Valp morrade&bet plötsligt
Måste bara ventilera en sak..Min snart 6-månaders valp får iaf nästan dagligen tugga vissa stunder, antingen på ett rått ben, eller tex tjurmuskel eller torkad hud (han är mest intensiv/intresserad av benen, sen tjurmuskel och sist den torkade huden..ungefär har jag märkt). Jag är av mentaliteten att jag inte ska gå och ta ben/whatever från honom för att liksom "bevisa att det går", så jag har nästan alltid kört på så vis att jag slänger ut några godis/torrfoderkulor när jag ska ta tuggisen från honom, då springer han alltid ut för att äta upp dem och man kan plocka undan tuggisen utan någon som helst konflikt eller konstighet. Alternativt har jag hållt en godbit i handen och liksom bytt den direkt mot vad det nu var för tuggis.
Jag har dock ibland satt mig ner bredvid honom och klappat lite/hållt tuggisen med honom, och liksom kollat lite hur den ser ut. Detta då vissa av de ben/hudbitar jag gett inte är så jättestora, och eftersom han tuggar sönder dem vill jag inte att det ska bli en för stor bit kvar plötsligt som han då försöker svälja i sig (han är lite glupsk på så vis..så vågar inte riktigt chansa). Sen så är han en sån som oftast aldrig slutar tugga av sig själv..och jag kan ju inte gärna låta honom försöka tugga i sig en HEL tjurmuskel på en gång liksom…känns som han tuggar tills han svimmar då.
Men som sagt, igår blev jag rätt paff. Jag gick fram till honom för att kolla hur tugghuden såg ut, det är ett stort stycke men jag anade att han höll på att tugga av ett stort chok liksom.. När jag tog tag i den (drog, ryckte eller slet inte i den) och liksom höll i den samtidigt som han tuggade morrade han till för att sen bara nån/några sekunder senare blixtsnabbt nafsa till på min hand. Jag blev som sagt ganska överraskad av detta då jag gjort detta många gånger förut, aldrig har jag fått den reaktionen. Han brukar snarare släppa tuggisen isåfall, och då brukar jag alltid ge tillbaka den (som sagt, tar den inte utan att han får nått i utbyte). Kanske har jag nån gång bara gått och tagit den om han tagit en paus och gått och druckit tex..
Jag hade dessvärre inte nån godis med mig just detta tillfälle då jag inte hade tänkt ta den från honom. Ja, känns som en jäkla dum grej att ens gå fram till honom så kanske nu i efterhand, men jag är så otroligt van vid att bara hantera, vara nära, gräva i munnen om han plockar nått olämpligt ute, vara fysisk på det viset med min valp. Iaf, jag höll mig lugn, sa typ "äsh, så gör vi väl inte", gick och hämtade lite godisar, slängde ut dem och tog huden sen. Vet inte om jag gjorde rätt, men kändes inte som det hade varit bra att engagerat i nån slags bråk med honom (men kanske dumt om han liksom fick "rätt" i att ha morrat/bitit och jag då gick därifrån?)
Nu när jag smälde detta lite kommer jag ihåg att han en gång har sprungit iväg med en tuggis och småmorrade lite när jag gick efter för att tja..ta den och visa ett ställe där han fick ligga där jag hade uppsikt. När han då gjorde detta avledde jag med lite godis och plockade den sen.. Men sen har det ALDRIG hänt nått liknande, och det har varit både ben, tjurmusklar,hudar, whatever.. Jag har ofta gått fram och hållt i /tittat på det han tuggar på, men aldrig bara "snott det".
Antar att han har lite resursvaktande i sig. Känns på nått sätt lite trist att ha blivit "biten" av min valp på det sättet, men av vad jag läser är det ju inte alltför konstigt att det händer.. Självklart har jag känt på hans tänder MÅNGA gånger och haft många sår sen jag fick hem honom, men det har alltid varit vanligt valp/leknafsande och inte att han liksom "surnat till". Kan jag sluta oroa mig? Ska jag tänka på/göra nått annat än att fortsätta som jag brukar, dvs att alltid köra byteshandel när jag ska plocka bort nått? Jag vill absolut inte att detta ska vara nått som förvärras…
Du behöver nog inte fundera så mycket mer över det som hände. Sådant händer, helt enkelt. Denna gång gick det lite för långt av någon anledning och han kände att han behövde "höja insatserna" från morr till ett "fejkbett". Se det bara som information och lägg upp en plan efter det.
