Vilken ras ska jag skaffa?
Hej! Är sugen på att skaffa en till hund, men vet inte vilken ras! Just nu har jag en 5-årig dansk-svensk gårdshund men är sugen på att skaffa en något större ras som kompis. Min d/s gårdshund är ganska "hårdhänt" av sig och kan bara leka med större som kan säga emot eller vad det nu kallas.. Bor i en villa på landet och är ute och går mycket med min d/s gårdshund hane. När jag är borta är han ute i sin hundgård, men tror absolut han skulle trivas med en (något större) kompis. Har tänkt på labrador och andra retriever hundar men är inte särkilt apporteringsugen eller tävlingssugen. Så vet inte om en sån passar mig? Är ganska hundvan och vill helst inte ha någon alldeles för stor hund, som en Grand danois eller irländskvarghund och liknande. Heller inge jaktsugen. Vill inte ha en allt för skällig hund, då min dansk svenska gårdshund är det. Skriv gärna vad ni tror skulle passa mig!
Vad vill du göra med hunden? Vilka egenskaper söker du och vilka vill du helst undvika förutom jakt? Pälsvård - hur mycket vill du ha av det?
// Harley
#1 Pälsvård spelar ingen roll, men skulle gärna vilja ha en ganska lättlärda hund. Gärna en ras som gillar mycket motion, men som ändå inte river huset om man tar en liten "vilodag."

Någon form av lapphund kanske? Bara en tanke som slog mig. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#3 Läste lite om lapphundar förut då jag känner en som har en finsk lapphund, men fastnade nog mest bara på utseende, läste att den har jaktlust och faktiskt kan va ganska skällig :/ så passar nog inte mig tyvärr.
Eurasier?
// Harley

Aha, du skrev inget om skällighet så det tänkte jag inte på. =) Viss jaktlust finns ju i de flesta raser, bara mer eller mindre lätt att träna bort. =)
Hmm… Kanske typ lagotto eller portugisisk vattenhund, men de kanske är lite aktivare än vad du tänkt dig, bland de mellanstora hundarna är ju många rätt aktiva av sig, lapphundarna var de jag kom på som är en smula lugnare, men du har helt rätt i att de ofta är skälliga, även om det som alltid finns undantag. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#5 En väldigt fin ras, ska läsa mer om den.
#6 Har tänkt lite på en lagotto men som du säger är den rätt så aktiv, min farmor hade en sådan en gång i tiden (som jag aldrig träffade) men fått reda på att den lagotton va väldigt snäll och lättlärd.
Kollade nu på portugisisk vattenhund, som jag aldrig riktigt tänkt på, fastnade för utseendet men insåg att de apporterade och trivdes i vatten (som hörs på namnet egentligen) mest. De funkar ju också till andra saker så ska fundera på den. :)
Återigen, lagotto kräver en hel del motion fysiskt och psykiskt, det krävs att man som hundägare har en plan. Lite motion, godissök och agilityträning då och då för skojs skull räcker inte.
TS, säker på att pälsvård inte spelar någon roll? Vissa raser kräver mycket och efter ett tag blir det jobbigt att ägna så mkt tid åt pälsen, det krävs oftast även kunskap och redskap är dyrt. Men du kanske tänkte lämna in hunden hos klipp och trim?
Sedan tipsar jag om någon sällskapsras i rasgrupp 9, de har massa energi men kräver inte mycket.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag funderade på engelsk staffe? Inte mycket större än DSG men tålig :) upplever dom varken att de har någon jaktlust eller är skälliga. Däremot är dom väl lite frusna av sig så vet inte hur de gör sig i hundgård?
#10 Har inget emot pudlar (Eftersom jag hade en mellan Pudel när jag va ganska liten) men vet inte om jag är sugen på en sån, eftersom den jag hade va ganska vek och vet inte om alla pudlar är så, men har sett flera som också är det. #11 Har läst mer om lagotton och den krävde mer än vad jag visste, så lagotton går nog bort från listan. Du har också rätt att jag måste tänka igenom lite mer om pälsvården. Att den hårar gör mig inget, men kanske inte en allt för krävande som man måste bada varje vecka eller borsta igenom helt VARJE dag. #12 Älskar staffarnas utseende men eftersom dom har en viss kamplust (iaf hos dom flesta) så kräver de en fast och bestämd uppfostran, och är helt medveten om att ALLA hundar behöver uppfostran osv, men vissa mer än andra. Har läst att straffen lätt hittar på busheter också, som min DSG och vore jobbigt med två som kan va lite "busiga."