Nu är det oro igen för Bonny
Som jag skrev innan så har han ju ätit dåligt en tid men druckit bra och verkat allmänt deprimerad och bara velat sova. Min kompis sålde sin tik i lördags som Bonny träffade varje dag vi var i stallet så jag trodde att det kunde handla om saknad efter henne….men sen nu ikväll när jag var ute i stallet så ville Bonny som jag oxå skrivit innan, bara ligga inne i sadelkammaren och sova men sen när jag "tvingade" ut honom för att vi skulle åka hem så dröjde jag lite för att jag pratade med min kompis och då skulle han direkt ha ett ställe att lägga sig och det måste vara MJUKT….och jag såg att han gick stelt med bakbenen och darrade. Han har täcke på sig för att jag trott han han frusit när han darrar när vi är ute…men nu darrade han hela bakbenen…..min kompis ringde sin pappa som trodde det kunde handla om diskbråck då Bonny är en korsning mellan Tax schäfer och drever….glömde skriva att när man ska klappa honom så sjunker hela hunden ner som om han ska bli slagen och många gånger tittar bonny skamset på mig som om han skäms för något…..jag fattar ingenting….. jag ringde distriktarna när jag kom hem och hon sa hon inget kunde göra utan att det var grundlig undersökning som gällde för hunden som görs på djursjukhus så jag ringde Läckeby djursjukhus i Kalmar men de tyckte inte det var så allvarligt…så där går det ord mot ord….
Har läst om diskbråck på nätet och bonny är lite seg att hoppa in i bilen men däremot så hoppar han gärna mot mig och det borde han väl inte göra om han har ont av diskbråck??? och han sa inget när jag lyfte han för att väga honom innan avmaskningen som gjordes i förrgår…. när det gäller mat så sitter han med när jag lagar middag men äter inte sin egna mat och jag provade ge lite skinka idag för att kolla han och då åt han med god aptit. Allvarligt så vet jag inte vad jag ska tro längre!!! Jag är orolig för honom! varför är han så nedstämd trött och skamsen??? varför darrade han så i sina bakben och gick stelt??? Någon som vet något??

Skulle kolla upp borrelia och erlischios på honom. Boka tid för blodprov och en hälsoundersökning.

Ja, en kompis var inne med sin hund nu för att han inte riktigt ville stödja ordentligt på ett av sina tassar, det var knappt synbart och hennes föräldrar hade inte ens märkt det.. vi åkte in med honom och tog blodprov och röntgade… det visade sig vara Erlischios..
I övrigt hade han ingen feber eller andra synbara symptom..
Har du tagit tempen på din hund?
Har han kunnat få i sig något olämpligt i stallet?
Hoppas att det ordnar sig!
Beställ en tid för undersökning hos veterinären, oavsett vad de säger. För det märks på din beskrivning att det är något som inte stämmer.
Lycka till! Glöm inte att berätta för oss hur det går!

Jag vet inte om det kan vara samma på häst och hund. Men jag har i alla fall en häst som förra vinter fick hjärnhinneinflamation (mycket ovanligt på häst). Han blev jättestel i bakdelen och kunde knappt gå, ingen feber men skakade och frös.
Första gången han visade symptomen gick det över efter ett par dagar med veterinärbehandling (de trodde det var fång), andra gången kom efter 2 veckor och nu åkte vi med honom till Strömholm som konsaterade hjärnhinneinlamation.
Ge inte upp, du känner ditt djur bäst!
Det du beskriver låter inte bra. Han verkar ha ont. Är du rädd om din hund ska du ta kontakt med veterinären. Dom kan inte på telefon avgöra om det är något ,så du måste givetvis ordna en ordentlig undersökning av hunden. Är det fästingburet kan det ha olika symtom. Diskbrock gör väldigt ont och dom får inte med sej benen. Det kan ju också sätta sej i nacken, men det syns ju tydligt på hunden om den hänger med huvudet och gnäller av smärta. jag vet inte var du bor, men ring till närmaste djur sjukhus och gör en koll med det snaraste. Bättre en gång för mycket än en gång för lite.

Tusen tack för era svar. Tycker ni jag ska ta djurskukhuset direkt då eller börja hos vanlig veterinär??
Inatt tog jag in bonny till oss i sovrummet för jag ville ha koll på honom. Jag bäddade ner honom under sitt tjock hundtäcke och då jag e höggravid så kissar jag ofta under natten och han sov som en stock med detta täcke på sig varje gång jag var uppe. Sen när jag vaknade i morse så möttes jag av en hund som tittade på mig och viftade glatt med svansen…:))….när vi kom ner till köket så åt han utan problem upp sin mat…
….. sen kom han till mig igen och ville gosa…så det är mkt märkligt beteende han har…. men jag har bestämt mig för att kolla upp honom även att det ändrats för stunden nu så vet man inte hur det blir senare ikväll ju…men sjukhus direkt på måndag eller veterinär först? vad hade ni gjort?