Jag tänkte på att du skrev att du slänger ut lite godisar så han går iväg och tar dem och under tiden kan du plocka bort det han hade. Det skulle kunna vara förtjänstfullt att göra det tydligare för honom att det kommer något bättre från DIG när du närmar dig. Alltså, säg att han ligger och tuggar på torkad hud, vilket inte stod högst upp på listan. Då närmar du dig honom med något som trumfar det. Måste ju inte vara ett ben, utan kanske något gott som han tuggar i sig fortare. Ostbitar står högt i kurs här hemma till exempel. Kör byteshandel. Du presenterar ost i utbyte mot råhuden. Smask smask. Han får tillbaka råhuden. Du går därifrån. Upprepa då och då under dagen. Ett förslag på något man kan testa.
//Lina
Jag blev huggen av min hund när han var runt 14veckor. Alltså huggen så jag fick sår, För att jag klappade/sträcktefram handen emot han när han hade ett tuggben. Sens den dagen och ända tills nu (15månader gammal) har vi arbetat på det, Jag ska kunna ta ben ifrån honom, jag ska kunna vara nära, jag ska kunna klappa och jag ska kunna byta ut ben (vilket jag sällan gör nuförtiden, han brukar istället få tillbaks det). Att jag gjort så betyder inte att jag inte respekterar han när han inte vill, Det betyder inte heller att jag stör han varenda gång han äter ett ben och det betyder absolut inte att jag är fysisk emot honom. När han var 14veckor och hugg mig så visste jag redan då och där att han skulle växa upp och bli en stor malle, Så beteendet för mig var inte ens i närheten av accepterat..

När Humla var valp var det bara till att glömma att kunna sitta bredvid henne när hon tuggade ben och än mindre ta i från henne benet. Jag körde med godbitar som jag slängde på henne när jag gick förbi och så småningom som jag kunde ge henne direkt från handen när hon åt ben. Gav jag henne ett ben fick hon alltid ha det för sig själv och tog hon något otillåtet bytte jag mot någonting annat. Ville skapa en förväntan "där kommer matte undrar vad hon har att erbjuda" istället för "där kommer matte, bäst att hålla koll på sina grejer". Idag kör hon upp ben i ansiktet på mig och lägger sig gärna tätt för att dela stunden med mig. Ibland faller hon tillbaka och kan stelna till någon sekund, för att sen komma på sig själv med att det inte är nödvändigt. Förstår absolut känslan när valpen förvandlas till ett monster men jag tycker du ska ta det lugnt, jobba med tilliten och inte hetsa upp dig när det händer.
Tack så mycket för svaren. Jag blev väl bara jäkligt förvånad, iom att jag många gånger gått fram och satt mig bredvid, klappat/hållt i tuggisen (men INTE försökt rycka bort eller sno den) utan nån sån här reaktion. Han brukar själv ofta släppa den om jag bara håller i den samtidigt, isf har jag ibland liksom tagit upp och tittat på den och sen gett tillbaka. Trodde jag tränade på så vis att han förstår att han får tillbaka den! Har nog aldrig tagit den utan att avleda/byteshandla eller att han själv gått därifrån och lämnat den..
"Accepterar" det såklart inte, men jag tror inte på att göra nån konflikt av det hela eller att liksom brusa upp. Jag vill alltid försöka undvika att min valp ska känna sig skrämd av mig.
Jag tog det ju lugnt även denna gång. Fick gå och hämta godis som jag dumt nog inte hade på mig, men jag reagerade inte mer än neutralt, tror jag sa typ" oj, så ska vi väl inte göra" med liksom neutral röst bara.
Med leksaker tänker jag exakt samma, även om jag inte sett nått sånt där. De brukar han faktist i princip alltid försöka trycka upp på mig, tar jag tag så är det kampdags. Så jag tolkar det som att leksaker de vill han helst att vi ska kampa med. Han brukar släppa dem vid fötterna på mig om jag håller ut en godis. Men sliter jag och drar så kampar han ju, han släpper inte mer än för omtag då oftast :)
Var som sagt mest att jag kände det var skönt att ventilera lite..se om andra var med om samma sak. Känns inte som värsta grejen när man läser om vad folk upplever. Men ska vara väldigt noggrann med att alltid ge en god godsak i utbyte. Ska nog även börja belöna ännu mer när vi "hanterar". Han har aldrig surnat till i nån slags hantering, men jag har väl heller inte tränat något särskilt på att det ska vara en extra positiv händelse..
