Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 2532 ggr
parsley
0

Liggtid spår på gräs

Om man lägger ett personspår i skogsterräng kan man låta det ligga 20-60 minuter, innan man låter hunden går det. Liggtiden är till för att spåret ska lägga sig och hunden ska nosa på marken och inte gå med nosen uppe i luften.

Lägger man ett så kallat hårt spår på asfalt eller annan hård yta, så kan man låta hunden gå det nästan direkt. 

Hur länge ska man låta ett spår ligga på gräsmark , t ex gräsmatta eller gräsplaner som används för lek och bollspel? Ett hårt spår på asfalt är ansträngande för hunden och kan därför göras kort, kanske 10 meter. Hur långt spår kan man lägga på gräsmatta el dyl?

Frida B
2

Första gången jag gick grässpår med dobby tog vi det direkt, och det var väl ca 100m långt :) Men då hade ju han spårat i skog tidigare, ca 400m spår med pinnar.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
2

Det beror på hunden! Min hund spårar hårda spår på upp till 500 m, några timmar gammalt i aktiva områden där folk går ofta utan problem. 

Jag brukar alltid vänta minst 60 minuter innan jag går spåret, för att låta spåret sjunka ner till marken eftersom att jag har en hund som har väldigt lätt för att vittra istället för att spåra. 

Prova dig fram! 

Har man en spårintresserad hund så har jag fått tipset att lägga 100-150 m långt, ungefär en timmes liggtid :)

parsley
0

Tusen tack för tips! Jag betraktar oss som nybörjare på spår, men försöker hålla på en del eftersom hunden är så road av det. Spår på hårda ytor går snabbt att lägga och kan vara bra att använda som aktivering på promenad.

Majken!
2

Hårda spår med näring har jag ingen som helst liggtid på.

Ambrose
2

Liggtiden beror ju helt på hur svårt du vill göra det för hunden, och vilket typ av spårarbete du vill att den ska utföra. Generellt: Längre liggtid = svårare, men:

T.ex. i IPO spår då hunden ska vara mycket noggrann och följa varje fotsteg så kan det vara betydligt lättare att ha en liggtid på typ 20 minuter än ingen liggtid alls. Detta eftersom att de lättflyktiga dofterna som finns även runt om spårkärnan (som man ju inte vill att en IPO-spårare ska gå på) flyger bort med tiden.
Att de finns kvar kan vara en extra störning :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

nadilda
1

Jag brukar generellt sätt låta spår på gräs ligga lite kortare. Eller tycker snarare det känns viktigare att vara noggrann med att skogsspåren får ligga länge då man river upp så mycket partiklar i luften. Men brukar låta de ligga ca 30 minuter (eller upp till 5 timmar för ena hunden, men henne kan man utmana typ hur mycket som helst), och gör dem ofta typ hälften så långa som skogsspåren ifall jag lägger rena grässpår. Ofta varierar jag dock terrängen.