#3 kommer meddela hur det går….så tacksam för jag har er här inne att fråga…..är ju inte jätteduktig på hundar när de blir sjuka. inte mkt kunskap där…skäms för det….
# 7 inget att skämmas för. Det är ju därför vi har veterinärer, det är ju de som har den bästa kunskapen.
Skönt ändå att natten har gått bra. Du har ju helgen på dig att se hur det gestaltar sig, så vida han inte blir akut dålig.
Antagligen behövs en del blodstatus tas och det görs väl endast på djursjukhusen, så ring dit.
#7 Absolut inget att skämmas för. Alla barn i början, så att säga. Jag lär mej något nytt varje dag och det är jag glad för. Hoppas att går bra nu.

Tycker det beror lite på, har du en veterinär i närheten som har bra utrustning så rekomenderar jag detta annars djursjukhus. Tycker absolut inte du ska spekulera i vad det kan vara längre utan åk till veterinär som du bestämt. Många gånger hör man om djurägare som väntar alltför länge innna de uppsöker veterinär och djuret blir lidande. tycker det är bättre att åka en gång för mycket än en gång för lite, en vanlig undersökning blir man inte ruinerad av och slkulle så vara fallet så kanske man inte ska ha djur i såna fall. Vill tillägga att detta sista inte är riktat mot dig personligen men jag har alltför många gånger sett på kliniken djur som borde kommit in för länge sedan och detta gör mig verkligen irriterad. hade det gällt deras barn hade de förmodligen inte väntat att åka till veterinären och gissat vad det kunde vara istället.

#10 vad gör man när veterinären inte säger man ska komma då utan att vänta till måndag? Idag har han ju varit piggare med som jag skrev i #6. Idag i stallet har han härjat och busat till max, vad som gör detta beteende vet jag inte men ska ta han på hälsoundersökning.

#Då insisterar man på att få komma eller vänder man sig till en annan veterinär. inte ens en veterinär kan via telefon ställa diagnos. Säger veterinären att du kan avvakta till måndag om det tex är helg så kan du i och för sig vänta då det bara rör sig om två dagar.hade det rört sig om min hund så hade jag nog velat ha det överstökat så fort som möjligt om hunden inte hade mått bra.

#12 men då jag är höggravid kör jag inte 20 mil till närmsta djursjukhus enkel resa, när jag ringt innan och hon sagt att jag inte ska komma utan att kolla upp det hos veterinär på måndagen…komma dit där för att sen bara bli hemskickad…. jag beskrev ju hunden exakt hur han betedde sig och hon tyckte ändå inte det var akut. JAg måste ju kunna lita på va de säger. Hade hon sagt jag skulle komma givetvis hade jag kört! Idag är ju hunden dessutom fanken så mkt piggare……

#13 jag tycker gått du kan vänta tills på måndag, självklart ska man kunna lita på vad dom säger. Du känner din hund och ser själv bäst hur den beter sig.
Jag håller tummarna på måndag och hoppas du kommer ut och berättar hur det gått =)

Som jag skriver ifall du läser mitt inlägg så anser även jag att du kan vänta till måndag. Om du har 20 mil till djursjukhus kanske du i och för sig borde åka innan det blir akut…Jo visst borde man kunna lita på veterinären, frågan är vilken då hon uppenbarligen fått två olika svar! Jag hade tagit det säkra före det osäkra men det är bara jag. Även om han verkar bättre nu så kan han ju bli akut sämre senare, tycker absolut du ska åka in senast måndag. Kan du inte själv då du är gravid kanske du har någon som kan åka in med honom istället. Lite nyfiken vad veterinären du pratade med hette, vill du pma mig om det?

#15 pma dig det.
Me jag var i stallet när jag upptäckte det med bakdelen och benen, inte hänt innan och jag körde direkt hem då och ringde vetten pga att jag inte har så bra täckning på mobilen i stallet. JAg menar jag åker ju inte akut till ett djursjukhus för att hunden äter dåligt och sover mkt, när jag vet att bonnys kompis såldes för några dagar sen innan…. vem hade inte trott att det kunde handla om deprission av saknad…. innan har det pratats om trotsålder och att det är hormornerna som spökar…så jag tar inte åt mig är du säger jag väntade är det blev akut för då tog det ca 20 min från det jag såg symtomen tills jag ringde vettten….och hon tyckte ej jag behövde åka.

Jag har inte anklagat dig på något sätt, det enda jag har gjort är att ge dig råd som du efterlyste. Var och en väljer givetvis när dom anser att det är nödvändigt att åka. Vad jag reagerade på var, och det gjorde du själv oxå, i tidigare inlägg att två olika veterinärer sagt olika. Angående det jag skrev att det är bättre att åka innan det blir akut berodde ju på att du har så långt till djursjukhus. Såg att du bor i blekinge och där finns en del bra veterinärer. Var för jag ville veta namnet på veterinären var för jag själv känner en hel del veterinärer här omkring och ville försöka hjälpa dig med råd om vilken du borde agera efter den som ansåg det var akut eller den som bad dig avvakta. Det enda jag är ute efter är att din hund ska få hjälp så den mår bra, jag är ABSOLUT inte ute efer att anklaga dig på något sätt. Jag valde att läsa till veterinär för jag månar mycket om djurens hälsa och när du då ber om råd säger jag min åsikt. Tråkigt att du väljer att se saken som att jag är ute efter att anklaga dig istället för att jag är ute efter att hjälpa din hund.