SKK-reg i blandrasavel
Hej!
Jag undrar om en SKK-reggad hund får lämna blandrasvalpar och sedan användas i renrasavel där de SKK-reggar valparna? Om inte, vad gör SKK då? Avelsförbud på hunden? Alltså inga tjuvparningar utan planerade kullar.
Detta gäller en hanhund. Han hade en SKK-reg kull senast under 2016, samt var pappa till en blandis-kull som nyligen flyttade (känner en som köpte en valp).
Hoppas ni förstår mitt babbel. Tack i förhand!
Om ägaren inte är uppfödare så tror jag inte det är några problem men annars hade det nog blivit ett jävla liv. Men fortfarande inte mot hunden, det är ju uppfödaren som får smäll på fingrarna.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Är ägaren medlem i SKK kan de anmälas och uteslutas.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tyvärr så föder ägaren bara upp blandraser och verkar inte vara ansluten till SKK :/ Och det verkar som att hunden kan ha bytt ägare för enligt blocket är han i en annan stad.
Försöker googla runt lite och hittar lite olika svar i detta. Gör nog så att jag kontaktar SKK och ställer frågan direkt till dem.
För att registrera hundar i SKK måste ägaren vara medlem. Om ägaren blir anmäld sker utredning och man kan uteslutas. Hunden blir däremot inte påverkad. Den kan absolut säljas vidare och fortsätta avel med valpar som stambokförs. Avelsförbud påförs inte för att den tidigare lämnat blandrasavkomma, varför skulle den?