Vandra låglandsled med hund
Någon som har erfarenhet av att vandra låglandsleder med hund? Jag tänker mig i första hand kortare turer med kanske en övernattning, för att se om det är något för oss innan vi eventuellt vågar oss på någon längre vandring.
Det jag funderar mest över är hur man ska lösa det här med övernattning? Längs lederna finns ofta vindskydd, men kan man lita på att det finns plats i dem, så de inte är upptagna av andra vandrare? Är hundar välkomna i vindskydden eller kan andra vandrare bli störda av dem?
Tält väger en del och det kan kanske vara svårt att hitta tillräckligt jämn mark. Det tält jag har är i största laget för vandring, även om det är bra för camping på campingplats. Så ska jag välja tält, så behöver jag nästan köpa ett.
Vågar man sig på att bygga ett eget vindskydd av en presenning? Kan man sova under en sk tarp?
Hur är det med hängmatta eller hammock, dvs en hängmatta speciellt avsett för vandrare. Man spänner den mellan två träd och har ett myggnät som skydd. Vid behov kan man även ha en tarp eller presenning över, som regnskydd. Kan man ha hunden med sig i hängmattan. Hunden väger ca 3 kilo, så den är inte speciellt stor.
Något annat som kan vara värt att tänka på?
Välj det som du och din hund känner er mest bekväma med, ni ska ju båda orka gå dagen efter. Min hund trivs bäst i tält då man kan stänga om sig, har provat rätt mycket då jag och min mor är lite galna.
När det gäller vindskydd så kan man inte vara hundra på att det är tomt då man inte kan boka eller så, vindskydd är ett lotteri. Fast går man mindre populära leder så är chansen större att det är ledigt. Finns inga förbud att hundar inte får vara i vindskydd men man får visa lite hänsyn. Alla tycker inte om hundar, men om man pratar med dem på ett vettigt sätt så tror jag inte det är någon fara. Har bara hänt oss en gång att vi delat vindskydd med andra och dem hade inga problem med att min hund också låg där.
Presenning fungerade för oss när vi inte orka ta med tält, kanske lite krångligt att få till men funkar hur bra som helst.
Har aldrig provat hängmatta, men skulle kunna gå om du har extra filt som skydd då hunden trotts allt har klor.
Se till att ha mycket vatten, speciellt om det är varmt och öppna ytor. Anpassa hastighet och längd mellan pauserna efter hunden, man kan aldrig ta för många raster när det är varmt. Att ta med en karta i något format över leden du vill vandra med utsatta lägerplatser kan vara en väldigt bra hjälp. Att försöka se dagarna framför sig kan också hjälpa lite med vad som kan behövas finnas, som mat och andra praktiska saker.
En bra ryggsäck och bekväma skor kan göra en extremt stor skillnad, prova gärna ryggsäcken med tyngd i innan så du vet att den kommer fungera.
Eftersom du är osäker på hur du vill sova skulle jag satsa på tarp. En campingtält kan du ju inte släpa omkring på och ett lättviktstält är dyrt. Med en tarp kan du satsa på att sova i vindskydd, men funkar inte det har du ju tarpen. Bestämmer du dig sen för att köpa tält är en tarp ändå jättebra att ha. Man kan bygga ut tältet med den så man får ett regn-/soltak, man kan använda den som skydd mot regn och blåst på dagsturer om det skulle bli oväder o.s.v.
Beträffande hammock har jag hört lite olika. En del älskar det och en det tycker det är läskigt. Fick provligga en en gång i en park och jag tyckte inte att det var läskigt som jag trodde det skulle vara (har lite problem med balans och så). Jag sjönk ner i den och sidorna omslöt mig liksom, lite som en korv i ett korvbröd. Kändes väldigt bekvämt faktiskt.