"Utebliven" belöning
Jag skulle behöva input på ett träningsproblem, nämligen att hunden blir frustrerad när belöning "uteblir". Till exempel om vi ska göra ett moment i rallylydnad när hunden ska sätta sig framför, sedan ska man ta ett steg bakåt och hunden ska sitta igen, ta två steg bakåt och hunden sitta ner igen och slutligen tre steg bakåt och hunden ska sitta igen.
Om jag ber honom sitta framför och berömmer honom så mycket jag kan med rösten när han gör så, och sedan tar ett steg bakåt och ber honom göra samma sak igen så blir han frustrerad och tror att han gör fel när han inte får någon godis eller leksak första gången han gör rätt. Samma sak även när man ber honom göra två olika saker efter varandra utan belöning emellan.
Belöningen måste inte komma direkt utan han är ganska duktig på att vänta en liten stund innan belöningen kommer. Vi har jobbat mycket med omvänt lockande och att vänta i position tills nytt kommando och överlag är han inte för hetsig i träningen, men han blir direkt frustrerad när man ber honom göra ytterligare en sak utan att ha fått belöning för den första han gjort. Hur kommer man förbi detta?
Har du testat att inte berömma med rösten vid första sättandet? Jag tänker att han då inte tror att ni är klara, och därmed skulle ha lättare att fortsätta jobba.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Ja jag upplever inte att det blir någon skillnad om jag berömmer med rösten eller inte vid första sättandet. Det var så jag började, med att försöka smyga in två "moment" på raken utan beröm emellan, men han blev så frustrerad att jag tänkte att jag måste försöka få honom att förstå att han är duktig och gör rätt, men ska fortsätta. Så då började jag lägga mer krut på röstberöm, men det gjorde varken till eller från. Mitt beröm betyder ingenting. 😐

Testat att baklängeskedja? Det brukar hjälpa hunden att förstå momenten och träna upp uthålligheten.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Tror det är ganska vanligt att vi under inlärningen låter utebliven belöning bli detsamma som att hunden gör fel. När vi sedan börjar sätta ihop delar och arbeta bort belöningen blir hunden osäker på om den gör rätt när belöningen inte kommer. Här kan en felsignal hjälpa till och göra det tydligare för hunden. En felsignal är alltså en signal som betyder att hunden gjorde fel/inte gjorde tillräckligt bra och ska försöka igen. En felsignal ska absolut inte förknippas med obehag eller få hunden att känna sig dålig. Tvärtom ska den peppa hunden till att göra ännu bättre. Felsignalen kan du sedan använda för att markera för hunden när den gör fel = Så länge du inte ger någon felsignal gör hunden rätt och ska fortsätta jobba. En annan sak är att variera belöningspunkterna. En hund som alltid förväntar sig belöning efter ett visst beteende, ett visst antal steg eller liknande blir väldigt låst vid att belöningen måste komma då. Variera när du belönar, överraska hunden! Har du testat att kedja momentet framlänges? Backa ett steg -Belöna Backa ett steg, sitt - Belöna Backa ett steg, sitt, backa två steg - Belöna Backa ett steg, sitt, backa två steg, sitt - Belöna Osv. Eller kedja det baklänges.
Sitt inte fast i att efter han gjort … ska han få beröm. Tex hunden får godis varje gång den gått fot 3 steg, då kommer hunden troligtvis bara gå fot 3 steg för att sedan undra, var är mitt godis? Som Joyous beskrev!
Jag har också tänkt på det, att i just det momentet när han ska göra samma sak flera gånger efter varandra så är det ju lätt att tro att det inte var bra nog och att han får "göra om" det. Jag försöker vara tydlig när han inte gör nog bra och får göra om istället med att använda "nähädu, gör om" med lite retsam ton. Jag är dock inte säker på om jag alltid gör så, det ska jag verkligen tänka på. Jag försöker också att tänka på att belöna oregelbundet men det är lättare sagt än gjort!
Jag är osäker på om jag förstod rätt men jag tänker mig att det är framlängeskedjning jag försöker få till, men det är då det går åt skogen och han skäller ut mig för att han tror att han gjorde fel och inte förstår vad han ska göra istället när han inte fick godis trots att han trodde att han gjorde rätt första gången.
Jag har läst mycket om baklängeskedjning och provat lite förut men har aldrig förstått storheten riktigt. 😛 Jag ska repetera och testa igen, det är säkert jättehändigt om man använder det rätt. Ska prova imorgon!
Nu har jag testat att baklängeskedja men jag vet inte om det blev någon skillnad för oss mot framlängeskedjning som vi försökt oss på tidigare, men vi fick i alla fall nästan till hela momentet utan att han skällde ut mig. 😛 Jag försökte verkligen variera belöningens tidpunkt och kanske hjälpte det till lite. Vi tränar vidare. 🙂
Men då blev det väl skillnad?

#7 Poängen med baklängeskedjning är att hunden hela tiden ska veta exakt när belöningen kommer, så om du varierade belöningen blev det nog inte baklängeskedjning.
Medis på akvariefisk.
#8 Vi har fått till någon bra liten följd även t.ex igår när vi tränade men mestadels är det ingen bra känsla och så även idag.
#9 Jag var väldigt obegriplig, jag varierade belöningen när vi gjorde andra moment, som fotgående och vändningar. Under "stop 1-2-3" började jag belöna tre steg och stop och sedan två + tre steg och stop. Jag tror dock inte att han förstod kedjan alls, vilket kanske inte är så konstigt eftersom det inte är någon jätteskillnad mellan två steg bakåt och tre steg bakåt innan belöning. Kanske är det inget jättebra moment att börja träna i baklängeskedja på? Jag funderade också på det här att baklängeskedjning går precis emot oregelbunden belöning, i och med som du säger att hunden vet exakt när belöningen ska komma. Blir det inte då svårare att sedan när man fått till momentet bra ta bort den belöningen som hunden är säker att den kommer få?

#10 Om hunden inte är van vid baklängeskedjning så är det smart att börja leka med det med olika tricks som hunden kan, bara för att träna in konceptet.
Efter hand som hunden förstår baklängeskedjning så är det en bra variant för att träna uthållighet över lag. Man kan till exempel kedja olika moment när momenten funkar i helhet. Särskilt bra om hunden tycker något moment är tråkigare än andra, då kan den få upp mer motivation i det om man tränar med det sist i kedjan några gånger.
Så länge man varierar baklängeskedjning med andra metoder och inte bara använder det till ett eller två moment så har inte jag upplevt några bakslag med det. Hunden lär sig vad som är vad liksom. =) Jag har främst använt kedjningen som verktyg dels för uthållighet, dels för att få hunden att se moment mer som en helhet.
Medis på akvariefisk.
#11 Tack för förklaringen! Bara att köra på. 👍

#12 Absolut. =)
Medis på akvariefisk.