Min hund är absolut inte skrämd eller hotad av mig för att jag tränat bort hans resursförsvar, Tvärtom är han mer öppen och säker med mig. Jag hade tagit tag i det, men det är väldigt viktigt för mig om jag ger hundarna ben och barn/omedvetna går fram för att sedan få ett rejält bett, Det ska jag inte ens behöva tänka på.
Resursförsvar kan leda till onödiga bett och även vaktande emot andra djur som ofta resulterar i slagsmål. Men det är också en never ending fight, Det går upp och ner även om det blir bättre, det blir aldrig helt okej oavsett vad man gör.
Jag har inte korrigerat min hund när han vaktat ben, jag har tagit allt i hans takt och har fått en hund som gått ifrån att bita mig/vakta kraftigt till en hund som kommer och lägger ben på mig. Allt bara för jag gav detta tid och försökte mig på att vara nära han,visa att jag inte var ute efter hans ben och visa att jag var en trygghet och inte en "fiende".
Jag menade absolut inte det heller #5. Menade folk som säger att "det där får man inte acceptera. Då tar man det ändå eller brottar ner hunden", typ. Jag tänker självklart träna på detta av samma anledningar som du säger. Håller med dig 100%.
Vår första valp vägrade äta de första dagarna om inte vi satt och klappade honom x). Första typ 2 åren av hans liv åt han bara om vi var i samma rum och han kunde titta upp från maten och få ögonkontakt med oss :p idag, 4 år gammal, äter han även om vi är i ett annat rum, men vi fick ta det långsamt :p med honom var det inga problem att träna in loss även med godsaker. Andra valpen vi fick hem morrade om vi närmade oss honom när han åt tuggben. Så då gjorde vi byteshadel men la till kommandot loss. Efter ett tag räckte det att vi sa loss. Idag, 3 år gammal, räcker det att vi lugnt närmar oss honom när han har tuggben för att han ska släppa det (och vill ha gos, vilket vi alltid ger som beröm). Mina och makens yngre bröder (3-8 år) kan utan problem ta saker från hundarna, hundarna släpper det dem har i munnen när någon närmar sig. Keeshonden är dessutom mycket mer samarbetsvillig när dem vill kolla hans tänder, när vi vill lägger han upp tassen på ens hand och försiktigt trycker bort handen XD Min poäng är att det känns tryggt att veta vad hundarna går för och att man inte behöver oroa sig för om barn skulle få för sig att ta saker ifrån dem (såklart sker det under uppsikt). Så jag hade tränat in kommandot loss med hjälp av byteshadel (för att sen inte behöva byta med något, min tanke där är om hunden får tag i något olämpligt när man inte har godis, tex på promenad, så ska kommandot funka med bara gos som beröm).
Tack för svaret. Jag kör förvisso "släpp" men ordet spelar ju ingen roll… tränar det hela tiden med leksaker (byter mellan 2 kampleksaker tex), har kört det även med annat men inte 100% av gångerna.. ska börja göra det. Leksaker trycker han oftast upp mot mig nu och vill kampa..
Vi var övertydliga i början och idag behöver vi sällan säga något utan dem bara släpper :). Så vi tränade med leksak, mat (så att vi kunde lyfta undan matskålen, så fick dem en godisbit sen satte vi ner maten igen - för oss smidigt då min mormor ger sina hundar ett foder våra blir dåliga i magen av och hon glömmer ofta att plocka undan matskålen när vi kommer) och diverse tuggben/köttben. Vi gör det fortfarande ibland bara för att det inte ska glömmas bort eftersom våra träffar barn ofta :)
#9 Absolut, och jag har ju faktiskt kört byteshandel också.. men ska göra det ännu mer & metodiskt. Sen så är jag sån som inte riktigt låter barn vara ensamma med (särskilt en större) hund då jag har haft bekanta som råkat illa ut även med en "snäll hund". Jag anser väl att man inte kan lita till 100% att barnet beter sig som man har sagt tex, och en hund är ändå en hund, kan ha ont nånstans, whatever. Hur lätt är det att vara 100% säker på att en hund inte nånsin skulle kunna nafsa till om den blir hårt petad i ögat eller nått liksom, inget man går och tränar in från barnsben direkt ;) Tyvärr kan ju även ett mindre nafs göra rätt mycket skada på ett litet barn. Visst är det kanske inte troligt att nått ska hända, men jag ser det själv som självklart att inte försätta barn&hund i dåliga situationer.. Anyways, tack för svaren i tråden !:)
Håller med dig om barn, vi lämnar aldrig barn ensamma med hundarna utan det är alltid under uppsikt :) (var inte så tydlig med det i #7). Lycka till med träningen!:D