Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 808 ggr
Viccan92
0

Ung hund med artros

Undrar om någon här har en yngre hund med artros. Har visat sig att våra inte ens fem år gamla hund har kraftig artros i ena frambenet. Han har fått sprutor nu så han har inte alls ont längre. 

Så tänkte fråga om det är någon här som fått samma och vad ni får och inte får göra med hunden. Vi försöker ju minimera hopp och gå i längre trappor såklart. Men undra om han får motionsjogga. Han älskar nämligen att göra det så vore lite elakt att ta ifrån honom det. 

Han är dessutom min tävlingshund. Jag har ju fått erkänna att han inte kommer kunna tävla bruks. Men andra grenar kan han ju. Men jag antar att jag måste ha dispans då. Finns det någon chans att ens få det. Han får cartropen sprutor just nu och kosttillskott

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Emouse
0

Följer.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Changrila
1

Artros får hunden när leden belastas snett. Oftast belastas leden snett för att hunden har muskulära problem av något slag. Har hunden anlag för artros behövs verkligen inte stora muskulära problem för att det ska bli artos i en led. Det här gör också att det finns saker att göra för hunden som har artros. Med ledmobiliseringsövningar kan man "stoppa upp" det hela lite, så att artros inte bildas lika snabbt. Kombineras det med att hunden får bli helt bra i musklerna, att man hittar det grundproblem som (oftast) finns och åtgärdar det osv, då kan det bli väldigt positivt för hunden. Tyvärr har väldigt få kunskap om sådant här. De veterinärer jag pratat med har flera gånger sett ut som levande frågetecken under våra samtal. Fysioterapeuten jag varit till har dock förklarat noga hur allt hänger ihop (på ett sätt som låter väldigt logiskt) och jag har sett stor positiv förbättring av att ta hundarna till henne. Den första som jag tog till henne hade fått artros i ett knä och först när jag började slarva med vårt "träningsschema" så blev artrosen värre.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

marathos
0

Håller med #3. Med rätt övningar osv kan det ge ett bra resultat, men man måste hitta rätt person. Vad jag har förstått handlar det också mycket om att stärka musklerna på ett skonsamt sätt så att de avlastar själva lederna. 

Det är inget som går att operera på något sätt?

Viccan92
0

#3 Min vet sa iaf inte om det. Om jag fattat rätt så skulle inte vårt försäkringsbolag betala något heller och vi har inte råd med en operation för runt 30 000kr. 

Jag har kontakt med en fysio och har fått massa saker vi kan göra hemma. Hon har dock själv inte känt och tittat på honom. Men han haltar inte om han inte leker för hårt vilket vi såklart försöker få honom att inte göra. 

Nu börjar lilla Jason bli dålig med. Har lite panik. Vet inte hur vi ska råd med två hundar som kommer behöva medicin och rehab livet ut.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast