Rädd hund
Jag har en hund på 8,5år som jag tagit över sen 1,5år tillbaka då ägaren inte hinner med henne och för att deras nya livstil inte funkar för hunden. Hon trivdes inte längre. Så hos mig har hon det lugnt och skönt. Men några saker i hennes beteende gör att jag önskar jag visste mer om hur hennes liv innan varit. Ägaren( jag är typ bara fodervärd) är snäll men bestämd och jag vet att hunden har varit besvärlig som ung, iaf om jag förstått rätt. Men nu är hon superlydig. De som får mig att reagera mest är när jag tar fram flugsmällaren. Hon springer inte iväg, men hon kryper fram mot mig och ser ut som att hon väntar på ett slag. Jag har testat att bara låta den ligga tex i soffan. Då kryper hon nära och darrar. Rör den henne så stelnar hon till och ser storögt på mig. Så jag får stå ut med fluginvasion i sovrummet för vill inte skrämma henne. Sen säger ägaren att hon aldrig varit en tröstande hund. När ägaren varit ledsen eller upprörd så har hunden gått iväg. Men med mig så är det tvärtom. Gråter jag eller tillochmed skriker av ilska( inte på hunden) så kommer hon smygandes och försiktigt slickar min hand och sen är hon bara där som tröst eller lugnande. Hur får man bort en sån rädsla för flugsmällare? Måste jag ta ett snack med ägaren och gräva djupare? Eller kan jag få bort det utan att gräva?
Något har hänt med flugsmällare. Jag hade bara hängt upp de där kladdiga flugfångarna så är flug problemet löst. Det är för mig ett så litet problem. Min hund är rädd för allt- hela livet är läskigt.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Är du säker på att det inte är ljudet som hon reagerar på? Har du jagat flugor med den i närheten av hunden eller reagerade hon på det sättet redan innan? Hur hanterar hon plötsliga ljud? Reagerar hon inte på andra föremål med liknande utseende? Jag som själv lever med en osäker hund ser bara fördelar med att arbeta med rädslorna, även om det är grejer som lätt går att undvika tycker jag att det stärker hunden (iaf min hund) om vi jobbar med det istället för att undvika det. Du kan exempelvis jobba med nosdutt/frysa nosen på andra föremål och när det fungerar kan du föra över det till flugsmällan. Gör flugsmällan till en positiv sak som ni tränar med och som bara kommer fram korta stunder när det ska tränas. Tycker hon att det är jobbigare när du håller i den kan du till en början låta henne markera på den med nosen när flugsmällan ligger "död" på golvet eller hänger på väggen. Bäst resultat brukar det bli om du inte tvingar den på henne eller lockar med godis, låt hunden vara den som jobbar aktivt och använd exempelvis klickerträning för att shejpa i små, små steg. Ett annat alternativ är att du låter flugsmällan vara framme hela tiden och inte gör någon grej av den alls. Bara låter den vara i hemmet som vilken annan pryl som helst och använder den utan att involvera hunden i det. Oavsett skulle jag inte sitta i soffan och göra en grej av det med lock och "oj oj vad läskigt det är". Antingen jobbar vi med det och gör det till någonting roligt och positivt eller så uppför jag mig som att ingenting har hänt.
Jag skulle bara sluta använda flugsmällare om detta är allt ni har problem med. Hur många flugor har ni egentligen haha, trodde flugsmällare inte direkt var nått folk använde längre! Sätt upp ett flugpapper eller annat "botemedel" som nån sa isf :)
Men är hunden samma med alla typer av "pinnar" eller saker som liknar en pinne, tex sopborstar, kvastar, whatever?
Men om det enbart är flugsmällaren och inget annat, strunta i det, släng flugsmällaren och spendera din tid på roligare saker, imo.
Kan du inte stänga ute henne ur rummet när du ska smälla flugor? Så hon inte ser.
För mig låter det spontant som om hon varit slagen. Men som andra varit inne på, är det BARA flugsmällan och inte andra "käppar", en höjd arm o.s.v. låter det onekligen lite konstigt.
Nej det är bara flugsmällaren. och Mattpiskan. När jag tex tappar nåt som smäller i golvet kan jag inte säga att hon reagerar negativt. hon blir lite fundersam men blir inte jag arg i samband med att det smäller så bryr hon sig inte.
#3 Jo en roligare sak hade varit att kunna ligga och mysa i soffan utan att ha 5 flugor på sig xD rötmånaden är värsta tiden för flugor och nog enda gången jag vill ha ihjäl dom. Får knappt sova :(
Hade jag förstått mer hur den där träningen funkar så hade jag nog velat testa. Hon är en hund som behöver mental träning för att varva ner så de hade varit bra för henne. Men de bästa hade varit flugpapper eller nåt. Men då måste man väl fixa krokar i taket? Bor i lägenhet så vet inte hur mycket jag får göra i taket utan att bli ersättningsskyldig.
Ursäkta om man fnittrar lite, låter för mig så främmande att ens HA en flugsmälla eller mattpiska :D Jag säger såhär, igen, då.. Släng flugsmällaren och inhandla flugpapper eller annat som tar hand om flugorna. Piska mattor utomhus och lämna hunden inomhus medans du gör det! Gör ingen stor grej av det tycker jag om det bara är dessa saker, din hund kan leva ett toppenliv utan att behöva hantera flugsmällare och mattpiskor =D
Det är väl inget konstigt med flugsmälla. Bor man nära en gård med djur t.ex. lär man få in massor med surrande monster. Även jag har en, på tredje våningen mitt i stan. Får alltid in någon fluga den här årstiden och de tycks se som sin uppgift att kliv omkring på min axel och hals när jag försöker somna. En smälla är mycket bättre än en hoprullad tidning.
#5 Man får ju sätta upp krokar för lampor så…
Smällan och mattiskan… Nu tror jag på att hon blivit slagen. Men har du testat att höja något annat över huvudet, t.ex. ta sopborsten och svinga den och slå den ner i golvet? Eller bara höja armen? Bara för att vara säker alltså.
OT men även vi har en flugsmällare !
Ja jag bor på landet så här är det en massa flugor just nu. Man prickar ju inte med en tidning x( Lampkrokar ingår i lägenheten så de finns redan.
Mattpiskan är hos min mamma så har bara sett henne reagera en gång då jag tog fram den för att hjälpa mamma med att piska en matta. Sopborsten förknippar hon med städning. usch då kommer den där ljudliga dammsugaren fram typ. skohorn betyder ut och gå så den är superkul. dammvippa är fluffig och kittlar nosen så den kan man nafsa lite mot. vanliga pinnar är superkul. Testade nu att smälla och svinga samtliga föremål och lite reagera hon, men inte som med flugsmällaren. Testade även armen men då satte hon sig bara. Har typ lärt in att höjd hand betyder stopp/stå still
För ordningens skull: jag har också en flugsmälla. 🙂
Jag skulle nog inte gjort någon grej av det. Smällt flugorna när de dykt upp och sedan hängt tillbaka den utan att ens uppmärksamma hunden. Om rädslan är kvarstående kanske jag hade övervägt att jobba mer med det, men annars hade jag inte sett det som ett problem faktiskt.
Min jrt blev misshandlad innan han kom till mig. Då var han såpass rädd att han gömde sig, högg mot ens hälar när man kom nära, vaktade sin mat med sitt liv och var ständigt på vakt. Han var också rädd för höga ljud, typ smällar (är fortfarande det), höjde man handen eller skulle klappa honom med foten sprang han iväg, han skakar otroligt mycket när folk skriker på varandra och som resultat har han alltid varit tillbakadragen och undvikande. Nu är det ju olika för olika hundar men du kan ju kolla vad mer hon är rädd för. Något annat som iaf min jrt gör är väldigt mycket appeasement signals och att ofta gå iväg när saker och ting blir för mycket. Rädsla kan också ta sig i form av aggression.