då kan du ju dessutom passa på att be veterinären kolla extra noga på ryggen mm. :-)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag har bara träffat en drever, och han gick i trappor… Men med den hemska benställningen han hade så hade jag inte vågat låta honom göra det för mycket 😮 Sporrarna praktiskt taget rörde vid varandra och tassarna pekade rätt ut åt sidorna 😕
Kanon och tack så mycket för era svar. Hon kommer va besiktad och har vunnit många guld i utställning och jakt så jag vet att hon är i god kondis och bra kropp. Jag har som gammalt i nacken och långryggade hundar bör undvika trappor, men tänkte höra då om drever är känslig. Men som ni sa: hon är en jakt hund och tålig. Och jag har en vorsteh/ labbe tik och även hon får inte ränna för många ggr om dagen i trappan. Så nu ser jag bara framemot att få träffa denna lilla långa dam. Tackar 😀