Försäkring hjälp rottweiler
Heej! Jag får hem min valp på fredag. Jag håller på att kolla försäkringar och blir helt snurrig. Vad har ni för försäkring på era hundar och vilka ev. Extra tillägg har ni valt? Och vad betalar ni? Tack på förhand! 😁😁
Jag har IF på mina hundar. Maxbeloppet på den största hundföräkringen är 60 000kr per år. Jag valde dom främst för att dom har fast självrisk (2500kr) men också för att jag har hört mycket gott om dom. :)
Månadskostnaden tror jag ligger på strax under 200kr/månad

Jag har If till både hästar och hunden. Jag är inte nöjd! Hunden har aldrig behövt använda sin försäkring, men då hästarna behövt det har If räknat bort så mycket att jag lika gärna kunde haft oförsäkrat. Håller nu på att byta bolag.
Jag tog över uppfödarens försäkring i Agria. Har maxbelopp och alla tillägg utom de för avel och tjänstehundar. Låg självrisk. Det kostar dryg 600 för två hundar (friska raser).
Fasta självrisken hos If är GULD värd!
Jag kommer få hem min valp i början av sommaren och har själv så gott som bestämt mig för Svedea. De har väldigt låg avgift för min ras även vid lägsta självrisken (1500 + 15%) och 50 000 i veterinärvårdsbelopp. Tanken är att välja till rehabiliteringsförsäkringen för 69 kr per år (och även livförsäkring för det valpen kostade). Sen blir det dessutom ännu billigare för mig då jag genom min utbildning får rabatterat pris där, så det väger också in såklart. Dock är deras priser väldigt låga generellt och med standardvillkoren (ungefär samma som de flesta andra) tycker jag att de verkar prisvärda :)
#6 Svedea är väl ett nytt företag? Det har diskuterats en del kring nya försäkringsbolag här på Hund iFokus. Det låter väldigt bra, men när de får fler kunder finns risken att de höjer priset mycket och då kan det bli svårt att byta.
Jag tycker att det du skriver låter likvärdigt med andra större bolag, så fundera lite till tycker jag. Du gör ju såklart som du vill, men det är värt att tänka på🙂
Jag själv var helt inne på Agria, men uppfödaren tecknar en försäkring i Folksam som jag kommer att ta över. Jag är lite kluven i om jag ska köra på Folksam eller byta till Agria fort som attan när valpen blivit min🤦♂️
Är inte alls förtjust i IF och deras fastna självrisk, dessutom är de sjukt dyra på försäkringen för mig och mina hundar.
Det är dock väldigt individuellt, så det bästa är trots allt att jämföra utifrån dig och din ras.
Personligen har jag bara gott att säga om Folksam, bortsett från att jag tycker att det är synd att de sänker ersättningen när hunden blir äldre.
Men skulle undersöka båda Svedea och Moderna om jag skulle skaffa en oförsäkrad hund nu. :)
#7 Jag vet inte vad som räknas som ett nytt försäkringsbolag, men Svedea har funnits sedan 2010 (vet inte om just hundförsäkringen funnits så länge eller om den tillkommit efteråt). Jag hittar åtminstone ingen negativ kritik angående svedeas försäkringar under de sju år de funnits och ingen som varit missnöjd (även om de såklart borde finnas har jag inte hittat något exempel på det). Risken att premien höjs finns hos alla försäkringsbolag (har sett exempel från bl.a. Agria) så det är nog en risk jag kommer att ta då jag inte hittat liknande exempel från Svedea om höjd premie :) Om ni har exempel på dåliga erfarenheter eller liknande från dem får ni jättegärna länka :)
#7 När jag jämfört kostnaden för min ras har Svedea varit billigare än de flesta andra med liknande villkor, men skillnaden är inte enorm såklart. Hade jag inte haft 20% rabatt under studietiden hade jag kanske övervägt något annat bara för säkerhets skull, men för en student är 20% ganska bra rabatt så finns det inte någon negativ kritik av Svedea känns det lite tråkigt att betala onödigt mycket och har mindre pengar till annat :)
#9 Då tror jag faktiskt att jag blandade ihop Svedea med något annat! Det jag tänker på var nytt förra året, tror jag!
Jag har Agria och har veterinär 60 000, fast självrisk på 1900kr och rörlig 15%
Har även medicin, rehab, livsförsäkring och användbarhet(så om han skulle skada sig och inte kunna tävlas så får jag tillbaka beloppet jag skrivit in).
Allt det går på 4332kr/år men vi betalar månadsvis och då betalar jag 360kr/mån.
Agria är jättetrevliga, svarar alltid på alla möjliga frågor(Vet inte hur många gånger jag ringt, lika trevliga varje gång) och ersätter det mesta, förutom laser, vilket jag förstått är Agria det enda bolaget som inte ersätter det.
Inte varit krångel någon gång med att få tillbaka pengar från försäkringen.
-
Förlåt om jag kapar tråden lite men rör ungefär samma sak då jag själv sitter och grubblar om vilken försäkring till min första hunden (valp, cocker spaniel) som kommer om lite mer än en månad.
Men vad ska man tänka på när man väljer försäkring?
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
#14 Det är smart att utgå ifrån vilken ras man har. Vet du att du har en ras som ex. kan behöva dra ut valptänder (små raser) kanske du ska kolla på en försäkring som täcker det. Har du en ras som ofta blir 15 år gammal kanske du inte ska ha en försäkring som sänker ersättningen vid 7 och så vidare.
Jag tror att det är den här sidan som är jättebra: http://www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/om-hundforsakringar/jamfor-hundforsakringar

#15 Jag tycker inte den var så bra, för den säger inget om hur dyra de är i jämförelse med varandra och det tycker jag är en viktig del. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#16 http://www.jämfördjurförsäkring.se/hundforsakring/ Denna tar med det! Bra synpunkt👍

#17 Ja, där är i alla fall självrisken med. Jag hade velat se lite exempel på månadskostnad dock, hade varit intressant att se det ihop med vilket belopp försäkringen är på. Jag vet till exempel att vissa betalar 2-3 gånger mer i månaden/hund än vad jag gör, men jag vet inte om det beror på ras, vilket belopp den är försäkrad till eller något annat.
Även hur lätt det är att få ut sina pengar när det händer något är ju intressant, jag vet att många i min bekantskap haft mycket strul med Agria till exempel, men det kan ju vara ren slump att det råkat vara Agria, eller bero på att det är ett så stort bolag. Har hört skumma historier om andra bolag med, som har försökt slingra sig att från betala när de borde göra det, men som sagt, det kan ju vara slumpen.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#18 Jo, det är nog svårt att göra den uträkningen eftersom det kan skilja sig något otroligt mellan raserna. Däremot skulle det vara intressant om de gjorde en lista med uträkning efter hur friska raserna var. Ex. mest sjukdomsdrabbade kategorin ca summa A - summa B/månad osv.
Jag har hört historier om flera bolag, så de kanske helt enkelt har haft en dålig anställd att göra med.
Jag har en artikel för försäkring för rottweiler men generellt gäller att noga läsa vad försäkringen inkluderar och inte bara titta på priset.
Priser går generellt upp i takt med hundens ålder, så man ska inte bara tycka att försäkringsbolaget höjer och höjer.
Men såklart kan man jämföra försäkringar även när hunden blir äldre så länge man tänker på att sådan som hunden behandlats för kan hamna som undantag i en ny försäkring.
#20: det är en gammal tråd från 2017.